Beantwoord

Een bijzondere situatie: twee huisnummers één voordeur, internet mogelijk afgetapt?

• 11 maart 2020
  • 22 reacties
  • 423 keer bekeken

Ik woon samen met mijn vriendin in Utrecht en wij wonen in een huis dat is opgesplitst in een onderhuis en een bovenhuis. Wij delen de voordeur echter hebben wij én medebewoners een eigen huisnummer. De buren hadden het verzoek om de verbinding te splitsen door een partij hiervoor in te huren waarbij je privacy niet geschonden word. Dit verzoek hebben we afgeslagen.

Na dit verzoek hebben wij gezien dat één van de bewoners op onze Apple-tv verbinding probeerde te maken. Dit weten wij want dan krijg je melding op je televisie met een toegangscode die je dan moet invoeren op je mobiel zodat je de verbinding voltooid. Volgens mij en de klantenservice van Apple is dat alleen mogelijk als je op hetzelfde netwerk zit, niet perse dezelfde wifi. 

Hier begint bij ons de argwaan. Wij hebben het verzoek van de bovenburen afgewezen, helaas ervaren wij trager internet, ook bekabeld, sinds deze interactie is geweest. En afgelopen week kwam de melding op onze televisie terecht. Dit doet ons denken dat ze een partij hebben ingehuurd om het signaal te splitsen en wij nu voor 7 man totaal internet aan het betalen zijn en trager internet hebben. 

Nu is de vraag: hoe kunnen wij dit controleren en hier actie tegen ondernemen?

Wij betalen op het moment het gemiddelde Alles-in-1 pakket. Let op: dit betaald de huisbaas, het bedrag hiervoor zit in onze maandelijkse huur. Ik heb geen toegang tot een mijnziggo account om dat daar de betaalgegevens van de huisbaas staan. Wel heb ik een klantnummer, de geboortedatum en het e-mailadres wat bij de account hoort.

edit: verhaal was te letterlijk overgenomen dit om te voorkomen dat dit gevonden kan worden door de buren.

icon

Best beantwoord door Pasi 11 maart 2020, 23:10

De best optie is om in de log van het modem/router te kijken.

Maar u kan b.v. ook met een IP scanner uw netwerk controleren. Als u dit een paar keer doet, dan herkent u vanzelf uw eigen MAC adressen en/of de IP nummers. Met het onderstaande programma, kan u zelf een naam invullen en wordt het uiteindelijk vanzelf duidelijk of een ander op uw netwerk zit ( mits ze dezelfde IP-range gebruiken ).

Ik gebruik deze regelmatig ( en dan al portable installeren ).

Bekijk origineel

22 Reacties

Reputatie 7
Badge +8

Hallo,

Dit is een openbaar Ziggo forum, waar Ziggo klanten elkaar proberen te helpen. Tevens komen Ziggo moderators ( zij hebben “Ziggo” achter hun naam staan ) om de zoveel tijd langs in ieder topic. Zij hebben t.o.v. de helpdesk meer kennis, mogelijkheden & rechten en kunnen 'dieper' het Ziggo-systeem inkijken.

Zet uw postcode en huisnummer in uw Ziggo profiel. Deze NAW gegevens zijn alleen voor Ziggo moderators zichtbaar en daarmee kunnen ze direct uw Ziggo-instellingen bekijken.

Verwijder uw klantnummer ( deze is hier nog niet nodig ), dat kan u doen door op de 3 puntjes ( ) rechtsonder te klikken en daarna "Bewerk" te kiezen.

Als u kan inloggen op de modem/routervan Ziggo ( een witte ConnectBox ? ), dan kan u daarin zien welke apparaten verbonden zijn.

Reputatie 7
Badge +8

Maar u kan b.v. ook met een IP scanner uw netwerk controleren. Als u dit een paar keer doet, dan herkent u vanzelf uw eigen MAC adressen en/of de IP nummers. Met het onderstaande programma, kan u zelf een naam invullen en wordt het uiteindelijk vanzelf duidelijk of een ander op uw netwerk zit ( mits ze dezelfde IP-range gebruiken ).

Reputatie 6
Badge +4

Ik snap echt weinig van het verhaal. Jullie delen dezelfde modem met de bovenburen? En wat bedoelden ze met het netwerk splitsen zonder privacyschending? Als je buren via een UTP kabel gebruik maken van dezelfde modem dan is het logisch dat je trager internet hebt als de bovenburen ook aan het internetten zijn. 

Wellicht wil de buurman een splitsing bij jullie forceren door het netwerk extra te belasten. Eerlijk gezegd is dit zijn goed recht aangezien jullie niet zelf voor een abonnement willen betalen maar het willen blijven delen (als ik het goed lees).

Twee gescheiden netwerken op 1 aansluiting kan, maar is hier niet gedaan.
Wat je daarmee niet meteen kunt voorkomen is, dat je bandbreedte van 1 Internetverbinding deelt met je buren en daar last van kunt hebben. Ook daar is wat aan te doen door die eerlijk te laten verdelen.

Dit alles vraagt om kennis over hoe je dit moet aanpakken en investeringen in daarvoor benodigde apparatuur.

Omdat er twee huisnrs zijn is m.i de eenvoudigste oplossing twee eigen Ziggo aansluitingen/abonnementen te nemen en daarmee de bijdrage in de huur voor een gemeenschappelijk te gebruiken aansluiting te laten vervallen.

Reputatie 7
Badge +14

Zou het niet zo kunnen zijn dat het modem op een andere plaats staat dan in de woning van @Piedie omdat zijn huisbaas het abonnement betaald en het aan hem doorberekend ?

En er na het modem een verdeling plaats vind een switch of zo en daar dan iedereen die er woont gebruik maakt van……..

Dit is maar een idee hoor  ;-) 

Ja er is nog van alles mogelijk. Mijn simpele uitgangspunt was: 1 huis, 2 huisnrs, 1 Ziggo aansluiting ter plekke voor twee huurders. Allebei aangesloten op de aanwezige Ziggo Modem/Router. Het kan best anders zijn.

Reputatie 7
Badge +17

Heel zwart-wit gesteld is de huisbaas degene die betaalt en dus ook degene die bepaalt wie er op het netwerk mag. Ziggo zelf zal daar niet veel aan kunnen doen.

Je zou kunnen overleggen met de huisbaas om te kijken wat de situatie is. Om fysiek (dus niet via wifi) op het netwerk te zitten, zal er een (extra) UTP kabel in het modem aanwezig moeten zijn, of in een eventuele router die erachter staat.

Maar nogmaals: heyt is uiteindelijk de huisbaas die betaalt en dus bepaalt.

Reputatie 7
Badge +14

Heel zwart-wit gesteld is de huisbaas degene die betaalt en dus ook degene die bepaalt wie er op het netwerk mag. Ziggo zelf zal daar niet veel aan kunnen doen.

Je zou kunnen overleggen met de huisbaas om te kijken wat de situatie is. Om fysiek (dus niet via wifi) op het netwerk te zitten, zal er een (extra) UTP kabel in het modem aanwezig moeten zijn, of in een eventuele router die erachter staat.

Maar nogmaals: heyt is uiteindelijk de huisbaas die betaalt en dus bepaalt.

Daar heb je zeker een punt maar hij berekend het wel door in de huur.

Maar idd de huisbaas bepaald

Ik heb alle MAC adressen gecontroleerd en die zijn allemaal van onszelf.

Voor de andere bewoners zit het niet in de huur bij inbegrepen omdat het daar gaat om kleinere studentenkamers. Zij moeten op eigen houtje internet regelen. Wij hebben de benedenwoning wat het grootste gedeelte is van het pand wat door één huurder wordt gehuurd. Voor dat soort appartementen biedt de huisbaas een alles-in-1 pakket van Ziggo aan.

Het verhaal van de buren kan ik helaas niet duidelijker krijgen want meer informatie hebben wij niet. Zij hebben ons verteld dat ze graag een derde partij willen inhuren, niet Ziggo, die het signaal op z'n wijze kan splitten dat twee partijen van hetzelfde signaal gebruik kunnen maken. Maar dan op z'n manier dat je niet in elkaars gegevens kan. Wat daar exact mee wordt bedoeld of hoe dat precies in zijn werk gaat dat weet ik niet.

De hoofdaansluiting zit bij ons in het appartement en daar is niemand voor langs geweest om aan te knutselen of dat er nu meer kabels vandaan komen van of het modem of de hoofdaansluiting. Ik heb alles hier geïnstalleerd en alles ziet er nog hetzelfde uit. We hebben ook niets van de huisbaas hierover gehoord. Ook niets van Ziggo. Het enige wat is veranderd is dat de snelheid soms traag voelt en we een melding kregen op onze AppleTV dat de iphone van "naam bovenbuurman” verbinding wilt maken. 

Wij hebben een Ziggo modem witte box en via een ethernet kabel een tplink accespoint aangesloten. Ik had dan twee wifi signalen 2.4 en 5ghz vanaf Ziggo modem en van tplink accespoint twee wifi signalen 2.4 en 5ghz. Toen ik alle MAC-adressen had gecontroleerd waren die allemaal van ons.

Ik heb nu net de wifi signalen van het Ziggo modem uitgeschakeld en alleen de wifi's van de tplink acces point aanstaan (WPS functie uitstaan, voor allebei). Van alles heb ik de wachtwoorden gewijzigd via mijn password manager met sterke wachtwoorden. Login van Ziggo modem, tplink acces point en van de wifi signalen zijn allen gewijzigd.

Reputatie 7
Badge +8

...Ik heb alle MAC adressen gecontroleerd en die zijn allemaal van onszelf.

Oké dat is duidelijk. Je zou dus kunnen zeggen dat ( als ze niet e.e.a. hebben aangepast ) er niemand ‘extra’ op het netwerk zit.

Men zou b.v. een extra router ( met eigen achterliggend netwerk ) kunnen toevoegen en zo een eigen netwerk kunnen maken, echter het MAC adres van dié router zou zichtbaar moeten zijn.

Hebt u toegang tot de modem/router van Ziggo? Vaak is deze via IP nummer 192.168.178.1 te bereiken ( maar dat is wel afhankelijk van welke modem/router u hebt ). Daar kan u controleren wie allemaal verbinding heeft met het apparaat ( o.a. via onderstaande status scherm ) en dat is 100% duidelijk.

Misschien heeft iemand anders nog een idee?

Ps1. Zouden ze meelezen?
Ps2. Ik heb mijn wifi uitgezet, omdat ik een Deco M4 set heb aangesloten.

Reputatie 7
Badge +14

**** edit ****

Als ik dit alles bekijk, dan is mijn voorlopige conclusie: je hebt een eigen aansluiting van Ziggo.
Dat kan bijna niet anders zijn, omdat je een witte Connectbox Modem/Router hebt, begrijp ik, waar je zelf bij kan komen via http://192.168.178.1 .
Deze dus: https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/connect-box
Of is het iets anders?

Zo nee (1).
Je buren kunnen daar niks mee en zullen ook wel een eigen aansluiting hebben. Tenzij er een  UTP-kabel naar de buren loopt vanaf je witte Modem/Router. Trek desnoods alle UTP-kabels los en wacht af of er gegil van de buren komt.:wink: Je kunt natuurlijk ook eerst ff overleggen. Is wel zo netjes.

Zo nee (2).
Dat je aan je huisbaas voor die aansluiting betaalt is niet belangrijk, tenzij daar een onredelijk hoog extra prijskaartje aan hangt. Zoek dit uit.
Wat betaal je voor welk abonnement?

Etc. Laat je bevindingen weten. Begin behoorlijk nieuwsgierig te worden.

Extra.
Het kan zijn dat je buren met een eigen Router aan die ene Connectbox hangen.
Dat zou je moeten kunnen zien bij ‘Aangesloten apparaten’. Dat is lastig zonder wat meer technische kennis.
In dat geval is voor jou ook een eigen Router aan te bevelen voor een nette scheiding van beide sub-netwerken van buur en jou.
Wat overblijft is dan dat je de bandbreedte van de Internetverbinding zonder eerlijke verdeling met elkaar blijft delen. Zoals gezegd is daar ook wel wat aan te doen, maar daar heb je extra apparatuur voor nodig.

Misschien is dit wel wat je buren je duidelijk proberen te maken. Beter overleg nodig, dan.
Kan die buur zonodig hier niet ook een berichtje achterlaten? Dan weten we misschien beter wat zijn/haar beweegredenen zijn jou te benaderen over de Internetverbinding.

“Wij delen de voordeur echter hebben wij én medebewoners een eigen huisnummer.”

Als de buren een eigen huisnummer hebben, dan kunnen zij een eigen abonnement nemen bij Ziggo.

Tsja. Studentenhuisvesting. Bewoners treffen een bestaande oplossing aan. Je moet maar net weten hoe de vork in de steel zit. En of je makkelijk zonodig iets in je voordeel kunt gaan wijzigen, als je al beseft dat dit een optie zou kunnen zijn? We zullen zien. Ik hou mijn hart vast. Niet in het minst over de communicatieproblemen die dit alles kan gaan opleveren. Pffff.

Als ik dit alles bekijk, dan is mijn voorlopige conclusie: je hebt een eigen aansluiting van Ziggo.
Dat kan bijna niet anders zijn, omdat je een witte Connectbox Modem/Router hebt, begrijp ik, waar je zelf bij kan komen via http://192.168.178.1 .
Deze dus: https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/connect-box
Of is het iets anders?

Zo nee (1).
Je buren kunnen daar niks mee en zullen ook wel een eigen aansluiting hebben. Tenzij er een  UTP-kabel naar de buren loopt vanaf je witte Modem/Router. Trek desnoods alle UTP-kabels los en wacht af of er gegil van de buren komt.:wink: Je kunt natuurlijk ook eerst ff overleggen. Is wel zo netjes.

Zo nee (2).
Dat je aan je huisbaas voor die aansluiting betaalt is niet belangrijk, tenzij daar een onredelijk hoog extra prijskaartje aan hangt. Zoek dit uit.
Wat betaal je voor welk abonnement?

Etc. Laat je bevindingen weten. Begin behoorlijk nieuwsgierig te worden.

Ik heb inderdaad toegang tot http://192.168.178.1 en kan hier van alles aanpassen en wijzigen wat ik ook gedaan heb. Connecbox modem/router is ook de variant die ik heb.

Mijn huidige situatie is iets veranderd i.v.m. wifi verbinding voor mijn appletv. Dat werkt toch beter met een wifi signaal van de connectbox.

Dit is als het goed is welk abonnement wij gebruiken en de huisbaas afneemt.

Tussen de buren en ons botert het niet zo lekker vanwege geluidsoverlast van hun kant. Daar hebben we weinig tot geen contact mee. 

Wat betreft een eigen router aan de connectbox dan zouden ze toch een kabel vanuit onze connectbox hebben hangen? Zoals je eerder al noemde. Ik ging er vanuit dat het onmogelijk zou zijn maar het rare blijft dat zij blijkbaar onze Apple-tv kunnen aanklikken om verbinding te maken. Dat is eigenlijk de enige reden van de argwaan. Dat de verbinding hier en daar niet altijd consistent is dat kan gebeuren.

"In dat geval is voor jou ook een eigen Router aan te bevelen voor een nette scheiding van beide sub-netwerken van buur en jou.”

Hoe ik dit zou moeten uitvoeren zou ik wat hulp bij nodig hebben bij het vinden van een guide. Wat betreft een eigen router, die heb ik in bezit. Die fungeert op het moment als accespoint.

Ha.

Aan je wat lastige probleem met je buur, kan ik niks veranderen.
Zou beter moeten, maar goed, komt in de beste families voor. Kijk je wel eens naar de rijdende rechter?

Vlgs mij is er niks anders aan de hand dan argwaan.
Zoals gezegd. Test het technisch door al de UTP kabels uit je Connectbox te trekken, als je twijfelt of er een niet voor apparatuur van jezelf is.

Ik geloof daar inmiddels niet in. Dan is geen eigen speciale maatregel nodig met een eigen Router.

Mogelijk weet @EnergieBoy of je op één of andere manier met een AppleTV contact kan proberen te maken.

Reputatie 6
Badge +4

Wellicht is dit iets wat bij jou gebeurt: https://discussions.apple.com/thread/6622326

Reputatie 7

Lastig, ik zou ook de link van Conforto hebben geplaatst.
Verder ga ik me niet in een buren ruzie mengen. Als je echt wil weten wat er aan de hand is dan zal je het als volwassenen moeten oplossen en ZEKER weten dat ze gebruik maken van de zelfde internet aansluiting. Want als je je buren gaat beschuldigen van iets, wat niet klopt, dan ben je nog verder van huis!!

Ik zou eerst maar eens met een Ziggo moderator (medewerker) gaan uitzoeken hoe het nu in elkaar zit bij jullie in huis en of er misschien toch niet twee aansluitingen zijn? Alles is mogelijk op dit moment. Heb je overigens de buren in je telefoon staan en heb jij een iPhone? Haal die er eens uit, zorg dat je Airplay uit staat. 

Goedemorgen @Piedie

Wat een mysterie is dit geworden! Logisch dat je graag wilt weten voor hoeveel mensen je nu eigenlijk maandelijks aan het betalen bent. Ik ben op onderzoek uit gegaan voor je!

Ik heb je postcode en huisnummer opgezocht in ons systeem en ik zie hier 2 aansluitingen staan. Één op huisnummer 26 en één op huisnummer 26b. Het abonnement op huisnummer 26 is een abonnement met internet in het pakket en het abonnement op huisnummer 26b is een abonnement zonder internet in het pakket. Zowel huisnummer 26 als huisnummer 26b hebben dus een eigen hoofdaansluiting (AOP) 

Reageer