Mi chel

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Internetsnelheid op modem maar niet naar apparaten

Vandaag  kwam voor de tweede keer monteur langs. In mei heb ik een zakelijk abonnement afgesloten voor 300mb. Sinds begin krijg ik niet de internetsnelheid op mijn apparaten (laptop, ipad, telefoon) binnen waarvoor ik betaal. Ook de tweede monteur bevestigd dat het signaal a 300 mb wel doorkomt op de modem en op zijn apparatuur wordt inderdaad de internetsnelheid gehaald. Echter op al mijn apparaten komt helaas maar 60mb binnen. De monteur gaf aan dat dit te maken kon hebben met de apparatuur en dat die al wat verouderd is. Echter dit wordt niet van te voren door Ziggo medegedeeld wanneer het zakelijk abonnement wordt aangeboden. Dus mensen pas op!! Als u wat oudere apparatuur in uw netwerk heeft hangen, kunt u misschien wel 300 mb op uw modem krijgen. Maar dus niet naar uw apparaten!! Natuurlijk een mooi verdienmodel voor Ziggo. Ik ben toevallig iemand die een speedtest draait, hoevelen doen dit niet en betalen dus gewoon veel teveel. Als de monteur dan vervolgens langskomt laat hij zien dat alles ‘gewoon werkt zoals het moet’, maar als het signaal niet naar de apparatuur hangend in het netwerk gaat is het dus zinloos om een abonnement af te sluiten met (te) hoge internetsnelheid. Wie heeft dit nog meer meegemaakt?

Zakelijk helpdesk gebeld eerst de hoorn erop gegooid. Teruggebeld en andere medewerker komt met een vergoeding van 10 euro per maand uit zgn. coulance omdat Ziggo niet standaard informeert dat bij oudere apparaten .

Wie is hier mee akkoord gegaan en wat is gangbaar qua vergoeding in zo’n situatie? Wie heeft dezelfde ervaring? Als het hier gebeurd moet het zeker met veel meer (zakelijke) klanten gebeuren, lijkt me...

 

 

13 Reacties 13
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,

Uw eerste topic, dus : dit is een openbaar Ziggo forum, waar Ziggo klanten elkaar proberen te helpen. Tevens komen Ziggo moderators ( zij hebben “_Ziggo” achter hun naam staan ) om de zoveel tijd langs in ieder topic. Zij hebben t.o.v. de helpdesk meer kennis, mogelijkheden, rechten en kunnen 'dieper' het Ziggo-systeem inkijken.

Als u dit met een Ziggo mod wilt bespreken, zet dan uw postcode en huisnummer in uw Ziggo profiel ( deze zijn alleen voor hun zichtbaar ), aan de hand daarvan kunnen ze uw gegevens en instellingen achterhalen.



Het is natuurlijk niet normaal dat de Helpdesk de telefoon verbinding zo maar verbreekt! Dat hoort niet en is beslist niet netjes !


Is uw apparatuur via wifi of via een netwerkkabel aangesloten? Ik verwacht via wifi, want dan kan dit ( snelheid verlies ) gebeuren. Met een netwerkkabel: misschien is er ergens een kabel niet goed/defect of ligt er een oude netwerkkabel, die niet niet minimaal de ‘cat 5E’ specificaties heeft?
Doet u een download/up-load test via wifi of m.b.v. een netwerkkabel, want ook dat is belangrijk.


Maar, voor uw eigen apparatuur bent u zelf verantwoordelijk. Als uw apparatuur qua techniek achterloopt, dan kan het natuurlijk gebeuren, dat die apparatuur niet 100% ‘mee’ kan met de moderne technieken/snelheid.

Als u b.v. nu de nieuwste wifi-router koopt, dan kan het best zo zijn dat uw oude mobiel, de maximale snelheid van de wifi-router nooit haalt, omdat uw mobiel die techniek gewoon niet heeft.
Of als u nu een 5G telefoon abonnement neemt, maar geen 5G mobiel hebt, dan gaat u die snelheid ook nooit halen.
Of als men b.v. een modern spel/game koopt, dan is de kans heel groot dat een wat oudere computer dat helemaal niet kan afspelen.
Als men nu nog een 'HD ready’ tv heeft, dan kan men de HD beelden die Ziggo uitzend, ook niet op de beste/hoogste resolutie bekijken.

De techniek gaat tegenwoordig zo snel, dat vandaag gekochte devices, over een half jaar al weer voorbij gestreefd zijn. Dat is niet erg, maar daarmee moet men natuurlijk wel rekening houden als men gaat ‘uitbreiden'.


Als u een computer met een netwerkkabel met de Ziggo modem/router verbind, wat zijn dan de test resultaten?

Mi chel
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

test met wifi en kabel gedaan, zelfde effect. Monteur ook mee laten kijken en zelf verschillende testen in meerdere browsers geprobeerd. Postcode in mijnprofiel gezet voor de experts.

Je neemt een snellere internetverbinding omdat het op het adres kan, gegarandeerd wordt en door Ziggo zakelijk zelf wordt aangeboden.

Maar dat doe je natuurlijk nooit als dat inhoudt dat je eerst even al je apparatuur moet gaan vervangen/vernieuwen om daadwerkelijk die snelheid ook binnen te halen. Dit is essentiele informatie natuurlijk, die vooraf moet worden gecommuniceerd. Hier kom je nu alleen achteraf achter en dan moet je zelf wat kennis hebben, hoeveel Ziggo gebruikers hebben die kennis niet...

Immers ook hoeveel mensen zouden daadwerkelijk overstappen als ze van te voren weten dat dat geen enkele zin heeft omdat ze oude(re) apparatuur hebben? In de praktijk betekent dat meer betalen en toch zelfde (langzamere) internetsnelheid ontvangen. Dit is alleen fijn voor Ziggo, niet voor de klant.

Het grootste deel van de gebruikers heeft natuurlijk ook niet gisteren hun laptop, ipad of telefoon gekocht…. Veel meer gebruikers zullen juist ook wat verouderde apparatuur hebben.

Ziggo kan trouwens toch precies zien welke apparatuur in je netwerk hangt? En of dat compatibel is met wat ze qua internetsnelheid aanbieden, of klopt dat niet?

Als bepaalde apparatuur niet compatibel is met wat Ziggo levert, moet Ziggo daar wel vooraf netjes melding van maken aan de klant op op dit forum of hoe dan ook, zodat dit (vooraf) gecheckt kan worden door de klant en dan kan de klant zelf beslissen wat ie doet of niet doet (meer betalen of niet).

Het heeft in mijn ogen totaal geen zin om iemand/een bedrijf een snellere internetsnelheid aan te bieden indien de apparatuur niet gloed en gloednieuw is of niet ouder is dan een x aantal jaar. Anders werkt het blijkbaar gewoon niet. Dat moet dus wel vermeldt worden.

Het is een beetje makkelijk van Ziggo om te zeggen dat alles wat achter de modem zit niet hunn verantwoordelijkheid is. Klanten willen gewoon de snelheid waarvoor ze betalen. En gezien uw voorbeelden is dit niet zo inzichtelijk als bij de voorbeelden die u geeft.

Daarbij nemen mensen zonder enige computerkennis alles al gauw van een monteur aan natuurlijk. Dat zijn immers de experts….

 

 

 

 

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Mi chel wrote:

test met wifi en kabel gedaan, zelfde effect. Monteur ook mee laten kijken en zelf verschillende testen in meerdere browsers geprobeerd. Postcode in mijnprofiel gezet voor de experts.

Je neemt een snellere internetverbinding omdat het op het adres kan, gegarandeerd wordt en door Ziggo zakelijk zelf wordt aangeboden.

Maar dat doe je natuurlijk nooit als dat inhoudt dat je eerst even al je apparatuur moet gaan vervangen/vernieuwen om daadwerkelijk die snelheid ook binnen te halen. Dit is essentiele informatie natuurlijk, die vooraf moet worden gecommuniceerd. Hier kom je nu alleen achteraf achter en dan moet je zelf wat kennis hebben, hoeveel Ziggo gebruikers hebben die kennis niet...

Immers ook hoeveel mensen zouden daadwerkelijk overstappen als ze van te voren weten dat dat geen enkele zin heeft omdat ze oude(re) apparatuur hebben? In de praktijk betekent dat meer betalen en toch zelfde (langzamere) internetsnelheid ontvangen. Dit is alleen fijn voor Ziggo, niet voor de klant.

Het grootste deel van de gebruikers heeft natuurlijk ook niet gisteren hun laptop, ipad of telefoon gekocht…. Veel meer gebruikers zullen juist ook wat verouderde apparatuur hebben.

Ziggo kan trouwens toch precies zien welke apparatuur in je netwerk hangt? En of dat compatibel is met wat ze qua internetsnelheid aanbieden, of klopt dat niet?

Als bepaalde apparatuur niet compatibel is met wat Ziggo levert, moet Ziggo daar wel vooraf netjes melding van maken aan de klant op op dit forum of hoe dan ook, zodat dit (vooraf) gecheckt kan worden door de klant en dan kan de klant zelf beslissen wat ie doet of niet doet (meer betalen of niet).

Het heeft in mijn ogen totaal geen zin om iemand/een bedrijf een snellere internetsnelheid aan te bieden indien de apparatuur niet gloed en gloednieuw is of niet ouder is dan een x aantal jaar. Anders werkt het blijkbaar gewoon niet. Dat moet dus wel vermeldt worden.

Het is een beetje makkelijk van Ziggo om te zeggen dat alles wat achter de modem zit niet hunn verantwoordelijkheid is. Klanten willen gewoon de snelheid waarvoor ze betalen. En gezien uw voorbeelden is dit niet zo inzichtelijk als bij de voorbeelden die u geeft.

Daarbij nemen mensen zonder enige computerkennis alles al gauw van een monteur aan natuurlijk. Dat zijn immers de experts….


“...test met wifi en kabel gedaan, zelfde effect. Monteur ook mee laten kijken en zelf verschillende testen in meerdere browsers geprobeerd...”
Met wifi en kabel hetzelfde? Dat is wel vreemd. Echter, als een monteur er naast staat ….


“... Maar dat doe je natuurlijk nooit als dat inhoudt dat je eerst even al je apparatuur moet gaan vervangen/vernieuwen om daadwerkelijk die snelheid ook binnen te halen. Dit is essentiele informatie natuurlijk, die vooraf moet worden gecommuniceerd...”.
Nee, dat ben ik niet met u eens. U beslist om een snelle verbinding te nemen, dan moet u ook denken aan de gevolgen, dat kan u ( vind ik ) niet afschuiven op Ziggo.
Dan zou u ( als zakelijk klant ) b.v. een bedrijf moeten inhuren, die e.e.a. voor u uitzoeken en installeert. Want dan kan u wel reclameren bij dat bedrijf.

“...Ziggo kan trouwens toch precies zien welke apparatuur in je netwerk hangt?...”
Zelfs indien Ziggo zou kunnen kijken op uw netwerk, welke apparatuur daarop zit, mag dat niet i.v.m. de AVG.

“...Als bepaalde apparatuur niet compatibel is met wat Ziggo levert, moet Ziggo daar wel vooraf netjes melding van maken aan de klant op op dit forum of hoe dan ook, zodat dit (vooraf) gecheckt kan worden door de klant en dan kan de klant zelf beslissen wat ie doet of niet doet (meer betalen of niet)...”.
Ja en nee.
Nee: Het is voor Ziggo natuurlijk onmogelijk, om alle apparatuur die haar ( zeg ) 6 miljoen klanten zouden kunnen aansluiten, te testen. Dan zou je heel Bol.com ( om maar een bedrijf te noemen ) leeg moeten kopen en dat testen.
Ja: Bij Ziggo zou men lijsten met ‘externe’ apparatuur moeten bijhouden, als blijkt dat de Ziggo apparatuur daarmee niet wil werken.

“...Het heeft in mijn ogen totaal geen zin om iemand/een bedrijf een snellere internetsnelheid aan te bieden indien de apparatuur niet gloed en gloednieuw is of niet ouder is dan een x aantal jaar. Anders werkt het blijkbaar gewoon niet. Dat moet dus wel vermeldt worden…”
Nee. Hebt u ooit een autoverkoper horen zeggen dat die mooie 4 liter v12 auto maar 130km/u mag?
Of dat ( verwacht ik ) het overgrote deel van de Nederlanders een veel te grote data bundel voor hun mobiel hebben.
Of dat ( verwacht ik ) het overgrote deel van de Nederlanders vaak dubbel verzekert zijn.
Zoals al eerder vermeld, dan zou u ( als zakelijk klant ) b.v. een bedrijf moeten inhuren, die dat voor u uitzoekt en regelt.

"...Het is een beetje makkelijk van Ziggo om te zeggen dat alles wat achter de modem zit niet hunn verantwoordelijkheid is...”
Nee, want u bepaald wat u achter de modem/router aansluit, dus bent u verantwoordelijk. Gelukkig maar. Het zou toch wat worden, als Ziggo ook daar gaat bepalen wat wel en/of niet mag/kan.

"...Daarbij nemen mensen zonder enige computerkennis alles al gauw van een monteur aan natuurlijk. Dat zijn immers de experts…”
Inderdaad. Maar “wij van WC Eend adviseren WC Eend”. Kijkt u eens naar alle reclame op tv/radio/kranten/… , dat/die gelooft u toch ook niet zo maar. Zodra een bedrijf commercieel is, gaan veel ‘goede gewoontes’ overboord.


Wel moet ik u gelijk geven dat het steeds moeilijker wordt om e.e.a. uit te zoeken. De steeds maar meer technische functies/opties, maken een goede keuze/vergelijk moeilijk. Vooral ook als men apparatuur koopt van verschillende merken.
Maar dat geldt voor iedere generatie. De huidige jeugd gebruikt hun b.v. mobiel ook zoals ‘ouderen’ ( welke leeftijd dat ook mag zijn ) dat nooit gedacht/verwacht zouden hebben.
Waarbij dan ook zeker opgemerkt moet worden, dat de Ziggo apparatuur niet uitblinkt in compatibiliteit met de ‘buiten wereld’.

Misschien zou u Ziggo kunnen vragen, om de wijziging ( de snellere internet aansluiting ) terug te willen draaien en deze ongedaan te maken.

Mi chel
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Zoals u hebt kunnen lezen is dat laatste reeds gebeurd.

Er is ook een vergoeding voorgesteld omdat Ziggo inderdaad vindt dat ze fout zitten.

Verder een hoop veronderstellingen van u kant en wederom bent u gek op voorbeelden die helemaal geen hout snijden (appels met peren vergelijken), die trouwens ook allemaal makkelijk te weerleggen zijn, maar nu teveel tijd kost omdat hier u uit te leggen.

Uw verhaal biedt helaas geen antwoord op de vragen, bijv. inzake coulance.

Ziggo hoeft natuurlijk niet alle bestaande apparatuur te testen, dat zeg ik ook helemaal niet en dat snapt zelfs een kleuter. Ze moeten echter vermelden dat dit kan gebeuren met hun product en klanten in ieder geval waarschuwen/mededelen dat dit aan de hand is. Thats all, en is niks mee om je klanten gewoon goed en duidelijk voor te lichten en liever vooraf dan achteraf...zoals ik al stelde.

 

 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9764Posts
  • 581Oplossingen
  • 2658Likes

heeft je pc of laptop wel gigabit enternet? dan zou je gewoon die snelheid moeten kunnen halen op de multimedia groep hebben we pc’s van 8 jaar oud bekabeld en die halen ook 300mbps

heb je een eigen router zo ja dan kan ziggo je apparaten niet zien met de connectbox zouden ze het wel kunnen zien maar zoals @Pasi al zij zou dat niet mogen wegens AVG

daarbij zijn er altijd wel een aantal apparaten die die de hoge snelheid niet halen zoals 3DS nintendo switch smart tv printers  enzo maar een paar apparaten die de hoge snelheid niet aankunnen betekent niet dat andere apparaten geen gebruik kunnen maken van 300mbps  

wel zou het kunnen als je een eigen router hebt dat die de snelheid niet kan halen maar dan is die router wel ouder dan een jaar of 6 en loont het om die te vervangen voor een nieuwe

 

Mi chel
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Macbook pro heeft gigabit/ethernet. Maar snelheid wordt er helaas toch niet mee gehaald. Ziggo router en ziggo mediabox.

 

Tx rate van 300 mbps komt binnen op de modem, alleen niet van de modem naar de apparaten (ipad, laptop - macbook pro en telefoons). Laptop moet dit dus aan kunnen, maar krijgt het signaal niet (100%) door van de modem. Ipv. 300 mbps krijg ik rond de 70 mbps.

 

Monteur snapt het ook niet want zoooo oud zijn de apparaten (en software) nou ook weer niet, maar omdat het op zijn apparaten wel lukt kon hij niets anders zeggen dan dat het ws. aan de (ouderdom van) apparatuur ligt….

 

Daarom hebben ze het abonnement vandaag maar teruggeschroefd naar 60 mb en een vergoeding van 10 euro per maand geboden (sinds mei ben ik zakelijk klant).

Je zou zeggen 5 keer lager internetsnelheid is ook 5 x minder betalen, maar bij Ziggo niet, 10 euro per maand, dus in totaal 40 euro, daar moet ik het mee doen…

Wie heeft ervaring met deze “coulance”/vergoedings regelingen van Ziggo?

 

 

 

 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9764Posts
  • 581Oplossingen
  • 2658Likes

welke jaar is de macbook pro ?

ik heb zelf een macbook pro mid 2013 13inch en haal draadloos makkelijk 280 mbps bedraad haal ik de 500 mbps van mijn abonement 

 

Mi chel
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Macbook pro is mid 2010, 13inch  draai OS X El Capitan 10.11.6

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9764Posts
  • 581Oplossingen
  • 2658Likes

https://support.apple.com/kb/sp583?locale=nl_NL

bedraad zou de macbook pro mid 2010 gewoon 300 mbps moeten halen

heb je ook al

gekeken bij netwerk  geadvanceerd

 

Mi chel
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ja daar heb ik ook al in gekeken, wat wijzigingen in DNS doorgevoerd, maar dat hielp ook niet. Internetsnelheid bleef helaas ver onder wat het zou moeten zijn. Iig ontzettend bedankt voor het meedenken.

Macbook Pro moet dit gewoon aankunnen, maar er komt hoe dan ook toch geen 300 mbps binnen op het ding. Op de modem zelf kwam gewoon 300 mbp binnen (modem staat naast Laptop).

Nu heeft Ziggo het abonnement vandaag teruggeschroefd naar 60 mbps, ik haal nu met ookla speedtest 58 dus dat is wel netjes (bedraad) en waarvoor je betaald, maar met de 300mbps verbinding haalde ik max. 80mbps op ookla en meestal ook rond de 60. Andere speedtest heb ik ook gedaan - dsl report - daar kwam (heel gek) een hele andere waarde namelijk 128 mbps, een stuk hoger dus dan ookla, maar nog bij lange na niet waarvoor je betaald, dus vandaar dat het abonnement nu weer door Ziggo op 60mb is gezet. Dus laten we het hier maar bij. Als Ziggo het probleem oplost kunnen ze dus meer verdienen - en ik zal vast niet de enige zijn met dit euvel. I.p.v. oplossen schroeven ze het abonnement liever terug naar 60mbps en komen met een vergoeding a 10 euro per maand…

is dat trouwens redelijk volgens u, of volgens mede forum leden?

 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9764Posts
  • 581Oplossingen
  • 2658Likes

dns heeft niets te maken met de download snelheid maar zet de domeinnaam bijvoorbeeld google.nl om naar het ip adres

of je aan 60 mbps genoeg heb is aan je zelf als je vaak download dan is een snellere verbinding wel fijner

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

Goedemiddag @Mi chel  en welkom op de Community,

Zoals je ziet wordt er op dit forum goed met je meegedacht en gekeken naar een oplossing. Ik zie dat je inmiddels besloten hebt om de internetsnelheid aan te passen naar een lagere internetsnelheid. 
Ik wil alleen wel meegeven dat ook de hogere downloadsnelheden die wij aanbieden gewoon te behalen dienen te zijn. Het is dan wel van belang dat in geval van een bekabelde aansluiting je netwerk de 1000 Mbit snelheid ondersteund.
Bepalend hiervoor zijn de netwerkkabels, switches, routers en andere netwerkapparatuur die tussen het modem en het apparaat waarmee je de snelheid test zijn aangesloten. 

Onder de speedtest op www.ziggo.nl/speedtest lees je hierover meer voor zowel bekabelde als draadloze verbindingen. 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

@Mi chel Je verwacht blijkbaar dat Ziggo je hele netwerk en apparaten volledig onder controle heeft. Wonderlijk. Verwacht je ook dat het waterleidingbedrijf alle leidingen en kranen bij je in huis in beeld heeft en onderhoudt voor je? Dat is ook je eigen pakkie aan. Gelukkig maar. Heb je er geen verstand van, dan huur je iemand in die dat wel heeft.

Ik zie graag je speedtest resultaten hier. Verder kun je eens inloggen in je modem en zien wat de logs je vertellen. Dan wordt het wellicht ook duidelijker waar je probleem zit. 300 Mbit/s moet bekabeld voor de meeste apparaten echt gewoon haalbaar zijn.

Uitgelicht topic