Kers198

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

alle kabels en router vervangen; kosten monteur?

Beste Ziggo,

vandaag is er een monteur van jullie langs geweest vanwege een WiFi storing die ik had.

6,5 jaar geleden hebben jullie alles bij mij geïnstalleerd en ben ik klant geworden en uiterst tevreden. 
Tot vandaag, er is door de monteur van 6,5 jaar geleden besloten om alles te installeren op de kabels en tv kastje die er van de vorige bewoonster nog hingen. 
Geen ervaring zelf mee dat ik na 6,5 jaar de kosten ga krijgen van alle materiaal wat vervangen moet worden. Ten eerst had ik geen tv probleem, kastje van de tv vervangen. Er is door de monteur niet eens gekeken of dat de kabels nog goed waren en die het evt. gewoon zouden doen met de nieuwe router. Maar er werd gezegd alles is verouderd ik vervang alles. Als ik dit 6,5 jaar geleden wist had ik toen gezegd vervang alles, want normaal gesproken gaan kabels tientallen jaren mee. Conclusie nu heb ik een factuur van €50,-. Ik voel me echt besodemieterd op dit moment dat er gewoon niet vervangen is wat er vervangen moest worden.

ik heb gebeld met de klantenservice maar daar konden ze niks betekenen en wezen ze me naar de voorwaarde. Dit noem ik niet klantvriendelijk.

graag zie ik dan ook dat jullie met een oplossing komen en een reactie.

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8991Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hoi @Kers198, allereerst nog een warm welkom op de Ziggo Community! 

Ik zie dat de kwestie al aardig wat los heeft gemaakt hierboven en dat is zeer begrijpelijk. Het zijn dan ook altijd lastige situaties, vooral als er heel veel is gebeurd tijdens een bezoek. In dit geval heeft de monteur inderdaad veel verouderde aansluitingen in huis vervangen, daar zijn de kosten voor berekend. Het modem is ook vervangen, dat valt dan weer onder ons domein.

Het is goed om ook erbij te zeggen dat een monteur alleen ‘wel’ of ‘niet’ kosten kan berekenen (en dus niet bijvoorbeeld een deel). Hij zal dus de afweging hebben gemaakt dat het vooral de binnenhuisinstallatie is geweest, die deze problemen veroorzaakte.

 

Ik vind het ook belangrijk nog even in te gaan op de communicatie: Uiteraard kan en moet de monteur ook altijd alles communiceren, máár hij gaat er op dat moment ook vanuit dat álles (voor wat betreft de kosten) is besproken met de collega die de monteur heeft ingepland. De monteur lost de voor hem beschreven storing op en gaat er vanuit dat de klant akkoord is gegaan met de voorwaarden.

 

Neemt niet weg dat ik me je situatie ook heel goed snap, zeker als dus ook nog eens het oudere modem is vervangen (wellicht had dat zelfs telefonisch gekund). Ik heb de kosten voor de helft gecorrigeerd, ik hoop dat je je daarin kunt vinden.

Bekijk in context

14 Reacties 14
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Is de wifi storing hiermee opgelost? Er zijn nu andere kabels nodig om interferentie met andere signalen te voorkomen dan 6,5 jaar geleden. De huidige kabels hebben een veel betere afscherming dan de oude. De monteur zal geconstateerd hebben dat de snelheid direct op het AOP volgens het abonnement is. Wat daarna komt is voor rekening van de klant. 

Kers198
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste Jan,

Bedankt voor uw reactie. 
Kijk hier heb ik iets aan gewoon een duidelijke uitleg en niet alleen ze zijn oud dus moeten vervangen worden.
Dan betaal ik de factuur gewoon

 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Je had een Wifi probleem en dat is kennelijk opgelost met een nieuwe Modem/Router. Klaar is Kees zou je denken.

Motto: if it ain’t broke, don’t fix it.

Ik zie geen duidelijk motief om ook coax-kabels naar TV-aansluitingen te gaan vervangen, als er geen problemen zijn met TV-kijken.
Moderne coax-kabels zijn technisch beter dan oudere, maar alleen in speciale omstandigheden noodzakelijk (4G, 5G instraling van zendmasten). Ze worden uiteraard  bij nieuwe aanleg gebruikt en als vervanging van een oudere kabel onvermijdelijk blijkt.

Zelf heb ik een uitgebreid coax-netwerk onder de vloeren over 3 verdiepingen met idioot veel aansluitpunten aangetroffen, aangelegd door de vorige eigenaar van mijn huis. Het netwerk is minstens 40 jaar oud en het werkt nog prima. Gelukkig maar, want vervangen zou een hele operatie worden.

Kortom: je hebt de monteur toestemming gegeven iets te gaan doen dat mij noch jou, kan overtuigen, dat dit echt nodig was. Wellicht is je redenering in je probleemstelling niet voldoende aan bod gekomen tijdens het monteursbezoek.
Er lijkt me dus iets in de communicatie met de monteur te zijn misgegaan.
Dat is lastig te repareren.

Kers198
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ze hebben eerst telefonisch mijn probleem proberen op te lossen maar dat was tevergeefs. Ze vroegen of tv het wel deed en daar heb ik ja op geantwoord. Die monteur heeft mij gebeld voordat hij bij mij huis was en nogmaals gevraagd wat het probleem was. Waarop ik zij zoals ik het kan inschatten zit het in de router want tv doet het nog. Want alle lampjes branden gewoon op de router alleen krijg ik geen WiFi signaal door. Hij is hier aan de slag gegaan en zonder overleg met mijn vader is hij alles gaan vervangen. Kan wel zijn dat de huidige kabels beter zijn, maar vind dat ze dat hadden moeten overleggen. 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Zo werkt het helaas niet. Zonder voldoende eigen inzicht in wat technische ins en outs + een duidelijk standpunt daarover, kan er van allerlei misgaan. ‘Experts’, zeggen of doen voor het gemak, of zelfs uit onkunde, soms ook maar wat. Als opdrachtgever kun je voor de zekerheid maar beter niet echt aan de zijlijn blijven staan. Niet bij Ziggo, niet bij de aanleg van Zonnepanenelen op je dak, ……. En ook niet bij het aanbrengen van bv dubbel glas, etc, etc. Als het ff kan: vinger aan pols! Ook al blijkt het achteraf vaak niet nodig.

De bedoelingen van de monteur zullen ongetwijfeld goed zijn geweest, maar we weten te weinig over de details. Een telefonische Helpdesk houdt bewust de zaken simpel, want zo passend op alle situaties, soms zelfs zonder persoonlijk inzicht van een medewerker in allerlei details, waar een klant na eigen onderzoek vragen over zou kunnen stellen.

Zo gaan die dingen in het  moderne technische deel van ons leven. Het is niet anders. Het gaat natuurlijk meestal prima. Dat ook wel weer. Vertrouwen is op z’n plaats.
Toch kun je achteraf een vraagstuk overhouden over of die Euro 50 nu wel of niet strikt nodig was. Vergeet het, uit praktische overwegingen & probeer het een volgende keer anders aan te pakken.
 

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Deze discussie lijkt wat uit de hand te lopen. De situatie is als volgt. Er is een wifi probleem en niet via de geëigende maatregelen zelf op te lossen. Dan wordt een storingsmonteur gestuurd. Daarvoor geldt:

En de voor de kosten geldt:

 

Alleen als het probleem van de storing niet in huis zit, maar in het Ziggo netwerk, is het gratis. Als de monteur geconstateerd heeft dat de snelheid op het AOP de abonnementssnelheid is, zijn de kosten voor het verhelpen van de storing (€50) dus terecht. Dat hij daarbij misschien wat meer kabels vervangt, om op de toekomst voorbereid te zijn, vind ik logisch en bovendien kost dat niets extra's. Deze monteur heeft waarschijnlijk wat verder gekeken dan alleen de storing, maar de hele binnenhuisinstallatie up-to-date gebracht. Misschien was een wat betere communicatie goed geweest, maar monteurs zijn vaak beter met hun handen dan met hun mond.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Er loopt niets uit de hand.
Ogenbschijnlijk is Modem/Router is vervangen voor oplossing van het Wifi-probleem. Dat is gratis.
Wat de monteur bewoog om de coax-kabels te gaan vervangen a Euro 50, is mij onbekend uit de info die ter beschikking staat. Er kan hier iets mis zijn gegaan. Of niet. Geen idee.
De beslissing hierover is aan de klant na overleg met de monteur. Dat is de essentie van mijn betoog.
Als dit zonder overleg door de monteur is gedaan, is dat opmerkelijk, maar hoeft niet noodzakelijkerwijs een verkeerde beslissing te zijn geweest, als e.e.a van positieve invloed zou zijn geweest op de prestaties van de internetverbinding. We tasten  hier dus in het duister.
Mijn inschatting is dat de kans klein is dat dit noodzakelijk was.
Meer heb ik er niet over beweerd, anders dan: is dit wel in goed overleg gebeurd? Op dit punt staan we zij aan zij.

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

@Kers198 Wat is er allemaal vervangen? TV kastje? Modem?

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Tv-kastje heb ik geinterpreteerd als: wandcontactdoos.

Kers198
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Jan F. wrote:

@Kers198 Wat is er allemaal vervangen? TV kastje? Modem?

Alle aansluitingen in de meterkast en het modem 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8991Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hoi @Kers198, allereerst nog een warm welkom op de Ziggo Community! 

Ik zie dat de kwestie al aardig wat los heeft gemaakt hierboven en dat is zeer begrijpelijk. Het zijn dan ook altijd lastige situaties, vooral als er heel veel is gebeurd tijdens een bezoek. In dit geval heeft de monteur inderdaad veel verouderde aansluitingen in huis vervangen, daar zijn de kosten voor berekend. Het modem is ook vervangen, dat valt dan weer onder ons domein.

Het is goed om ook erbij te zeggen dat een monteur alleen ‘wel’ of ‘niet’ kosten kan berekenen (en dus niet bijvoorbeeld een deel). Hij zal dus de afweging hebben gemaakt dat het vooral de binnenhuisinstallatie is geweest, die deze problemen veroorzaakte.

 

Ik vind het ook belangrijk nog even in te gaan op de communicatie: Uiteraard kan en moet de monteur ook altijd alles communiceren, máár hij gaat er op dat moment ook vanuit dat álles (voor wat betreft de kosten) is besproken met de collega die de monteur heeft ingepland. De monteur lost de voor hem beschreven storing op en gaat er vanuit dat de klant akkoord is gegaan met de voorwaarden.

 

Neemt niet weg dat ik me je situatie ook heel goed snap, zeker als dus ook nog eens het oudere modem is vervangen (wellicht had dat zelfs telefonisch gekund). Ik heb de kosten voor de helft gecorrigeerd, ik hoop dat je je daarin kunt vinden.

Kers198
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beste Alex, 

Heel erg bedankt. Dit vind ik een goede oplossing.

Bedankt voor je hulp en uitleg.

 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@Kers198 Inderdaad een sportieve oplossing.
Eervolle vermelding is voor @Jan F. Die vroeg wat extra aandacht voor je probleem en bespoedigde daardoor de komst  van Alex.
Ik vond dat nog niet zo nodig. Zo zie je maar weer met wie je in dit geval het beste te maken kunt hebben.

Kers198
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Inderdaad jullie ook bedankt voor het meedenken en de hulp ?

Uitgelicht topic