Nieuwe Privacywetgeving bij Ziggo - 25 mei 2018


Reputatie 7
Iedereen heeft er vast al wel iets over gehoord, de nieuwe Privacy wetgeving - Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Per 25 mei 2018 gaat ook de nieuwe privacywetgeving geldt in de hele Europese Unie (EU). De Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) geldt niet meer.

De AVG is ook wel bekend onder de Engelse naam: General Data Protection Regulation (GDPR).

Ook Ziggo moet zich hier aan houden en heeft daarom onder Mijn Ziggo een nieuwe toevoeging met de naam Privacy onder het kopje Gegevens. Welke gegevens bewaren ze bij Ziggo? Je kunt een rapport opvragen, je gegevens wijzigen, overzetten of verwijderen. Wanneer je het niet prettig vindt dat Ziggo gegevens over je gebruik verzamelen dan kun je bezwaar maken. Privacy is belangrijk en daarom wil Ziggo je volledig inzicht en controle geven. Hier kun je zien welke gegevens Ziggo van je bewaart: Mijn Ziggo -> Gegevens -> Privacy (onderaan de pagina).

Ziggo kan al je persoonlijke gegevens in een rapport verzamelen zodat je weet welke informatie ze van je hebben. Zodra het rapport klaar is zal deze worden verstuurd via een e-mail.

Welke gegevens kan je opvragen?
Als je een rapport van je gegevens opvraagt, kun je de volgende zaken verwachten:

- Accountinformatie zoals naam, geboortedatum en klantnummer
- Contactinformatie zoals je adres en e-mailadressen
- Je abonnementsgegevens
- Contacthistorie

Wil je niet dat je gegevens worden gebruikt voor onderzoek of reclame. Hoe regel je dat?
Je hebt het recht om bezwaar te maken op het gebruik van je gegevens voor bijvoorbeeld onderzoek of reclame. Ga hiervoor naar het tabblad Bezwaar onder Mijn Ziggo -> Gegevens -> Privacy. Hier kun je een verklaring opgeven. Als Ziggo het bezwaarschrift in behandeling heeft genomen nemen ze uiteraard contact met je op.

Het is niet mogelijk om je volledige gegevens te laten verwijderen. Je maakt namelijk gebruik van een of meerdere diensten van Ziggo. Je kan daarom niet alle gegevens van jezelf laten verwijderen. Wil je weten wat je wel kan verwijderen, neem contact op met de Klantenservice.

58 Reacties

Reputatie 4
Badge +3
Wil je niet dat je gegevens worden gebruikt voor onderzoek of reclame. Hoe regel je dat?
Je hebt het recht om bezwaar te maken op het gebruik van je gegevens voor bijvoorbeeld onderzoek of reclame. Ga hiervoor naar het tabblad Bezwaar onder Mijn Ziggo -> Gegevens -> Privacy. Hier kun je een verklaring opgeven. Als Ziggo het bezwaarschrift in behandeling heeft genomen nemen ze uiteraard contact met je op.
Helaas, maar dit werkt (nog) niet.

Reputatie 7
Contact opnemen met de klantenservice dan maar 🙂
Reputatie 7
@vasco_nl,

Ik heb het net voor je getest en ik mag wel bezwaar indienen 😉! We pakken het op en we gaan na waarom jij dat niet kan.

Kun je mij ook voorzien van de volgende informatie:
- Ik neem aan dat je ingelogd was in Mijn Ziggo om bezwaar in te kunnen dienen, kun je dat bevestigen?
- Welke browser heb je gebruikt?
- Heb je het onlangs nog geprobeerd? Misschien was er op het moment dat jij het probeerde een storing gaande? (en kan je dit ook in een andere browser testen?)

We geven je melding in ieder geval intern door omdat we dit goed op orde willen hebben. Ik zie ook graag je reactie tegemoet.
Reputatie 4
Badge +3
@vasco_nl,

Ik heb het net voor je getest en ik mag wel bezwaar indienen 😉! We pakken het op en we gaan na waarom jij dat niet kan.
Hmmm, meten met twee maten 🤔 😉

Kun je mij ook voorzien van de volgende informatie:Zeker.

- Ik neem aan dat je ingelogd was in Mijn Ziggo om bezwaar in te kunnen dienen, kun je dat bevestigen?Ja aangemeld bij mijn Ziggo want ik zou niet weten waar je dat anders zonder aan te melden kan doen.

- Welke browser heb je gebruikt?- Firefox V60.0.1
- Microsoft Edge V40.15063.0.0

- Heb je het onlangs nog geprobeerd? Misschien was er op het moment dat jij het probeerde een storing gaande? (en kan je dit ook in een andere browser testen?)Heb het zojuist eerst nogmaals geprobeerd zodat ik hier volledig antwoord kan geven. Nee het werkt nog steeds niet in beide browsers.
Reputatie 7
Bedankt voor je test Vasco_nl,

Vreemd, we hebben hier nog wat meer tests gedaan en die komen ook allemaal binnen. Gebruik je eventueel vreemde characters in je tekst of wellicht teveel, maar dat je daar geen melding van ziet? Zou je me de tekst voor het bezwaar anders inclusief je klantnummer kunnen doorgeven in een PM? Mocht je dat liever niet doen, dan alleen je klantnummer?

Gr,
Reputatie 4
Badge +3
Dag Ronald,

Nee ik gebruik gewoon de reguliere letters, cijfers en leestekens. Ook staat er geen character teller bij dus hoeveel tekst er in mag is onduidelijk maar het zijn drie regeltjes dus lijkt mij de lengte ook niet echt het probleem.

Ik heb geen extra browser plugins etc geïnstalleerd dus ook die kunnen geen roet in het eten gooien.

Stuur jou een PM met de gevraagde informatie toe.
Reputatie 7
Badge +16
@Ronald Ziggo @Serkan Ziggo
Ik heb even getest en bij mij lukt het ook niet.
Vreemd genoeg kan ik zelfs geen gegevens opvragen (wellicht dat @vasco_nl dat ook even kan proberen) zonder foutmelding. Zie hieronder.



Reputatie 7
Bedankt Nick,

Ik heb inmiddels wat meer voorbeelden intern verzameld. Kunnen jullie ook via de feedback knop aan de zijkant aangeven dat het niet werkt? Ik ga hier voor de meer wegen naar Rome strategie omdat het echt niet kan natuurlijk.

Gr,
Reputatie 7
Badge +16
@Ronald Ziggo
Zojuist gedaan. Dus maar even kijken wat de oorzaak is.
Zelf maak ik mij niet zo druk over die gegevens, maar het moet wel werken natuurlijk.
Reputatie 4
Badge +3
@Nick999 ik heb ook geprobeerd gegevens op te vragen en hier krijg ik wel de response "Je verzoek is ingediend. Je ontvangt binnen 30 dagen een reactie via e-mail." dus dat lijkt te werken bij mij.

@Ronald Ziggo Heb nog een test bij bezwaar gedaan zonder nieuwe regels te gebruiken (ENTER) dus de punten achter elkaar en dan krijg ik wel de response "Je verzoek is ingediend. Je ontvangt binnen 30 dagen een reactie via e-mail.". Je kunt dus netjes nieuwe regels en alinea's maken zodat je een nette duidelijk opmaak krijgt in je bezwaar maar bij klikken op verzenden kan je dus het bezwaar niet indienen.
Reputatie 7
Bedankt voor de extra info! Wij hadden ook alleen tests gedaan met enters.....

Gr,
Reputatie 3
Badge +2
Ik heb mijn gegevens opgevraagd en op 25 mei bevestiging gekregen dat ik binnen een maand een link voor downloaden toegestuurd zou krijgen:

"Je vroeg ons om een overzicht van de persoonlijke gegevens die we van je hebben. Dat maken we graag in orde. Binnen 30 dagen krijg je een e-mail met daarin een persoonlijke link om het overzicht te downloaden."

Ik heb nu meer dan 2 maanden later nog steeds niets ontvangen.
Reputatie 7
Hallo Shilka,

Sorry voor de late reactie, er spelen nog issues met het ophalen van de gegevens. In overleg met het team wil ik vragen of je het opnieuw wilt opvragen.
Deze aanvraag is namelijk niet doorgekomen door problemen in het systeem een aantal weken terug.

Gr,
Reputatie 3
Badge +2
Dank je wel voor je reactie Ronald, ik zal de gegevens opnieuw opvragen 🙂
Reputatie 3
Badge +2
Ik heb dus direct opnieuw mijn persoonlijke gegevens opgevraagd en wederom een ontvangstbevestiging gekregen. De 30 dagen zijn inmiddels wederom verstreken maar ik heb weer geen gegevens ontvangen.
Reputatie 7
Ik snap niet dat het verkeerd gaat bij je @Shilka. Zelf heb ik het ook aangevraagd en heb deze netjes binnen gekregen. Misschien dat @Ronald Ziggo nog eens kan informeren?!

Laten we hopen dat ze het snel oplossen.
Reputatie 3
Badge +2
Ik snap ook niet wat er allemaal mis gaat Energieboy.... Ik heb bij een stuk of 10 bedrijven persoonlijke gegevens opgevraagd, en Ziggo is de enige waar het maar niet schijnt te lukken...

Misschien hangt het samen met het feit dat ik in het verleden veel problemen heb gehad met mijn ziggo waardoor ik veelvuldig last had van automatische uitschakeling van het account, database gegevens die niet gevonden konden worden, etc., maar dat is slechts gissen.

Ik hoop intussen wel dat het anders eventueel handmatig geregeld kan worden of zo, want als ik nu wéér opnieuw moet aanvragen en een maand moet wachten wordt het wel een heel erg lang verhaal...
Reputatie 7
Ja dit is wel goed mis dan, heb je voor mij je klantnummer via een privébericht?
Dan ga ik op onderzoek uit!

Je kan me een privébericht sturen door op mijn naam te klikken en te kiezen voor 'stuur bericht'

Gr,
Reputatie 3
Waar zit de knop om alle gegevens die Ziggo van je hebt te downloaden. want er word gezegd dat dat mogelijk is. maar waar is die knop dan? zit nog al goed verstopt tenzij ik er overheen kijk. maar die kans is erg klein
Reputatie 7
Hoi @MBJ
Die knop zit niet verstopt hoor, integendeel.
Je kijkt er waarschijnlijk gewoon overheen.

Ga naar Mijn Ziggo en login.
Ga vervolgens naar gegevens.
Helemaal beneden zit een knop met Alles over je Privacy, klik hierop.
En dan staat er in het midden van de pagina een levensgrote oranje knop met Gegevens opvragen. Als je daarop klikt dan krijg je een rapport per mail toegezonden.

Het is zo simpel en makkelijk te vinden 🙂
Reputatie 3
Badge +2
@MBJ

Om je eigen gegevens op te vragen log je eerst in in je Mijn Ziggo.
Vervolgens klik je eerst bij "Gegevens" op "Bekijk en wijzig gegevens".
Dan scroll je helemaal naar beneden en klik je bij "Privacy" op "Alles over je privacy".
Dan zie je als het goed is een tabblad "Vraag op" en klik je op de oranje "Gegevens opvragen" knop.

Als het goed is krijg je dan eerst een bevestigings E-mail dat je hebt aangevraagd, en dan later een mail met daarin een download link.

Dit is hoe ik het heb opgevraagd in ieder geval.

EDIT: Oh dat was tegelijk EnergieBoy XD
Reputatie 3
Badge +2
@EnergieBoy

Ik ben het er niet helemaal mee eens dat het makkelijk te vinden is hoor. Als je het al weet wel natuurlijk, maar als ik mijzelf in 'ik ben een IT leek' modus zet en mezelf met logisch redeneren moet redden kom ik toch wel wat problemen tegen.

Ik wil mijn gegevens downloaden. Dat je moet inloggen bij mijn Ziggo lijkt mij logisch. Dat je vervolgens bij het gedeelte 'mijn gegevens' kijkt ook. Want die wil ik tenslotte downloaden.

Maar daar staat dan de knop 'Bekijk en wijzig je gegevens'. Wil ik mijn gegevens bekijken? Nee, ik wil ze downloaden. Wil ik mijn gegevens wijzigen? Nee ik wil ze downloaden. Dus dat lijkt -niet- de knop waar ik op moet drukken. Maar aangezien er geen andere knop is druk ik er toch maar op.

Op de pagina waar ik op terecht kom zie ik niets vermeld over gegevens downloaden. Ik zie onderaan wel een knop 'Alles over je privacy'. Maar dat suggereert dat als ik op die knop druk alleen maar informatie kan vinden, niet dat je er ook dingen kunt doen, zoals je gegevens opvragen. Dus wederom lijkt dit - niet- de knop die je moet hebben. Maar ik druk er toch maar op.

En dan zie je inderdaad, met duidelijk indicatie 'opvragen' de knop staan die je zoekt. Maar daarvoor moet je wel 2 van de 3 knoppen die je gebruikt tegen je intuïtie en logica in indrukken, want de namen van die knoppen dekken de lading niet.

Ik kan trouwens op dit moment helemaal geen gegevens opvragen, want als ik naar mijn ziggo ga krijg ik alleen maar dit te zien XD

Reputatie 3
ooh gek. ik bij mij lade de website wel gewoon. en ik heb al ontvangstbevestiging dat het verozek in goede orde is ontvangen.
Reputatie 3
Badge +2
Mooi dat het gelukt is MBJ 🙂
Reputatie 7
Ziggo maakt op dit moment een pitstop, het kan zijn dat je daarom net even geen website kon inzien. Ze zijn met MIJN ZIGGO bezig!

Ik kan nu even niet ingaan op je antwoord, dat je het niet eens bent om het makkelijk te vinden, omdat de site er nu even uit ligt. Ik ga het nog eens nalopen en volgens mij is het heel simpel en makkelijk te doen. Maar goed, ik ga je info natuurlijk wel meenemen en bekijken of het echt dan zo moeilijk is.

Reageer