Zorc

Level 1
  • 288Posts
  • 7Oplossingen
  • 15Likes

Activatiekosten aanpassen internetsnelheid bestaande klant?

Waarom moet je als bestaande klant activatiekosten a 19,95 betalen om alleen je internetsnelheid te verlagen?? :angry: Dat staat nergens, krijg je pas te zien als verrassing op het moment dat je het gaat doen in "mijn ziggo" En het is geen dienst waar ik een ander modem, mediabox, module of wat dan ook voor nodig heb.
Bij de tarieven op https://www.ziggo.nl/tarieven/algemeen/ staat namelijk:

Activatiekosten
Als je diensten bestelt waarbij je een (ander) modem, mediabox en/ of een CI+ Module ontvangt, betaal je eenmalig activatiekosten.



Was nogal chagrijnig over de manier ('gratis' het kan sneller, vervolgens de bekende marketingblaat etc. etc. iedereen snapt het wel, alleen ziggo niet) waarop ziggo weer eens de prijzen ging verhogen, dat ik impulsief besloot om eens in "mijn ziggo" mijn abonnement te gaan verlagen. Met het idee van als genoeg mensen dat doen denken ze de volgende keer misschien beter na :unamused:
Mijn humeur werd er alleen niet beter op toen ik in stap 2 ineens die activatiekosten zag staan pffffff/ Kreeg bijna de neiging om per direct alles op te zeggen. Nieuwe klanten tijdelijk (lees meestal) geen activatiekosten en maanden korting geven en vervolgens een bestaande klant activatiekostenin rekening willen brengen om de internetsnelheid aan te passen.
34 Reacties 34
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes
Goedemorgen Zorc

Als bestaande klant heb je geen activatiekosten, en kan je gewoon je pakket verlagen. Gelukkig komen hier gebruikers langs die je tips kunnen geven en anders is er meestal wel een moderator die langskomt en je erbij kan helpen, zij kunnen echter in de systemen kijken wat er aan de hand is en waarom je activatiekosten moet gaan betalen - of niet.
Zorc
Topicstarter
Level 1
  • 288Posts
  • 7Oplossingen
  • 15Likes
Goedemorgen Dave-
Ja dat dacht ik dus ook altijd tot ik het voor het eerst wilde doen.....
Bij stap 2 bevestigen aanpassen abonnement, toestemming geven om bedragen af te schrijven bla bla. Staat er naast het (uiteraard) gewijzigde abonnementstarief spontaan activatiekosten a 19,95 bij zonder vermelding van reden.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes
Misschien dat een moderator hier even naar moet kijken, deze komt vanzelf langs. Handig is even je postcode en huisnummer in je profiel te zetten ( Alleen een Moderator en jij zien dit, een gebruiker niet ) dan kunnen ze in het systeem kijken en zien waar het niet klopt. :blush:
Zorc
Topicstarter
Level 1
  • 288Posts
  • 7Oplossingen
  • 15Likes
Weet iemand overigens wanneer een wijziging in internetabonnement ingaat? Per direct met verrekening van het abonnementsgeld voor de rest van de maand of altijd per 1e van de volgende maand?
Ik kan dat zo snel nergens terugvinden....
arjan

Level 9
  • 317Posts
  • 20Oplossingen
  • 30Likes
Zorc wrote:
Weet iemand overigens wanneer een wijziging in internetabonnement ingaat? Per direct met verrekening van het abonnementsgeld voor de rest van de maand of altijd per 1e van de volgende maand?
Ik kan dat zo snel nergens terugvinden....

Ik heb zelf in januari 2018 mijn abonnement gewijzigd van Alles-in-1 Complete met Mediabox xl naar Alles-in-1 Start met CI+ module en de wijziging is toen per direct ingegaan en ook verrekend. Ik had echter verwacht dat daarvoor een opzegtermijn van een maand zou gelden. Ik was dus aangenaam verrast.

Wanneer je je abonnement wijzigt bij een tariefsverhoging hoef je geen activatiekosten te betalen. Je moet daarvoor echter wel contact opnemen met de klantenservice. Dat kan ook via het contactformulier. (Bij een wijziging via Mijn Ziggo worden activatiekosten in rekening gebracht)
Zorc
Topicstarter
Level 1
  • 288Posts
  • 7Oplossingen
  • 15Likes
arjan oke, bedankt, het gaat dus per direct in.
Dat laatste snap ik nog niet helemaal. Hoe het zit met die activatiekosten. Volgens de beschrijving op de ziggo tarievenlijst betaal je geen activatiekosten. En ik heb van anderen gehoord dat ze geen activatiekosten krijgen via snelheid (abonnement) aanpassen via "mijn ziggo" en dat anderen (waaronder ik) dat dus wel krijgen.
Daar heb ik dus nog steeds geen duidelijk antwoord op :thinking:
arjan

Level 9
  • 317Posts
  • 20Oplossingen
  • 30Likes
@Zorc Wanneer ik nu met mijn Alles-in-1 Start met CI+ module de snelheid verhoog naar Internet Complete met behoud van de CI+ module, dan hoef ik geen activatiekosten te betalen. Wanneer ik i.p.v. de CI+ module een (standaard) mediabox wil, dan moet ik activatiekosten betalen. Het hangt ervan af welk abonnement en mediabox je nu gebruikt of je activatiekosten betaalt of niet.
Maar omdat Ziggo m.i.v. 1 juli 2019 de tarieven wijzigt, heb je het recht om je abonnement kosteloos te wijzigen. Je betaalt dan geen activatiekosten. Maar je moet dat dan wel aangeven bij Ziggo.
Zorc
Topicstarter
Level 1
  • 288Posts
  • 7Oplossingen
  • 15Likes
arjan Dat snap ik, want je hebt geen mediabox. Volgens de ziggo tarievenlijst betaal je inderdaad activatiekosten als je door abonnementaanpassing een nieuwe mediabox etc ontvangt. Ik mag mijn abonnement altijd al wijzigen want geen lopend jaarcontract meer. Door de prijsverhoging mag je inderdaad nu overstappen of opzeggen ook al zou je vast zitten aan een jaarcontract.
Maar als ik mijn internetsnelheid verlaag dan hoef ik verder niets nieuws van ziggo, ze moeten alleen middels een 'vinkje' in hun systeem het abonnement te verlagen en daarmee automatisch het bijbehorende snelheidsprofiel in mijn (al aanwezige) modem te stoppen.
Net als jij nu gewoon je snelheid kan verhogen zonder activatiekosten moet ik hem zo kunnen verlagen lijkt me.
Ik hoor van een aantal mede ziggo gebruikers dat ze dat ook zo konden doen maar weer andere (waaronder ik) krijgen dus wel activatiekosten te zien. Bug? Nog steeds verschil fziggo fupc gebied?
Ik wil nu wel eens weten hoe het precies zit!
Music19

Level 1
  • 392Posts
  • 8Oplossingen
  • 61Likes
Dave- wrote:
Goedemorgen Zorc

Als bestaande klant heb je geen activatiekosten, en kan je gewoon je pakket verlagen. Gelukkig komen hier gebruikers langs die je tips kunnen geven en anders is er meestal wel een moderator die langskomt en je erbij kan helpen, zij kunnen echter in de systemen kijken wat er aan de hand is en waarom je activatiekosten moet gaan betalen - of niet.


Als het klopt wat je schrijft, heb ik ook nog 19,95 tegoed van Ziggo. Toen ik een paar jaar geleden van TV Complete naar TV Start ging, werd er ook 19,95 activatie kosten berekend. Was daar ook behoorlijk 'pissed' over.
Dinges84

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Zorc hier hetzelfde hoor! Wat een onzin, ik wil een downgrade naar 250mbps zonder andere wijzigingen en moet dan ineens in de 2e stap ook €19,95 activatiekosten betalen ? wat een grap. Ik ben begonnen met een 300mbps abo, dat was prima, dus 250 moet ook goed zijn. Maar als ze kosten gaan rekenen om te downgraden, ga ik serieus overwegen over te stappen. Het is bijna goedkoper om helemaal op te zeggen en dan een nieuwe aansluiting te nemen, ware het niet dat je al hoofdpijn krijgt van alle administratieve rompslomp.
Sander
Community Developer
Community Developer
  • 2769Posts
  • 290Oplossingen
  • 2180Likes
Zorc Dat is niet de bedoeling natuurlijk. Wil je eens een print screen maken van je gewenste nieuwe situatie (stap 1) en uiteraard stap 2 waar dan de activatiekosten op staan?

Alvast bedankt!
mandatory

Level 1
  • 149Posts
  • 1Oplossingen
  • 18Likes
Had ik ook, is netjes gecrediteerd op de volgende factuur.
Music19

Level 1
  • 392Posts
  • 8Oplossingen
  • 61Likes
Sander Ziggo Als dat zeker niet de bedoeling is waarom wordt dan al jarenlang activatie kosten bij een downgrade in rekening gebracht? Waarom is die fout dan al jaren geleden niet aangepakt?
Dinges84

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Music19 wrote:
Sander Ziggo Als dat zeker niet de bedoeling is waarom wordt dan al jarenlang activatie kosten bij een downgrade in rekening gebracht? Waarom is die fout dan al jaren geleden niet aangepakt?


De meesten zullen waarschijnlijk niet al te kritisch kijken, dus makkelijk verdienen. Misschien het is makkelijker en goedkoper om te crediteren dan het systeem aan te passen.
Music19

Level 1
  • 392Posts
  • 8Oplossingen
  • 61Likes
Dinges84 Precies, makkelijk verdienen. Dat is ook wat ik denk. Leuke bron van neven inkomsten.
Peter Horizon

Level 7
  • 164Posts
  • 7Oplossingen
  • 40Likes
Ik ben vorig jaar met de prijsverhoging naar TV start gegaan en heb ook 19,95 moeten betalen. Dus ben ik naar de winkel gegaan en ondanks dat er staat dat je geen activatiekosten hoeft te betalen bij een prijsverhoging, heb ik deze toch moeten betalen !! Na vier maanden wel terugverdient omdat het abo 5 euro goedkoper was...
Zorc
Topicstarter
Level 1
  • 288Posts
  • 7Oplossingen
  • 15Likes
Sander Ziggo Fijn dat we nu tenminste horen dat het inderdaad niet de bedoeling is dat er Activatiekosten in rekening worden gebracht bij het alleen aanpassen van de internetsnelheid (even uitgaande van dat er geen nieuw modem nodig is voor overstap naar internet max)

Mijn ziggo, knop internetsnelheid wijzigen:


Daar klikken we op en we krijgen het volgende keuzescherm:


Na selecteren van Internet Start (dat aanpassen duurt even):


Dat klopt allemaal (alleen internet omlaag) na klikken op "naar stap 2":

En ziedaar het maandbedrag bij maandelijkse kosten klopt, maar met activatiekosten 19,95
Ook niet logisch hoe het staat trouwens, onder maandelijkse kosten tabel, je zou haast kunnen denken dat de activatiekosten ook maandelijks zijn 😉
(Ik heb de persoonlijike gegevens zwart gemaakt, dat klopte verder allemaal)
Zorc
Topicstarter
Level 1
  • 288Posts
  • 7Oplossingen
  • 15Likes
Peter Horizon wrote:
Ik ben vorig jaar met de prijsverhoging naar TV start gegaan en heb ook 19,95 moeten betalen. Dus ben ik naar de winkel gegaan en ondanks dat er staat dat je geen activatiekosten hoeft te betalen bij een prijsverhoging, heb ik deze toch moeten betalen !! Na vier maanden wel terugverdient omdat het abo 5 euro goedkoper was...


Maar dat is dus helemaal raar. Het lijkt een beetje op willekeur.
Ik heb nu van mensen gehoord dat ze:
-gewoon zonder activatiekosten omlaag kunnen via mijn ziggo
-terwijl anderen dus wel activatiekosten krijgen
-dat ze via mijn ziggo verlaagd hadden met activatiekosten en dat later terugkregen na klagen bij ziggo klantenservice

Het staat zelfs los van prijsverhoging. Door een prijsverhoging kan je onder een lopend jaarcontract uit. Er staat nergens bij ziggo op de website dat je activatiekosten hoort te betalen bij het verlagen van je internetabonnement. Volgens de op de website vermelde tarieven worden activatiekosten in rekening gebracht als:

Activatiekosten
Als je diensten bestelt waarbij je een (ander) modem, mediabox en/ of een CI+ Module ontvangt, betaal je eenmalig activatiekosten.


Je zou gewoon nooit activatiekosten horen te betalen als je omlaag wil in internetsnelheid Ongeacht de reden en wanneer je wilt, mit je geen lopend jaarcontract hebt want dan kan je niet omlaag aanpassen.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Zorc wrote:
Je zou gewoon nooit activatiekosten horen te betalen als je omlaag wil in internetsnelheid Ongeacht de reden en wanneer je wilt, mit je geen lopend jaarcontract hebt want dan kan je niet omlaag aanpassen.

Ik verwacht dat jij een nieuw modem zal krijgen bij deze wijziging als je het via onze website doet. Jouw modem (een Ubee EVW320b) wordt in principe vervangen bij elke wijziging die je doet, maar dat wordt niet duidelijk vermeld.
De wijziging kan ook zonder nieuw modem, alleen niet via de bestelstraat op de website. Dit zal de Klantenservice voor je kunnen doen.

Je screenshots maken in ieder geval wel duidelijk dat het onduidelijk is waar je nu die activatiekosten voor zou gaan betalen. Dit zet ik door naar ons website team.

Uitgelicht topic