Sticky

Analoge tv gaat uit en iedereen gaat over naar digitaal!

Toon eerste bericht

452 Reacties

Reputatie 5
Badge +4
Het lijkt me dan ook onzin. Ik kan een onbeperkt aantal digitale ontvangers zonder smartcard aansluiten in huis. Het maakt niet uit of dat een gratis ontvanger van Ziggo, een TV met DVC-ontvanger of een kastje met DVB-C-ontvanger van een willekeurige fabrikant is.
Reputatie 7
Je kunt 5 apparaten van ons gekoppeld aan je klantnummer hebben (Mediabox, CI+ module en kaart, Digitale Ontvanger). Wat je daarnaast aan apparatuur aangesloten hebt voor jezelf, is natuurlijk niet iets waarop wij zicht hebben en iets over kunnen zeggen.
Reputatie 5
Badge +4
Dat is een keuze van Ziggo. Met technische beperkingen heeft dat dus niets te maken.
Willem-A schreef:

Diva Deka schreef:

Ik heb een losse dvd-recorder, waar ik geen aparte box voor heb. Ik neem dus op van analoge kanalen. Dat kan dus niet meer na april als ik het goed begrijp.
Ik heb een box van Ziggo zonder harde schijf, ik kan er geen programma's mee opnemen. Krijg ik nu een box met harde schijf, zodat ik wel op kan nemen? Of moet ik er eentje kopen? Hoe duur is dat? Een extra box voor mijn dvd-recorder lijkt mij praktisch niet handig, afgezien of het wel of niet kan.

Welke box/ontvanger heb je nu van Ziggo?

Ik heb de iHDR-5200C
Ik schrik er wel van. Ik kan nu zowel digitaal als analoog kijken wat fijn is als mijn ontvanger, een Samsung DCB-H380R weer eens kuren heeft. En dat gebeurt vaak. Vorige week nog bij het aanzetten alle zenders zwart behalve npo 1. Na het aan en uitzetten deed ie het wel weer, maar ik heb ook een keer gehad dat het niet zo was en toen kon ik gelukkig analoog kijken met minder goed beeld. Ook loopt het apparaat regelmatig vast, dan blijft het beeld staan of springt het op roze of groen beeld. Dan doe ik dat kreng uit en kijk dan de rest van de avond maar analoog. Maar ja dat kan straks niet meer. Krijg ik van Ziggo nu straks gratis een nieuwe digitale ontvanger? Een nieuwe die geen kuren heeft? Die geen blokjes meer in beeld geeft, ondanks de dure Hirschmankabel die erop zit? Gelukkig blijft de radio wel zoals het is.
Reputatie 6
Badge +8
Diva Deka schreef:

Willem-A schreef:

Diva Deka schreef:

Ik heb een losse dvd-recorder, waar ik geen aparte box voor heb. Ik neem dus op van analoge kanalen. Dat kan dus niet meer na april als ik het goed begrijp.
Ik heb een box van Ziggo zonder harde schijf, ik kan er geen programma's mee opnemen. Krijg ik nu een box met harde schijf, zodat ik wel op kan nemen? Of moet ik er eentje kopen? Hoe duur is dat? Een extra box voor mijn dvd-recorder lijkt mij praktisch niet handig, afgezien of het wel of niet kan.

Ik heb de iHDR-5200C

Dan zou ik de gebruiksaanwijzing een keer lezen.
Reputatie 7
Badge +18
Dag @Diva Deka

met de 5200 kun je digitaal, zelfs in HD opnemen. Daarin zit een harde schijf, dus opnemen op DVD kan niet, maar wel op die interne harde schijf. Mocht je vragen hebben, laat het dan even weten, maar uiteraard kun je de handleiding er eerst nog eens bij pakken. Staat deze op CD en lees je deze liever op de 'gewone' manier, dan kun je deze hier vinden, samen met veel vragen en antwoorden daarop:

https://www.gebruikershandleiding.com/Humax-iHDR-5200C/handleiding-5-456154.html
Reputatie 7
Badge +18
youriy schreef:

Diva Deka schreef:

Willem-A schreef:

Diva Deka schreef:

Ik heb de iHDR-5200C

Dan zou ik de gebruiksaanwijzing een keer lezen.

@youriy Zo kun je ook 'antwoorden'. Maar of dat nou de weg is? Nee, denk het niet. Je weet n.l. niet wie er aan de andere kant van de lijn zit. Reageer dus normaal, of gewoon niet als iemand gewoon netjes even iets aangeeft.
Reputatie 6
Badge +8
Doe zelf eens normaal!
Reputatie 7
Badge +31
@Linda1978 Is de Samsung DCB-H380R je eigendom of heb je die in bruikleen?

Hier meer informatie over je TV instellen op digitaal, lukt dat niet, dan kun je een digitaal kastje gratis bestellen: https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/kijken/instellen

Even het hele stappenplan doorlopen, kom je vanzelf, zo nodig, bij de bestelling.
Reputatie 7
Badge +15
je kunt ook een eerste (gratis) ontvanger aanvragen en deze gebruiken bij de DVD recorder en in noodgevallen.
Reputatie 3
Ok, ik ga dus sowieso betalen. Mijn abo is alleen internet + analoge TV en heb zowel beneden als boven een TV staan. 1 kastje eventueel gratis,, 2de niet.

Of m'n TV (zijn 2 dezelfden) digital kan? Geen idee want dat stappenplan wiste uiteraard de ingestelde zenders maar ik kreeg geen digital signaal dus waarschijnlijk nog niet beschikbaar hier (Apeldoorn) ook al stuurde het stappenplan wel naar de volgende stap na invullen van postcode en huisnummer...
Alles dus maar weer opnieuw (analoog) ingesteld.

Wellicht iedereen maar beter even afwachten op bericht alvorens het stappenplan uit te voeren.
Reputatie 3
Linda1978 schreef:

.... Een nieuwe die geen kuren heeft? Die geen blokjes meer in beeld geeft, ondanks de dure Hirschmankabel die erop zit?.. .

Precies.. DAT zou wel fijn zijn. Om die reden heb ik de (toen 4de) Horizon box met royal verruilt voor alleen internet
Reputatie 7
Badge +25
@J_Fix, je zou je TV nu ook al zo moeten kunnen instellen, het digitale signaal is er namelijk al. Welke tv's heb je precies? Aan de hand van de type nummers kan gekeken worden of ze ervoor geschikt zijn.

Mocht je straks met die digitale ontvanger ineens geen goed beeld hebben, dan kun je gratis een monteur laten komen die die ontvanger gaat aansluiten voor je en dan waarschijnlijk ook het één en ander vervangt. Maar wanneer het analoge signaal in jouw regio uitgezet wordt, zet Ziggo sowieso extra monteurs in in die regio.
Reputatie 3
Evert96 schreef:

@J_Fix, je zou je TV nu ook al zo moeten kunnen instellen, het digitale signaal is er namelijk al. Welke tv's heb je precies? Aan de hand van de type nummers kan gekeken worden of ze ervoor geschikt zijn.

Dank voor je reactie 👍🏼
Beiden Samsung LT27C350 Evert. Ik krijg nu geen service op digitaal.

Evert96 schreef:

Mocht je straks met die digitale ontvanger ineens geen goed beeld hebben, dan kun je gratis een monteur laten komen die die ontvanger gaat aansluiten voor je en dan waarschijnlijk ook het één en ander vervangt. Maar wanneer het analoge signaal in jouw regio uitgezet wordt, zet Ziggo sowieso extra monteurs in in die regio.

"Ook het één en ander" denk ik niet 😉 In de 4 Horizon boxen periode is echt alles van pluggen tot bekabeling en splitters vervangen voor duurste uit de Hirschman reeks. Resultaat : de problemen bleven en conclusie monteurs, "uw signaal is te sterk, ik ga hem afzwakken"... Daarnaast (na het afzwakken notabene..) nog een versterker van de Ziggo shop (alles op advies van monteurs en Ziggo) dus wat dat betreft heb ik nu topkwaliteit voor analoog 😎

Al met al, ik zit logischerwijs niet meer echt op een Ziggo monteur te wachten 😉 maar wel op info over hoe of wat en wanneer. Om precies te zijn, ik hoorde van het analoog uitschakelen via een kennis die me attendeerde, NIET via/van Ziggo terwijl ik wel degelijk de nieuwsbrief krijg. Ik vraag me nu al haast af wanneer ik ineens zwart beeld heb, ik werk tot 's nachts ga daarna tv kijken en er komt dan vast geen monteur ongeacht hoe veel er worden ingezet 😉 Ik hoop dat Ziggo zorgt voor tijdige informatie danwel toezending van de eventuele benodigde kastjes

Vr groet, Joop
Reputatie 7
Badge +25
Op de website van Ziggo kun je al controleren of je tv digitaal kan ontvangen en anders staat in de handleiding of je tv over een C-tuner beschikt, daar hoef je dus niet eerst de tv voor af te stemmen met verlies van ingestelde zenders.
Ik las gisteren de mail hierover en ben hier helemaal niet blij mee!
Ik kijk veel d.m.v. mijn dvd-hdd recorder die ik dadelijk niet meer kan gebruiken. Belachelijk dat ik dadelijk een duurder abonnement moet nemen omdat ik dan meerdere mediaboxen moet hebben voor alle tv's en dan dus een model waarmee ik kan opnemen. Terugkijken via de hdd-recorder werkt bovendien veel prettiger.
Daar komt bij dat er vaak storing is bij digitale tv, hier al eerder opgemerkt. Afgelopen week nog waarbij een heel aantal kanalen het tijdelijk niet deden. Analoge tv werkt prima en altijd.
Dit alles is juist de reden dat ik een abonnement had bij UPC en nu dus bij Ziggo en niet al eerder ben overgestapt op glasvezel, waar ik ook allang gebruik van kan maken. Een oerstomme concurentie-verzwakkende beslissing van Zigoo dus! Terugdraaien!
Reputatie 7
Badge +25
Hoi @J_Fix,

Ik kan niet goed de specificaties van die tv vinden. Weet je zeker dat het LT27C350 is en niet T27C350?

De digitale ontvanger die je kunt aanvragen (de eerste is gratis), is minder gevoelig dan de Horizon. Ik verwacht daarom dat je daarmee geen problemen zult ondervinden, omdat je al meerdere monteurs hebt gehad die de juiste kabels/connectors ed hebben gemonteerd :)

Wat betreft het informeren, Ziggo gaat het per regio doen. Zolang je niks hoort, gaat in jouw regio ook het analoge signaal er nog niet af. Ziggo heeft er 2 jaar voor uitgetrokken om in heel Nederland het analoge signaal uit te schakelen, dus wie weet kun je er nog even van 'genieten' 😉 Je krijgt in ieder geval op tijd een mail erover wanneer in jouw regio begonnen wordt. In die mail wordt dan ook uitgelegd hoe je kunt controleren of je het nieuwe kastje nodig hebt en hoe je die kunt aanvragen.

Groet,
Evert
Reputatie 7
Badge +25
Hoi @maestroinferno,

Je kunt straks nog steeds gebruik maken van je dvd-hdd recorder, hij moet dan alleen achter de nieuwe digitale ontvanger aangesloten worden. Maar heel veel tv's hebben al een digitale tuner erin zitten, en dan hoef je niets te doen. Hier kun je controleren of je zo'n nieuwe ontvanger nodig hebt. De eerste kun je gratis aanvragen, bij de anderen moet je eenmalig 29,95 euro betalen. Voordeel is dat je het kastje in bruikleen krijgt, is ie kapot, dan zorgt Ziggo voor een nieuwe. Je hoeft in ieder geval niet je abonnement te verhogen om straks digitaal te gaan kijken!

Groet,
Evert
Reputatie 4
Badge +3
@maestroinferno
De hdd recorder is zeker nog te gebruiken zie hierboven. Het nadeel van het ontbreken van analoog is dat je maar 1 zender kunt opnemen. De zender waar de digitale ontvanger op staat.
Ik heb dus zelf ook zo'n hdd recorder. Om de voordelen van digitaal te gaan gebruiken, moest ik ook op een dergelijke manier werken. Je snapt het al. De hdd recorder staat al 10 jaar werkloos ergens anders. De moderne humax en mediabox werkt dusdanig beter. Even doorbijten en overgaan naar de moderne apparaten. Kost wel even wat meer.
En wees blij dat Ziggo als laatste analoog nog in stand hield. Anders waren die apparaten al veel eerder afgedankt geweest.
Reputatie 3
Hoi @Evert96

Het is inderdaad LT27C350 (sticker op de tv's, manuals etc.

Ik krijg met het stappenplan een scherm met linksboven een ballon (benaming in het stappenplan) en plan komt verder ook overeen muv één ding.
Het stappenplan noemt op een bepaald punt de keuze "digitaal of analoog of beiden" mijn toestellen hebben daar de keuze "antenne of kabel of beiden". Wellicht heb ik een sub type oid.
Ze stonden default op beiden, kies ik voor alleen kabel (leek me het meest logisch ivm digitaal) dan komt de melding "geen service".

Maar goed, anders straks dus een gratis kastje voor beneden en 1 betalen voor boven.

Wat betreft kwaliteit, ik hoop het. Immers, de laatste horizon box is ook retour gegaan omdat het ondanks de verschillende monteurs niet opgelost was. Affijn, we zien het wel.

Ik wacht de email af.
In ieder geval bedankt voor je reactie 👍🏼
Reputatie 7
Badge +25
Hmm, en zie je in de manual (of in het menu) ook niets staan over automatisch afstemmen of iets wat er op lijkt?

Ik help je mee hopen en anders weet je het forum te vinden! 😊
Je zou trouwens eventueel die nieuwe ontvanger al kunnen aanvragen als je dat wilt (tenzij je toch de tv's digitaal aan de praat krijgt natuurlijk).

In ieder geval een fijne zondag verder! 🙂
Reputatie 7
Badge +25
Hallo @J_Fix,

Het stappenplan noemt op een bepaald punt de keuze "digitaal of analoog of beiden" mijn toestellen hebben daar de keuze "antenne of kabel of beiden".

Bij de keuze digitaal of analoog of beide, kies je voor digitaal.
Bij de keuze antenne, kabel of beide kies je voor kabel.
Evert96 schreef:

Hoi @maestroinferno,

Je kunt straks nog steeds gebruik maken van je dvd-hdd recorder, hij moet dan alleen achter de nieuwe digitale ontvanger aangesloten worden. Maar heel veel tv's hebben al een digitale tuner erin zitten, en dan hoef je niets te doen. Hier kun je controleren of je zo'n nieuwe ontvanger nodig hebt. De eerste kun je gratis aanvragen, bij de anderen moet je eenmalig 29,95 euro betalen. Voordeel is dat je het kastje in bruikleen krijgt, is ie kapot, dan zorgt Ziggo voor een nieuwe. Je hoeft in ieder geval niet je abonnement te verhogen om straks digitaal te gaan kijken!

Groet,
Evert

Ik kan dan toch alleen de zender opnemen waar de mediabox op staat? Kan ik nu ook al, maar wat heb ik daaraan? Het hele idee van opnemen is toch juist dat ik de ene zender kan kijken en een ander programma opnemen!
Reputatie 7
Badge +25
maestroinferno schreef:

Evert96 schreef:

Hoi @maestroinferno,

Groet,
Evert

Ik kan dan toch alleen de zender opnemen waar de mediabox op staat? Kan ik nu ook al, maar wat heb ik daaraan? Het hele idee van opnemen is toch juist dat ik de ene zender kan kijken en een ander programma opnemen!

Als je dat wilt moet je een decoder XL nemen (voorheen Horizonbox).

Reageer