Vraag

Na meerdere pogingen wordt factuurbedrag niet automatisch afgeschreven

• 19 november 2019
  • 6 Reacties
  • 119x Bekeken

Nu 8 maanden geleden aangegeven dat ik per automatische incasso wil betalen. Tot op heden is het Ziggo niet gelukt om het abonnementsgeld automatisch te incasseren. Ik ontvang nog steeds elke maand een factuur per mail met het verzoek het abonnementsgeld over te maken. Dit ondanks herhaaldelijk contact met de klantenservice (zowel per mail als per telefoon).

Er wordt elke maand gezegd: ‘betaald u deze factuur nog met Ideal, dan gaat het de volgende maand echt goed’. Ook een keer het advies gekregen om de factuur nog op de dag van ontvangst direct te betalen en dan Ziggo hierover te informeren. Hielp ook niets. Er is zelfs een machtigingskenmerk voor de incasso.

Aangegeven dat ik geen overschrijvingen meer doe omdat ze bedragen automatisch kunnen afschrijven. Kreeg van de klantenservice te horen: ‘dat is dan uw eigen verantwoordelijkheid’.

6 Reacties

Reputatie 5
Badge +5

Hallo @Carla123 ik denk dat hier @Lycke Ziggo even hier naar moet kijken. Acht maanden en nog niet in orde een beetje bizar. @Lycke Ziggo heeft zeker toegang in diepliggende systemen van Ziggo en kan kijken waar het misgaat. Staat je postcode en huisnr in je profiel zoniet plaats ze even dan kan ze gelijk aan de gang. Postcode en huisnr zijn alleen zichtbaar voor Ziggo medewerkers. Laat even weten hoe dit afloopt.

Reputatie 7
Badge +26

Dit probleem is vaker gemeld. Het schijnt te liggen in het feit, dat een automatisch incasso niet ingevoerd kan worden in het Ziggo-systeem als er nog een bedrag open staat. Niet betalen beveel ik niet aan, dat kan leiden tot aanmaningskosten en zelfs tot afsluiting.

Hartelijk welkom op de Ziggo Community @Carla123

Jeetje! Acht maanden is zeker een behoorlijke tijd. Ik kan mij goed voorstellen dat je het op een gegeven moment dan zat van wordt, aangezien het verzoek tot betalen via automatische incasso geen hogere wiskunde is. Ik help je hier graag bij! Zoals @Jan F. terecht aangeeft kan het wijzigen van de betaalmethode naar automatische incasso soms wat haken en ogen hebben. Het openstaande saldo moet altijd voor de vervaldatum van de factuur binnen zijn. Zodra dit is betaald, dan pas kunnen wij de betaalmethode succesvol voor je omzetten naar automatische incasso. 

Ik raad je niet aan om nu geen overschrijvingen meer te doen, omdat wij momenteel dus geen incasso uitvoeren. Als je de facturen niet betaalt, dan is er dus sprake van een openstaand saldo waardoor ik je dan niet kan helpen met het succesvol wijzigen van jouw betaalmethode. Ik snap je redenering, maar uiteindelijk ben je daar ook niet mee geholpen. 

De laatste facturen, met uitzondering van de factuur van 15 oktober, heb je wel netjes voor de vervaldatum betaald. Ik vermoed dat het is misgegaan, omdat de betaalmethode niet is aangepast nadat de betaling bij ons binnen was. Dit is hele tijd vooraf gedaan en op dat moment stond het bedrag van de vorige factuur steeds open.

Je hebt vandaag telefonisch contact gehad. Mijn collega heeft de betaalmethode op automatische incasso gezet, máár er is op dit moment nog wel een openstaand saldo. Dit betreft het bedrag van de factuur van 18 november. Wil je mij een seintje geven als je deze via iDeal hebt overgemaakt? Dan kan ik namelijk direct controleren wat er gebeurt met de betaalmethode en deze als het ware ‘verversen’ op automatische incasso. Dan weten we zeker dat alles administratief goed staat voor de eerstkomende factuur. Mocht het met de factuur van december dan onverhoopt misgaan, dan bestaat de kans dat het euvel zit in een achterliggend systeem. Dit kan ik dan nader voor je uitzetten. 

Beste Cecilia,

Dank je wel voor je reactie. Fijn ook dat de titel van dit topic aangepast is van “automatische incasso fail” naar “Na meerdere pogingen wordt factuurbedrag niet automatisch afgeschreven”.

Ik heb vandaag geen telefonisch contact gehad met je collega. Dat was per mail. Je collega heeft bevestigd dat de automatisch incasso actief is:

ik heb de automatische incasso opnieuw aangezet voor je. De betaling van oktober is inderdaad inmiddels binnen en als je de factuur van november gisteren hebt overgemaakt hebben we deze zeker voor de vervaldatum binnen. Hou in ieder geval wel de factuur van december in de gaten. Op de factuur moet nu staan dat het bedrag automatisch geincasseerd gaat worden.

Bovenstaande is dan in aanvulling op de bevestiging van 23-02-2019: “Uw betaalmethode is succesvol gewijzigd naar automatische incasso.

En die van 14-07-2019 ”...daarom wil ik je vragen deze factuur nog via iDeal over te maken en om twee dagen na de betaling te reageren op dit bericht. Geef dan aan dat de betaling verwerkt is zodat wij de automatische incasso weer herstellen. Vanaf volgende maand komt het dan écht goed.”

Als reactie op het bovenstaande heb ik op 24 juli een mail gestuurd dat ik de factuur op 22 juli betaald had met daarbij het verzoek om de automatische incasso te activeren.

Op 25-07-2019 ontving ik de derde bevestiging van Ziggo dat het geregeld was: “Hierbij de bevestiging dat je factuur is aangepast naar een automatische incasso. Op je volgende factuur in augustus wordt het bedrag weer automatisch van je rekening afgehaald.

Overigens heeft een collega van u op 18-11-2019 nog het volgende laten weten: “wat vreemd dat er nog steeds niet automatisch in geincasseerd. Ik heb even de betalingen erbij gepakt en de facturen zijn allemaal voor de vervaldatum binnengekomen. Dit moeten we toch even al opdracht uitzetten want ik zie geen enkele reden waarom er geen automatische incasso plaats heeft kunnen vinden.”

Je geeft aan dat er nog een openstaand saldo is. Ik heb deze factuur gisteren betaald.

Zou je de automatische incasso voor me kunnen activeren zodra de betaling bij Ziggo verwerkt is?

Alvast bedankt voor je hulp.

Met vriendelijke groet,

Carla

Reputatie 7

De betaling is inmiddels verwerkt op je klantnummer dus op dit moment is er geen openstaand saldo meer en kan ik dus je betaalwijze aanpassen. Bij deze is het gedaan en komende betalingen zullen via automatisch incasso verlopen :-) 

Beste Lycke,

Bedankt voor het aanpassen van de betaalwijze.

Groet,

Carla

Reageer