1
Vraag
2
Reageer en help mee
Pita4ISP

Level 6
  • 153Posts
  • 1Oplossingen
  • 21Likes

Internetsnelheid, wat is het nou en wat mag ik nou verwachten?

Voor het beantwoorden van een community vraag , ben ik op zoek gegaan naar een aantal details die ik in het antwoord op de vraag wilde verwerken. Gezien de uitspraak, "assumption is the mother of all f-ups”, Ben ik toch even wat verder gaan zoeken alvorens ik mijn antwoord verstuurd heb.

Op de Ziggo site vindt ik bewoordingen die in mijn opvatting op zijn minst misleidend zijn als je ze bekijkt in vergelijking tot wat de algemene voorwaarden weergeven. Iets wat volgens mij niet meer zou mogen gebeuren als ik publicaties van het ACM / overheids diensten bekijk.

enkele citaten van de site die mij de misleidende indruk geven. "Met internet via de kabel haal je dus de hoogste snelheid uit je abonnement. Gegarandeerd. Ziggo levert internet via de kabel.”, "De genoemde snelheid is ook daadwerkelijk je maximale snelheid.”, "Goed om te weten: de maximale snelheid is haalbaar met 2 apparaten tegelijk en bedraad aangesloten op het modem. Meet u met 1 apparaat, dan haalt u 94% van de maximale snelheid.
link - link - link - link

De teksten roepen niet op om de link Meer over onze internetsnelheid daadwerkelijk te openen. De teksten lijken reeds aan te geven dat je gewoon mag verwachten dat je vrijwel 100% van je abonnement mag verwachten. Op de site zoeken naar informatie met de zoekterm “minimale snelheid” en krijg je 10 vrijwel irrelevante links. de algemene voorwaarden of netneutraliteit pagina worden niet vermeld. Als je dan toch besluit de Meer over onze internetsnelheid link te volgen, maakt die pagina het ook niet duidelijker.

 

Vragen bij dit stukje,

* wat is dan "die snelheid” maximaal, normaal of minimaal?
* “Het maakt niet uit hoeveel huishoudens op een centrale zitten” is als je het mij vraagt, gewoon niet waar, zoals Ziggo medewerkers in verschillende topics op dit forum bevestigen, [ 1 2 3 ] zijn capaciteitsproblemen in hele wijken gewoon een ding.

Ook vraag ik me vervolgens af hoe Ziggo de waardes die gebruikt worden verklaart. Vanuit technisch aspect zijn de 80% en 40% grenzen nogal hoog. het impliceert als je het mij vraagt dat het Ziggo netwerk minder betrouwbaar is als de netwerken van concurrenten. Zelfs de meeste ultra-budget ADSL-boeren garanderen minimaal 75% van je aangeboden abonnement. Glasvezel providers geven vaak meer dan 90% als minimaal.


Met de ( mij bekende ) gebruikte technieken, snap ik niet hoe deze minimaal door Ziggo worden bepaald. Een modem dat minder dan de helft van zijn snelheid haalt is, is meer dan ruim voorbij zijn error-correctie mogelijkheden,  Dan resteert het Core netwerk. Ik ben me bewust van overboeking en koppelingen in de zin van de netwerk-edge en zulks, maar zou, denk ik, mogen hopen dat Ziggo niet zo extreem overboekt op hun verbindingen dat 40% als minimaal waarde hanteren gerechtvaardigd is.

Is mijn beeld, dat Coax als verbinding technisch een betrouwbaar systeem is, dan werkelijk zo fout? Is adsl echt zoveel betrouwbaarder? Is dit een van de manieren om klanten in het juridisch gebied buiten spel te zetten? wat mis ik?

20 Reacties 20
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

 

pita4z1gg0 wrote:

Is mijn beeld, dat Coax als verbinding technisch een betrouwbaar systeem is, dan werkelijk zo fout? Is adsl echt zoveel betrouwbaarder? Is dit een van de manieren om klanten in het juridisch gebied buiten spel te zetten? wat mis ik?

 

De coax verbinding is betrouwbaar maar dan moet het wel aan de voorwaarden voldoen die daarvoor gesteld zijn/worden. ( op de juiste manier technisch aangesloten zijn )

En ik denk dat de gestelde waarden de minimale/maximale waarden zijn die je mag verwachten van het soort van abonnement wat je afneemt.

Uiteraard dekt men zich zo in als je het op die manier wil benaderen bij een mogelijk geschil.

Dit zal te maken hebben met het gebruik/gedrag van je mede abonnees die mogelijk lokaal op bepaalde momenten de beschikbare capaciteit zo zwaar belasten dat het invloed kan hebben op.

Echter dit zal een zeldzaamheid zijn .

Mijn persoonlijke ervaring snelheid technisch gezien de afgelopen +18 jaar is dat ik altijd de beloofde snelheid haal ( op 3 verschillende adressen ), pas ben ik overgestapt naar giganet maar moet het modem nog aansluiten en dan kan ik daar pas wat over roepen.

Overigens de snelheid zal ook afhankelijk zijn van wat de tegenpartij aankan.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Het blijft een stervorm dus gaan alle klanten massaal up en downloaden, zal het netwerk toch hikken. 

Wel is het zo dat toen ik nog bij een DSL provider zat we medeklanten bewust, naar de kabel stuurden als er minder dan 25 Mb haalbaar was.

Pita4ISP
Topicstarter
Level 6
  • 153Posts
  • 1Oplossingen
  • 21Likes

Gebruikers voorspellen is en blijft magie die volgens mij in geen enkele vorm garanties geeft. Voor mijn werk lever ik HPC Compute en storage diensten voor onderzoek gerelateerd gebruik. Geloof me, ze proberen alles in elke mogelijke combinatie (niet-)denkbaar. Ik snap dus prima dat een netwerk onder omstandigheden niet meer kan dan het heeft door kosten vs baten.

Waar het mij in deze vraag meer om gaat, waarom kan een techniek als adsl/vdsl met de bekende minpunten zelfs de meeste budget providers overhalen om een garantie van minimaal 75% van geadverteerde snelheid te geven? Waar Ziggo met de prijs voor hun dienst, op een techniek waar ik minder minpunten zou moeten hebben, niet beter dan minimaal 40% van het aanbod garandeert. Waarom?

heel in het kort, waarom voor best veel geld weinig garantie, maar voor minder geld meer garantie, ongeacht dat wat je in praktijk behaalt.

Ik hoop dat ik het verschil in de vraag ten opzichte van mijn andere 2 topics hiermee ook wat duidelijker maak. Ik weet uit eigen ervaringen ook dat in een gezonde installatie Ziggo, op edge / wijkproblemen na bijna altijd zeer goed, zo niet beter levert. Maar juridisch gezien heb je bijna een afgehakte poot als je 400Mbit krijgt op je giganet abonnement, Met meer dan €1000/pj aan kosten komt het met "maar 40%” garantie een beetje over als gokken.

Pita4ISP
Topicstarter
Level 6
  • 153Posts
  • 1Oplossingen
  • 21Likes

Ik blijf het toch verwarrend vinden hoe Ziggo informeert als het aankomt op hun voorwaarden. Ik zou het zelfs misleidend noemen. Een rechten student kon mij zelfs uit de algemene voorwaarden niet vertellen wat het ACM verplicht stelt. Duidelijkheid over je internet snelheid, wat de maximaal, normaal en minimaal is. En hoe dit vast te stellen.

Vindbaarheid is bij iedere provider net even wat anders, maar daar kan ik op zich mee leven. Zoekfuncties zijn lastig, die van Ziggo kan best een beetje beter gezien de hoeveelheid content op hun site.

Ik heb een handje providers geplukt van een internet/energie vergelijkings-boer, en ben gaan kijken hoe andere providers hiermee omgaan / dit uitleggen. Na een aantal providers die eigenlijk alleen bemiddelen, of bemiddelen in combinatie pakketten, ben ik gestopt met die providers te bekijken. Bijna allemaal geven ze voor het internet deel aan dat dit is wat kpn levert als overeenkomst.Mochten er anderen zijn die opvallende of veel betere manieren spotten, voel je vrij aan te vullen. bij sommige is de informatie zo eenvoudig te vinden dat het geen moeite koste te vinden en delen. Deze heb ik er daarom alsnog bij gezet.

Voorwaarden Caiway
Geeft duidelijk aan wat te verwachten en hoe het vast te stellen voor coax en glasvezel


Voorwaarden Delta Glasvezel

Over de coax kant zie ik niet zo 123 iets terug. Al lijkt dit de eerste eerste tabel te zijn  verder duidelijk.

KPN
Geeft de informatie via een meer informatie link in een pupup. De informatie die er staat is duidelijk, en geeft aan hoe je moet testen.De informatie past zich aan afhangend van beschikbare diensten. ( glas vs dsl ). Het is jammer dat dit niet via een link te delen is.

Voorwaarden XS4ALL
Hoewel in de toekomst onder water volledig kpn, (waar het dat nog niet was) geven ze duidelijk informatie over wat te verwachten.

Voorwaarden Youfone

Ook hier een duidelijke uitleg hoe te meten, wat invloed heeft, en wat je mag verwachten.

Voorwaarden Ziggo

Op het eerste gezicht lijkt het duidelijk wat je mag verwachten. Maar geeft men niet aan hoe vaak je dit mag verwachten, Enkel dat je het kunt testen met de eigen speedtest. Dit maakt de minimaal, normaal en maximaal info eigenlijk onbruikbaar.

T-Mobile
Geeft geen concrete antwoorden of informatie gezien de gebruikte technieken. Ze doen hun best is waar het op nee lijkt te komen.

 

Geen enkele provider geeft aan hoe de test zelf moet worden ingesteld. Hiermee bedoel ik met name wat je mag verwachten van bijvoorbeeld een single vs multi connect speedtest. Een waarde die als je vaker met grote bestanden werkt wel erg relevant is.

Pita4ISP
Topicstarter
Level 6
  • 153Posts
  • 1Oplossingen
  • 21Likes

Vandaag bij een monteurs bezoek dit puntje aangehaald. In een fractie van een seconde was het antwoord, rond de 85%, toen ik liet zien wat er op de site staat en in je voorwaarden, was de beste man verbaasd, en zou er zelf ook nog eens naar kijken.

Het is goed om te horen dat de veld mensen in elk geval met sane waardes werken, ondanks de zeer lage waardes op de site. De intentie is er in elk geval, iets waar we hier eerder ook al geconcludeerd hadden. Gewoonlijk werkt het bij Ziggo prima onder normale omstandigheden.

We zijn het er allemaal over eens dat elk medium zijn voor en nadelen heeft, de een wat meer de ander wat minder. hoe nieuwer de techniek op het medium, hoe minder relevant de storende factoren worden. Naja als de kinderziektes er uit zijn dan toch. Er zijn wat specifieke kenmerken die het een meer preferabel maken dan het ander. zoals bandbreedte of latency.

Bij elk medium kunnen incidenteel door fysieke schade problemen ontstaan. een damwandje hier en daar heeft niet zoveel respect voor de internetgebruiker. Een straatkast die een aanvaring heeft gehad met een auto is ook zo'n voorbeeld. maar dan...

Krijg je bij fiber-to-the home bij vrijwel elke provider dik boven de 95% garantie op je lijn. Veel problemen zijn er niet, of zijn bekend en goed op te lossen, maar komen relatief weinig voor. het bedrijf durft dus veel zekerheid te garanderen.

Bij de A/V/Xdsl opties zie je bij elke provider ongeacht welk budgetpunt vrijwel dezelfde waardes terug. toch wel minimaal 75% van geadverteerd/overeengekomen De techniek heeft wat nadelen die de fout / probleem kans wat groter maakt. en het zou me niet verbazen als er nog een paar % extra vanaf gehaald is om op safe te spelen.

bij coax, in elk geval bij Ziggo, en zusters van het moederbedrijf zie je vergelijkbare gegarandeerde minimum snelheden vermeld. virginmedia telenet LV van 30% tot 50% minimaal. Ik kon zo 123 geen andere coax providers bedenken waar ik de algemene voorwaarden enigszins leesbaar kon vinden.

Wat maakt deze coax providers dan zo onzeker?
Is het coax netwerk op snelheid na dan echt veel meer risico qua invloeden?

<alu hoedje op> of is dit big-corporate aan het werk <alu af>?

En nogmaals. De teksten op de site moeten ( en kunnen zoals de eerder gelinkte sites aantonen) echt stukken beter. Even los van de waardes die Ziggo kiest, het moet er gewoon duidelijk staan, de waarom doet er daarvoor niet toe.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Niet als dooddoener, maar zolang Ziggo niet verplicht wordt e.e.a aan te passen of te verbeteren, verwacht ik niet dat Ziggo dit doet. Gewoon omdat Ziggo dat kan, ieder aanpassing kost tenslotte geld en geld uitgeven, daar heeft Ziggo een hekel aan.

Met de genoemde gegarandeerde minimum snelheden is, vanuit Ziggo's oogpunt, bijna iedere verbinding snel genoeg om het volle pond te vragen. En die paar die niet voldoen, ach die ……  Wat wil je als commercieel bedrijf nu nog meer?

Vandaag las ik nog een melding van een Ziggo mod ( ik kan helaas de log niet terug vinden ) die reageerde op een klant, die vroeg om compensatie omdat zijn/haar verbinden een bepaalde tijd nauwelijks werkte. Het antwoord was dat Ziggo alleen maar vergoed, als er geheel geen internet verbinding was geweest. Dus zolang je maar een ‘paar’ Mb's ontvangt, krijg je nooit compensatie, ook al heb je een GiGaNet abonnement.

Pita4ISP
Topicstarter
Level 6
  • 153Posts
  • 1Oplossingen
  • 21Likes

Dat is juist wat er aan scheelt: het moet volgens mij als ik kijk naar wetten.overheid.nl

Pita4ISP
Topicstarter
Level 6
  • 153Posts
  • 1Oplossingen
  • 21Likes

ben wel nieuwsgierig hoe dit soort cijfers in de contracten van werknemers staat. Ik ben minimaal 40% aanwezig, gewoonlijk 80% en maximaal 100%. ik heb alleen geen idee of ik dat nou tel per dag, week, maand, jaar of levensduur...

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Pita4ISP wrote:

ben wel nieuwsgierig hoe dit soort cijfers in de contracten van werknemers staat. Ik ben minimaal 40% aanwezig, gewoonlijk 80% en maximaal 100%. ik heb alleen geen idee of ik dat nou tel per dag, week, maand, jaar of levensduur...


Ik verwacht dat Ziggo voor haar werknemers e.e.a. 100% duidelijk heeft omschreven. En kom je onder het gewenste niveau ( = aantal ), dan rolt er bij een Excelsheet manager automatisch een melding uit, ongeacht de reden voor het lagere niveau.

Pita4ISP
Topicstarter
Level 6
  • 153Posts
  • 1Oplossingen
  • 21Likes

Bump, wordt hier nog wat mee gedaan?

Ik zou graag willen weten waar die ultra lage 40% ( in vergelijk tot bijv (a/v)dsl ) vandaan komt, of dat er iets gedaan wordt aan de volledigheid / duidelijkheid van de informatie.

Pita4ISP
Topicstarter
Level 6
  • 153Posts
  • 1Oplossingen
  • 21Likes

bump bump… Iemand?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Pita4ISP wrote:

bump bump… Iemand?


Voor Ziggo is maar één ding belangrijk en leidend: ‘financiële efficiëntie’.

M.b.t. het onderwerp in dit draadje, misschien zal Ziggo wel een enkele keer reageren, maar zal Ziggo in de basis ( het onderwerp in dit draadje) niets veranderen.

Hoe vager/lager het minimum, des te groter de 'speelruimte’ van Ziggo, des te makkelijker dat niveau te bereiken, des te groter de marge.

U kan “bumpen” tot u een ons weegt, vrees ik. Ziggo en KPN bepalen wat in Nederland de standaard is m.b.t. tv kijken en internetten. En als het hun niet uitkomt, dan moeten de Nederlandse klanten maar 'dansen’.

 

Pita4ISP
Topicstarter
Level 6
  • 153Posts
  • 1Oplossingen
  • 21Likes

en toch blijf ik het maar weer bumpen, ik wil niet geloven dat het hiermee gedaan is. de molen zal traag zijn, maar uiteindelijk moet er toch ergens een of ander iemand in gang komen die wel genoeg gewicht heeft Ziggo te bewegen.

 

dus BUMP BUMP

 


Niet van toepassing

Bij installatie garantie geld een minimaal van 20mbps.

Ben je al jaren klant vervalt dit.

Bedraad internet zou eigenlijk altijd tegen max moeten zijn anders gaat er toch iets mis in onderliggende systemen.

 

 

Pita4ISP
Topicstarter
Level 6
  • 153Posts
  • 1Oplossingen
  • 21Likes

Toch maar weer eens een bump, de initiële reden dat ik hier naar vroeg, is omdat ik er ruim onder zit zoals te lezen in een van mijn andere topics. Niet dat op basis hiervan iets wil gaan doen, het tegendeel zelfs, ooit komen we er wel uit.

Wat mij echter steekt is dat de provider die toch wel wordt gezien als een van de premium geprijsde providers, letterlijk de slechtste garanties geeft. een beetje de gedachte… hoe dan?

vervolgens is de informatie ook niet bepaald compleet, er staan waardes, maar geen manier wat / wanneer / hoe vaak. dus ik kan wel zeggen 10000000 maar…. ooit misschien of…

 

Het moet toch niet al te moeilijk zijn voor een paar knappe koppen om dat stukje tekst te laten voldoen aan wat de voorschriften zeggen?

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Pita4ISP  de plicht is er!

Bron ACM

Internetaanbieders moeten in al hun contracten de volgende snelheden noemen:

  1. de minimale download- en uploadsnelheid op vaste netwerken,
  2. de normaliter beschikbare download- en uploadsnelheid op vaste netwerken,
  3. de maximale download- en uploadsnelheid op vaste netwerken, en
  4. de geraamde maximale download- en uploadsnelheid op mobiele netwerken.
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Pita4ISP wrote:

Toch maar weer eens een bump...

 

Het moet toch niet al te moeilijk zijn voor een paar knappe koppen om dat stukje tekst te laten voldoen aan wat de voorschriften zeggen?

 

Het antwoord is een wedervraag: Het moet toch niet al te moeilijk zijn voor een paar knappe koppen om dat stukje tekst te laten voldoen aan wat Ziggo voorschrijft?
 

Pita4ISP
Topicstarter
Level 6
  • 153Posts
  • 1Oplossingen
  • 21Likes

Je zou het bijna gaan voorwerken, koppie pasta 🙂

 

Kom op dit moet echt beter kunnen Ziggo, niet eens een reactie dat het gezien is is echt flauw.

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Hey @Pita4ISP , 

 

Volgens mij hebben jullie het aardig op een rijtje en is het mooi om te zien dat jullie hier samen over na hebben gedacht. Jullie hebben door hoe het vanuit het bedrijf werkt. Op https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/netneutraliteit is de info terug te vinden. Ik zie uit screenshots dat deze pagina jullie niet onbekend is. 

 

We garanderen op basis van die netneutraliteit 80%. Snelheidsproblemen zijn altijd lastig omdat er simpelweg meer factoren zijn zoals bijvoorbeeld de capaciteit. In geval van problemen kunnen wij dat constateren en wordt de capaciteit in het segment uitgebreid. Je eigen thuisnetwerk kan ook een rol spelen bij het behalen van de snelheid. Denk hierbij aan CPU of SSD gebruik. 

Als al het bovenstaande is uitgesloten dan kunnen we een monteur aan sturen om de aansluiting met eigen Docsis testapparatuur (DSAM of ONX) te checken.

 

Ik weet eerlijk gezegd niet wat je verder van mij nodig hebt. Wat is je concrete vraag?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic