ginkelvanmichie

Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Is dit een Ziggo-coax aansluiting?

Toen ik mijn huis kocht heb ik er al eens naar geïnformeerd, maar veel helderheid heb ik toen niet gekregen. Daarom plaats ik het nog maar eens.

 

In mijn huis zit, onder de trap, een oude Bosch AOP. Hierop aangesloten zit een groene coaxkabel die door de muur naar buiten loopt. Daar gaat hij de grond in. Ik heb 'm eens voorzichtig blootgelegd: even voorbij de gevel zit er een koppelstuk en wordt de kabel ietsje dikker, en verdwijnt dan onder de stoep.

Bij Ziggo was destijds geen groene kabel bekend. Nu heb ik eens even een -oude- klic-melding erop nageslagen, en daarop is een aftakking zichtbaar vanaf een oude hoofdkabel (?) langs mijn huis. Echter… die hoofdkabel is een jaar of 10 geleden vervangen voor glasvezel naar een handhole, en in die tijd stond mijn huis niet geregistreerd als woning maar als schuur. Ik vermoed dus dat die kabel simpelweg is afgeknipt en nooit meer is aangesloten.

 

Dat gezegd hebbende, is dit nu wel of niet een, al dan niet oude, Ziggo kabel? Want in dat geval zou het wel fijn zijn als hij in de toekomst weer aangesloten zou kunnen worden. 

 

17 Reacties 17
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Dat lijkt inderdaad sterk op een Coax van Ziggo. Maar die is dus al eens aan elkaar gezet/gerepareerd. Maar of deze weer zou kunnen werken is even de vraag. Ik zal @Lycke Ziggo vragen hier even naar te kijekn. 

Gianna
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2553Posts
  • 180Oplossingen
  • 346Likes

Goedemiddag @ginkelvanmichiel,

Dit lijkt inderdaad verdacht veel op een kabel van ons! Ik begrijp dat deze uit je woning komt? 
Zou je met ons ook een foto kunnen delen van de aansluiting onder de trap? 

ginkelvanmichie
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

 

uiteraard!

Bij deze. 

de kabel verdween oorspronkelijk onder de vloer en kwam dan weer naar boven, bij het vernieuwen van de vloer heb ik de kabel bovenlangs laten lopen.
de aansluitingen in het kastje zijn ook groen.

 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Dit is oud, maar volgens mij wel Ziggo. Maar die aansluiting moet wel worden vervangen en het is even de vraag of dat alles is, of dat er meer moet gebeuren. Maar dat kan @Gianna Ziggo allemaal voor je regelen. 

Succes
@ginkelvanmichiel

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hey @ginkelvanmichiel
Dit lijkt inderdaad wel een (oude) aansluiting van Ziggo te zijn. Als ik je adres controleer, dan geeft het systeem aan dat er geen netwerk beschikbaar is. Dit kan natuurlijk zo zijn, omdat jouw woning in het verleden als schuur was geregistreerd. Het lastige in deze is dat we nu niet direct kunnen zien wat er verder onder de grond gebeurt. Is deze nog aangesloten op de hoofdkabel of betreft het een afgeknipte kabel die er nog 'gewoon' ligt? 

Heb je de mogelijkheid om een tv aan te sluiten op de hoofdaansluiting van Bosch? Krijg je dan wel (Digitale) Kabel TV door? Het kan namelijk best zo zijn dat er nog signaal op de kabel staat en je dus gewoon NPO1 bijvoorbeeld doorkrijgt. Is dat het geval dan kunnen we dit doorzetten naar adresbeheer met de melding dat er een AOP is → werkend signaal en de informatie in ons systeem m.b.t. het netwerk bijgewerkt moet worden. Zodra de capaciteit dan op beschikbaar staat, dan kunnen we gelijk een pakket voor je aanvragen. 

Is er geen signaal actief, dan kunnen wij adresbeheer vragen om dit nader uit te zoeken. Blijkt het een '’loze'’ kabel te zijn die niet meer is aangesloten, dan kunnen we altijd nog een traject starten om een aansluiting te realiseren. Dit kan dan via www.mijnaansluiting.nl. Je krijgt dan een offerte als er kosten aan zijn verbonden. Na goedkeuring worden de werkzaamheden uitgevoerd. Hoe snel de werkzaamheden nu tijdens de Corona-situatie worden uitgevoerd, durf ik je niet te zeggen. 

ginkelvanmichie
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

hartelijk dank voor de reactie.

Jammer dat niet te zien is hoe de infrastructuur nu loopt.

Ik vermoed dat de kabel is aangesloten geweest op een wijkverdeelcentrum (zo'n betonnen ding) en is losgekoppeld toen men het besluit genomen heeft om de hoofdkabels om te zetten naar glasvezel. Ik zal eens kijken of ik de draad kan volgen.

Er zit in ieder geval geen signaal op.

Wat ook nog een mogelijkheid is: huisnummer 11 (tegenover waar ik woon) had op de gevel een soort kabelverdeler zitten. Mogelijk dat dáár de draad vanaf liep en dan onder de weg door naar mijn huis. Er staan namelijk geen andere huizen aan mijn zijde van de weg. Ze hebben dat gebouw echter compleet gestript en alle aanwezige bekabeling is eruit getrokken, en ook de betreffende verdeeldoos is weg...

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
ginkelvanmichiel wrote:

hartelijk dank voor de reactie.

Jammer dat niet te zien is hoe de infrastructuur nu loopt.

Ik vermoed dat de kabel is aangesloten geweest op een wijkverdeelcentrum (zo'n betonnen ding) en is losgekoppeld toen men het besluit genomen heeft om de hoofdkabels om te zetten naar glasvezel. Ik zal eens kijken of ik de draad kan volgen.

Er zit in ieder geval geen signaal op.

Wat ook nog een mogelijkheid is: huisnummer 11 (tegenover waar ik woon) had op de gevel een soort kabelverdeler zitten. Mogelijk dat dáár de draad vanaf liep en dan onder de weg door naar mijn huis. Er staan namelijk geen andere huizen aan mijn zijde van de weg. Ze hebben dat gebouw echter compleet gestript en alle aanwezige bekabeling is eruit getrokken, en ook de betreffende verdeeldoos is weg...

 

Dit is zo ik het kan zien idd een Ziggo kabel of van een van de voorlopers van Ziggo.

 

Ik vermoed dat de kabel is aangesloten geweest op een wijkverdeelcentrum (zo'n betonnen ding) en is losgekoppeld toen men het besluit genomen heeft om de hoofdkabels om te zetten naar glasvezel.

 

Nee dat klopt niet omdat Ziggo glasvezel tot aan het wijkcentrum loopt en daarna gewoon coax is en blijft.

 

Je moet op zoek naar een zogenaamde eindversterker kast meestal een metalen kast, kan ook een kunststof kast zijn met een voet van beton meestal niet breder dan 50 cm +_

De kabel lijkt een c12 te zijn die overgaat in een c9 kabel en dan moet je denken dat in het langste geval de kast +_ 90 meter bij je huis vandaan kan staan. 

 

Dat het adres niet bekend is bij Ziggo is natuurlijk erg lastig om dan te achterhalen ….. welke kabelexploitant  zat er vroeger bij jullie in het dorp/stad ? en of is jou adres vroeger anders geweest dan nu ? bijvoorbeeld door een herindeling door de gemeente veranderd ? 

Als dat zo is kan je vragen aan Ziggo of hun dat voorheen adres wel in het systeem hebben staan.

 

Meer tips heb ik nu niet 

 

 

ginkelvanmichie
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

@Ronihd 

 

Nee dat klopt niet omdat Ziggo glasvezel tot aan het wijkcentrum loopt en daarna gewoon coax is en blijft.

Er stond vroeger naast mijn huis zo'n huisje waar de coax in werd verdeeld. Dat ding is weg, en daarvoor in de plaats ligt nu een handhole in de grond. Daarvandaan wordt glasvezel gedistribueerd, en geen coax meer. Dat was eerst wel het geval.

 

Je moet op zoek naar een zogenaamde eindversterker kast meestal een metalen kast, kan ook een kunststof kast zijn met een voet van beton meestal niet breder dan 50 cm +_

De kabel lijkt een c12 te zijn die overgaat in een c9 kabel en dan moet je denken dat in het langste geval de kast +_ 90 meter bij je huis vandaan kan staan

 

Die staan respectievelijk 250 en 200 meter bij mijn huis vandaan.

 

ik heb even een knipsel gemaakt. nr 12 is mijn huis. Aan de overkant zat bij ‘in’ een kastje op de muur (telefunken) waarvandaan ik denk de kabel oorspronkelijk gelopen heeft. ik denk dat hij langs de gevel heeft gelopen en dan naar de overkant van de straat gaat, naar links, en dan naar mijn huis. De kabel stopt nu ter hoogte van de straat aan 'mijn’ zijde, daar waar hij oorspronkelijk onder de weg door is gegaan. Aan de overkant zijn ze aan het verbouwen en zijn echt alle kabels verwijderd, inclusief het telefunkenkastje op de buitengevel.

 

 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@ginkelvanmichiel 

Er stond vroeger naast mijn huis zo'n huisje waar de coax in werd verdeeld. Dat ding is weg, en daarvoor in de plaats ligt nu een handhole in de grond. Daarvandaan wordt glasvezel gedistribueerd, en geen coax meer. Dat was eerst wel het geval.

 

Dat zal dan het oude lokale hoofdnet zijn geweest de Trunc zoals wij dat vroeger noemde 😉 

Geloof me , het eindnet is nog steeds coax. 

De glasvezelkabel loopt tot aan het wijkcentrum en van het wijkcentrum naar de groepversterker en dan naar de eindversterker waar jou individuele coax kabel zit

Van de wijk naar de GV en de EV is alles coax.

Waarschijnlijk omdat er mogelijk geen actieve kabels, abonnee's zaten zijn mogelijk de kabels gesaneerd?

Ik ben van mening ondanks dat Ziggo je adres niet kan vinden en de wcd er dus duidelijk wel zit en ook een groene kabel jou tegen de normale aansluitkosten behoort aan te sluiten.

Maar voor de zekerheid ….. je huidige adres heeft vroeger geen andere adres aanduiding gehad ? 

 

Vroeger ging ik of een collega opzichter lokaal schouwen hoe het zit/zat en daar waar noodzakelijk werd de aannemer ingeschakeld om het een en ander te herstellen.

 

Voor nu denk ik dat als er geen ander adres aanduiding is geweest in het verleden en Ziggo kan echt je adres niet vinden in hun systeem je idd via een aansluiting aanvraagt via  https://www.mijnaansluiting.nl/home en bij de mogelijke extra te geven info de situatie extra uitleggen en aangeven dat er een coax kabel loopt en er een wcd binnen zit.

Als het goed is kunnen ze bij de afdeling aanleg ( Bouw ) de systeem en geul tekeningen opzoeken en kijken of er idd iets behoort te lopen. 

Ziggo had vroeger bij jou als het goed is ook een andere provider naam , zoiets als Casema , @ home , Multikabel ,Essent ? 

Geef dat dan ook aan in je aanvraag.

ginkelvanmichie
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Maar voor de zekerheid ….. je huidige adres heeft vroeger geen andere adres aanduiding gehad 

 

mogelijk wel… Het had de meest rare benamingen. Telefoonlijn is bijvoorbeeld 10VA01 (huisnummer is 12) elektra was 11 t/o, watermeter was ‘0’…

er is ooit in de jaren '30 een hernummering gekomen, waarbij mijn huis niet meer als woonhuishuis gebruikt is. Het was eigendom van de gemeente, en werd gebruikt als kantoor, vergaderruimte en als laatste als opslag…

Oorspronkelijk was het hier Casema. 

 

@Cecilia Ziggo 

is in jullie systeem zo'n dergelijk raar nummer zichtbaar? 

De nummers van mijn straat zijn 1, 3, 3a, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11. Ikzelf woon op 12, maar daar was niets op te vinden.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

@ginkelvanmichiel Een dergelijk raar nummer is niet zichtbaar, maar ik ben wel even gaan kijken naar de huisnummers. 

Op huisnummer 10 is geen abonnement en geen capaciteit beschikbaar. Dat is dus een vergelijkbare situatie als hoe de situatie bij jou is. 

Op huisnummer 1,2,3, 3A, 5,6,7,8,9 en 11 is capaciteit beschikbaar. Op diverse huisnummers is ook een abonnement actief. 

​​​​Zoals ​@Ronihd aangeeft denk ik dat het in deze situatie het beste is om via mijnaansluiting.nl een verzoek in te dienen. Op basis van het kadaster en de bouwtekeningen kunnen ze zien hoe de vork in de steel steekt m.b.t. de kabel(s). Stel dat het een 'loze' kabel is, dan kunnen zij je ook direct informeren over de werkzaamheden en eventuele kosten om een aansluiting te realiseren. Je krijgt dan een offerte. Op basis daarvan kan je dan beslissen of je dit wilt laten uitvoeren of niet. 

ginkelvanmichie
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

@Cecilia Ziggo 

Wat wil dat zeggen ‘geen capaciteit beschikbaar’?

 

Ik krijg steeds meer het idee dat mijn kabel via nummer 10 heeft gelopen. Al dan niet door de gemeente icm Casema in de jaren '80 aangelegd. Het zou mooi zijn als dat achterhaald kon worden, want dan zou het dus betekenen dat de kabel van nummer 10 de kabel naar mijn huis is, die op een gegeven moment losgehaald is omdat hij niet meer nodig was of iets in die richting.

Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes

Geen capaciteit betekent dat er op de (dichtstbijzijnde) eindversterker geen plek meer is om nog een kabel op aan te sluiten.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

@ginkelvanmichiel Geen capaciteit geeft aan dat er geen netwerk beschikbaar is. Er is dan, volgens onze informatie, geen kabel getrokken naar de betreffende woning. Er kunnen dan geen diensten geleverd worden. 

Ik had je graag meer informatie gegeven, maar ik heb geen informatie (bouwtekeningen) tot mijn beschikking waarmee ik hetgeen kan inzien wat jij wilt. Vandaar het advies om dit via mijnaansluiting.nl op te vragen. 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Cecilia Ziggo wrote:

@ginkelvanmichiel Geen capaciteit geeft aan dat er geen netwerk beschikbaar is. Er is dan, volgens onze informatie, geen kabel getrokken naar de betreffende woning. Er kunnen dan geen diensten geleverd worden. 

Ik had je graag meer informatie gegeven, maar ik heb geen informatie (bouwtekeningen) tot mijn beschikking waarmee ik hetgeen kan inzien wat jij wilt. Vandaar het advies om dit via mijnaansluiting.nl op te vragen. 

 

Op de afdeling bouw moeten ze deze tekeningen wel hebben en die zijn gedigitaliseerd ! 

Het gaat om een ex Casema gebied en omdat ik bij Casema heb gewerkt weet ik zeker dat destijds de afdeling aanleg de systeem en geul tekeningen goed voor elkaar hadden.

 

Daar moet worden gezocht en zo jammer dat dit niet meer zo makkelijk kan……..vroeger toen we nog een regio kantoor hadden liep je ff naar aanleg en dook je samen ff in de systeem tekeningen en dan wist je het zo 😉 

 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

@Ronihd Dat is tegenwoordig helaas niet zo. De enige afdeling die hier inzage in heeft is adresbeheer. Ik heb helaas niet de luxe dat zij op dezelfde locatie zitten. Al werkt een overgroot deel van onze medewerkers nu vanwege Corona ook thuis.

Nu wil ik met alle liefde wel een taak aanmaken naar adresbeheer, maar hierbij is het verplicht om ook direct het gewenste pakket te vermelden. Ligt de kabel er wel, dan zetten ze de capaciteit op beschikbaar en wordt het pakket besteld. Is er geen kabel? Dan wordt een MTC traject gestart. Dat is hetzelfde traject als via mijnaansluiting.nl. Het is dus niet mogelijk om dit bij ons op te vragen zonder dat je diensten bij ons wilt afnemen. 

Gezien de onzekere Corona-periode waarin we nu zitten rijden er ook minder monteurs. Dat is dus wel van belang om vooraf al aan te geven als je nu diensten wilt bestellen. Zie hier voor meer informatie. Er worden geen installatiemonteurs ingepland en hoe snel een aansluiting door een aannemer gerealiseerd kan worden is ook afwachten. 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@Cecilia Ziggo Ik denk in deze situatie dat TS via mijn aansluitingen.nl zijn aanvraag moet doen.

Dan komt het op de afdeling bouw terecht als het goed is, mijn laatste info hierover is een paar weken oud. Daar zitten nog 2 oud collega's van mij en laats sprak ik er nog een over een soortgelijk geval ( nieuwe aansluiting )  maar dan in mijn prive situatie 😉 en hij noemde de afdeling bouw 😉 

Als er bij adresbeheer geen capaciteit beschikbaar is zal de aansluiting idd niet in het systeem ( meer ? ) staan en zal idd  de aanvraag opgestart moeten worden.

 

Waar zijn de tijden gebleven dat je als medewerker op de afdeling administratie/aanleg/nieuwbouw zo een adres opzocht en dan kon je zien op welke status dat adres stond.

Op 1 was de klant actief en betaalde.

op 2 was er wel een aansluiting binnen aanwezig en was het adres fysiek in de kast afgesloten.

op 3 lag er een rol ( kabel op rol in de grond voor de woning ) 

Op 4 was er een verhuizing actief met wel signaal op de wcd.

Laatste mogelijkheid het adres bestond niet in het systeem.

Ik vind het triest dat het tegenwoordig allemaal zo moeilijk moet gaan , ik begrijp uiteraard wel dat door de schaalvergroting de meerdere fusie's en meerdere locaties het allemaal niet meer zo eenvoudig gaat.

En tijd zorgt er voor dat dingen veranderen maar of dat allemaal positief is ?

Uitgelicht topic