ACM: vrije modemkeuze treedt waarschijnlijk in 2021 in werking

• 8 juli 2020
  • 52 reacties
  • 2804 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +9

Tweakers: "...

Nederlandse internetgebruikers moeten hun eigen modem of router kunnen kiezen. De Autoriteit Consument en Markt schrijft in een nieuwe richtlijn dat telecomproviders tot aan het 'vaste netwerkaansluitpunt' eigenaar zijn van het netwerk. Daarna zijn dat de klanten zelf.

De ACM schrijft in de Conceptbeleidsregel Netwerkaansluitpunt dat consumenten daarmee een vrije modemkeuze hebben. Nederlandse internetgebruikers zouden daarmee niet meer verplicht gebruik hoeven te maken van de modem die een isp aanbiedt...”

Ik zou zeggen: niet langer traineren Ziggo !! Uiteindelijk zal Ziggo het toch moeten toestaan, dus waarom dit proces nodeloos rekken ????

Zie ook dit draadje.

52 Reacties

Reputatie 6
Badge +9

Modem-only! Ik ga bier, chips en popcorn halen om het te vieren! 

Reputatie 3

Dat Ziggo beweert dat de modem een onderdeel is van het netwerk en dat een modem van Ziggo essentieel is voor de werking van het netwerk zal voor de rechter geen stand kunnen houden. Op hetzelfde netwerk van Ziggo worden immers ook zakelijke abonnementen afgesloten waarbij het wel mogelijk is om een standaard DOCSIS modem te gebruiken. Zo heb ik op mijn zakelijke aansluiting een Cisco EPC3008 DOCSIS 3.0 modem met daarachter mijn eigen professionele router.

Reputatie 7
Badge +11

Een 4k-opvolger met SSD van de Humax 5200c. :grinning:

Reputatie 7
Badge +9

Tik ik op m'n mobiel weer het verkeerde vinkje aan. Natuurlijk is de opmerking van @dipswitch gewoon goed. Maar het beste antwoord kan alleen van Ziggo komen ( "...is in onderzoek..." wordt niet geaccepteerd ).

Zou een Ziggo mod zo vriendelijk willen zijn, om mijn 'domme' fout willen herstellen en het 'beste antwoord' te resetten !

Reputatie 4
Badge +1

Ziggo kan het beste zo snel mogelijk beginnen met het ondersteunen van de Docsis 3.1 kabel modems van Fritzbox. Die zijn goed verkrijgbaar en breed ondersteund. KPN ondersteunt niet zonder reden de Fritzbox als tweede optie.

Hoe anders kan het zijn; onze duitse buren (vodafone) hebben simpelweg een vrolijk filmpje online staan over hoe een eigen modem te activeren:

Reputatie 3

De keuzevrijheid voor consumenten zorgt ervoor dat de concurrentie en de innovatie op de markt van deze apparaten wordt gestimuleerd. “ Dus ook mediaboxen.

Klopt helemaal, maar het is uit den boze dat een bedrijf wordt verplicht hun eigen dienst te leveren op apparatuur van derden.

KPN die verplicht wordt haar TV dienst te leveren op een Apple TV danwel een Nvidia Shield TV of Ziggo die haar TV dienst moet leveren op een Edision Piccollo S2+T2/C met CI slot. Nee dat zal niet gaan gebeuren. 

Denk je dat Apple verplicht zou kunnen worden de eigen dienst Siri op een Android telefoon van Samsung te moeten leveren. Nee, dat zal hem echt niet worden en feitelijk praten we dan dus over precies hetzelfde namelijk de verplichting dat een bedrijf haar eigen dienst op apparatuur van derden moet leveren.

De ACM zou het misschien wel willen, maar de Euopese richtlijnen waarop de Beleidsregels netwerkaansluitpunt gebaseerd zijn spreken absoluut niet over een dergelijke verplichting.

Maar waarom moeten de providers dan wel meewerken aan de vrije keuze van modem en router?

Dat is omdat via de modem en router ook diensten van derden benaderd worden en het niet zo kan zijn dat het verplicht is om apparatuur van Ziggo te moeten gebruiken om diensten van derden te kunnen gebruiken.

Diensten en apparatuur zijn daarbij dus precies omgedraaid.

Dus geen "eigen diensten op apparatuur van derden" maar "diensten van derden via eigen apparatuur".

Dat je stelt dat providers op hun achterste poten zullen staan en er allerlei belangenclubjes boos zullen worden geloof ik meteen. Dat was overigens al zo, en dit is nou net de reden waarom zowel de ACM als politiek den haag heeft besloten dat dit maar eens afgelopen moest zijn.

Maar wel binnen de wettelijke kaders die er zijn en daar gaat het mis als de ACM Ziggo zou verplichten haar eigen diensten op apparatuur van derden te leveren. Het zal niet de eerste keer zijn dat de ACM dan wordt teruggefloten door het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb). Dat gebeurde ook al met de poging van de ACM om het netwerk van Ziggo open te stellen voor andere providers met als resultaat dat ook KPN haar netwerk niet meer open hoeft te stellen. Dus daar waar de ACM een grotere concurrentie wilde bewerkstelligen heeft ze feitelijk een duopolie (KPN/Ziggo) weten te creëren.

Reputatie 7
Badge +9

Ik ben al blij als het ik de modem/router ( ConnectBox ) mag vervangen door een eigen keuze. Grote kans dat mijn netwerk dan 'spontaan' sneller & stabieler is én dat de compatibiliteit beter is, waardoor ook de samenwerking met niet Ziggo apparatuur, eindelijk eens zonder problemen en/of hics gaat werken.

Eerst maar vrij modem/router keus, daarna verder …..

Dat is geen modem 😜

Reputatie 7
Badge +9

Ik zou ‘m gelijk kopen !!

@Pasi en welk merk en model zal dat dan worden ik neem aan dat je al een kanshebber hebt?

Nee, dat nog niet. Maar waarom het wiel opnieuw uitvinden, dus grote kans dat het een FRITZ!Box wordt. Het is misschien ook afwachten welke typen Ziggo gaat goedkeuren voor hun netwerk en misschien levert AVM dan wel een nieuw model ?

Dan is er nog geen werkelijke keuze vrijheid als ze een Ziggo certificering nodig hebben.

Reputatie 7
Badge +19

Dat is geen modem 😜

Nee, maar daarom niet minder fraai… :relaxed:

Ziggo kan het beste zo snel mogelijk beginnen met het ondersteunen van de Docsis 3.1 kabel modems van Fritzbox. Die zijn goed verkrijgbaar en breed ondersteund. KPN ondersteunt niet zonder reden de Fritzbox als tweede optie.

Dat hangt uiteraard samen met de inlijving van XS4all in de stal. Vanwege het werken met vlans is de keuze in (goede geschikte) routers bij de KPN gerelateerde providers niet breed, het zit vooral in het gemak van ingebruik nemen, daarbij zijn Mikrotik routers heel lastig en FritzBox kinderlijk eenvoudig kies de juiste provider en klaar.

Deze hele regelgeving is meer bedoeld voor de fabrikanten dan voor de klant.

Zolang ik de officiële verklaring van Ziggo nog niet gezien heb én nog niet zie/merk dat modems/routers die niet door Ziggo gemaakt worden, normaal werken op het Ziggo netwerk, wacht ik af.

De standaarden staan al vast lijkt mij docsis is docsis, net zoals voor de routers en dsl modem/routers standaarden gelden. Kleine opmerking de Connectboxen worden uiteraard niet door maar voor Ziggo gemaakt, verder heb je helemaal gelijk. Ik verwacht eerlijk gezegd nog niet veel, maar aan de andere kant heeft KPN mij met hun SIPtool ook aangenaam verrast.

Reputatie 7
Badge +9

...de Connectboxen worden uiteraard niet door maar voor Ziggo gemaakt...

Nee, inderdaad niet. Laat ik het anders zeggen: Arris en Compal maken de ConnectBox naar de specificaties van Ziggo.

Algemeen: Of die specificatie zo exact zijn, dat ze de hardware bepalen, dat verwacht ik niet. Maar Ziggo zal wel bepalen, wat er van dat ding verwacht wordt én wat dat ding mag kosten. Het is aan Arris en Compal om die specificaties tot één werkend apparaat te smeden ( en ondertussen er ook nog wat aan te verdienen ). Daarna moet een bedrijf nog de bijbehorende software schrijven, die ook aan de Ziggo eisen moet voldoen. Ook dat bedrijf zal er natuurlijk ook iets aan willen verdienen. Zo ontstaan er genoeg onderdelen/raakvlakken, die bij een te kleine totaal prijs, waarschijnlijk ( ik weet het bijna zeker ) de basis vormen, van heel veel van de hier voorkomende/genoemde problemen.

Modem-only! Ik ga bier, chips en popcorn halen om het te vieren! 

Als tussenoplossing, een goed begin. Maar dan wel graag een 100% ‘dom’ modem. Gewoon 100% transparant: coax in, signalen omzetten en UTP uit en niet meer. En a.u.b. vooral niet een door de ‘Ziggo’ script-kiddies geknutseld ding !!!! ( de goede engineers natuurlijk daar gelaten ).

Allemaal leuk en wel, maar waar moet de gemiddelde gebruiker zijn bij problemen? Bij Ziggo, modem leverancier, mediabox leverancier? Dat wordt een kastje muur verhaal.

De gemiddelde gebruiker ( = digibeet, sorry maar ik bedoel het goed ) kan gewoon bij Ziggo een standaard modem/router en mediabox huren. Dat zou ‘eigen’ ontwerp kunnen zijn of een ( door Ziggo bepaald ) instapmodel van een ander merk.
Er zijn nu vast en zeker ( toch ? ) wel klanten, die alleen een CB & mediabox hebben en daar blij mee zijn. Zolang je dicht bij de basis blijft ( die Ziggo voor je heeft bedacht ), dan zal de Ziggo apparatuur ook wel werken ( welk niveau dat ook is ).

Wil je meer en ga je voor eigen apparatuur, dan ben je natuurlijk ook daarvoor verantwoordelijk en moet je de problemen zelf ( en m.b.v. dit forum ) oplossen. Dat er dan ook problemen zijn, dat is niet voorkomen. Er is altijd wel een percentage, die ongeacht welke apparatuur, wat fout gaat ( o.a. de wet van Murphy ). Ik verwacht echter wel, dat een wereldmerk als AVM ( om maar 1 te noemen ) hun apparatuur beter ontwerpen en maken, zodat b.v. onderlingen communicatie tussen apparatuur/merken wel goed gaat. Hierdoor zouden de vele ‘vreemde’ storingen/problemen die nu vaak optreden, veel minder vaak voorkomen.

Reputatie 6
Badge +9

@Pasi Ik wil helemaal geen apparatuur van Ziggo! Vanaf de AOP zelf een modem plaatsen (bijvoorbeeld een AVM FRITZ!Box 6490 óf een Netgear CM1150V). 

Reputatie 7
Badge +9

Ziggo ziet niets in vrije keuze modem...

Had iemand wat anders verwacht ? En zoals ook verwacht, worden er allerlei ‘drempels’ in stelling gebracht om het eigen standpunt te ‘onderbouwen’ of om de algemene publieke mening te beïnvloeden.

Men moet m.b.t. Totaal.Tv vooral niet vergeten, dat deze site gezien wordt als de officieuze roeptoeter van Ziggo en dus niet geheel objectief en onpartijdig is. Inderdaad officieuze, want Ziggo brengt zelden officieel wat nieuws naar buiten ( behalve als het een prijsverhoging is ).

Beïnvloeding? Inderdaad, dat is o.a. goed te zien aan de opbouw van het artikel. In de uitleg van de artikelnaam staat nog een enkele woordje ‘dwars’, maar in de hele alinea ‘Internetmodem’ staat pas het echte bericht waarvoor dit hele artikel gemaakt is. In dat gedeelte probeert Ziggo de algemene publieke mening/opvatting duidelijk in haar voordeel om te buigen.
En als je het maar vaak genoeg vermeldt/schrijft/publiceert, dan creëer je minimaal een hoop ruis en in het ‘beste’ geval, gaat men het nog geloven ook.

Als Ziggo en andere providers ordinaire  modems zouden leveren waren diverse topics over dit onderwerp er nooit gekomen, het gaat de meeste klanten meer om het router deel.

Zelf zou ik geen probleem hebben als Ziggo ook kabelmodems zou leveren hooguit met een telefoon aansluiting er in.

Het probleem met het in bridge schakelen zoals genoemd in het artikel is dat je zover ik weet dan geen IPv6 mogelijkheid meer hebt dat maakt die optie niet acceptabel genoeg, ik snap ook niet waarom dit zo is.

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb vanmorgen de link naar het artikel in Totaal TV vermeld in dit topic, omdat het topic gerelateerd is. Niet omdat ik mij schaar achter het standpunt van Ziggo inzake vrije modem keuze. Ik sta neutraal in deze materie. Persoonlijk zal ik t.z.t. niet kiezen voor een eigen modem omdat ik onvoldoende technische kennis heb en ik uitermate tevreden ben over mijn Connectbox.

Dat Ziggo gerelateerde artikelen op de site van Totaal TV 'Ziggo gekleurd' zijn, is mij al heel lang bekend. In dat verband heb ik mij onder andere 1 jaar geleden mateloos geërgerd aan de review over de Next. En meer recent aan de berichtgevingen omtrent de onderhandelingen tussen Ziggo en Fox over een nieuw contract uitzendrechten voor Fox Sport; die zijn ook duidelijk geschreven vanuit de Ziggo positie.

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb vanmorgen de link naar het artikel in Totaal TV vermeld in dit topic, omdat het topic gerelateerd is. Niet omdat ik mij schaar achter het standpunt van Ziggo inzake vrije modem keuze...

Dat is ( bij mij ) bekend. Maar om nu 2 keer dezelfde link te plaatsen, dus via een quote de link gemaakt. Sorry.

Zoals al eerder geschreven, zou ook ik geen problemen hebben met een ‘dom’ modem. Maar de kans is groot dat de Ziggo scripters er toch met de vingers aan moeten zitten. En dat men dan alsnog met allerlei vreemde storingen ( á la de ConnectBox en de Next ) te maken krijgt.

Als men bij Ziggo de keus zou krijgen tussen een CB of een 'dom’ modem, dan is voor mij de ‘vrije modem keuze’ daarmee opgelost.

Reputatie 7
Badge +9

...De gemiddelde gebruiker...

...Wil je meer en ga je voor eigen apparatuur

@Pasi Ik wil helemaal geen apparatuur van Ziggo! Vanaf de AOP zelf een modem plaatsen (bijvoorbeeld een AVM FRITZ!Box 6490 óf een Netgear CM1150V). 

Had ik die optie niet genoemd :wink:

Reputatie 4
Badge +2

Even een schopje om dit topic actief te houden.

Wat ook meespeelt is het energieverbruik. Als gebruiker heb je nu niet de keuze om voor een zuiniger modem te kiezen.

Dus gewoon specs vrijgeven en klaar. Ziggo doet het moeilijker voorkomen dan dat het is. Lever gewoon bij een abo een standaardmodem (net zo'n brak Puma ding als dat nu geleverd wordt) maar laat de gebruiker zelf uitmaken wat hij gebruikt.

Bij problemen/storingen kan je van de gebruiker vragen het standaardmodem aan te sluiten. Kun je zelfs als standaardboodschap op het servicenummer zetten, dat scheelt weer telefoontjes.

Bovendien zullen voornamelijk de ‘techies’ een ander modem inzetten. Henk en Klaas en Marie en Sjaak gaan gewoon voor de standaardmethode. Heel vroeger had je op het servicenummer nog een linux-afdeling bij Ziggo, daar kon je tenminste fatsoenlijke informatie van krijgen ipv de telefoonscriptvolgers.

@w.j.b

Even hoe de zaken tot  op heden zijn verlopen (verkorte versie): de acm heeft ziggo verplicht de kabel open te stellen, heeft vervolgens door het CBb ongelijk gekregen, waarop politiek den haag aangegeven heeft hier niet blij mee te zijn. Met als gevolg dat men de wet heeft aangepast:
https://tweakers.net/nieuws/167758/wetswijziging-zet-deur-open-voor-acm-om-isps-te-dwingen-netwerk-open-te-stellen.html

Daarmee zou de juridische basis om nu de kabel alsnog open te stellen nu wel bestaan (zoals ik het tenminste heb begrepen). In welke mate de vrije modemkeuze hier iets mee te maken heeft, of dat dit ook genoemd is in de wetswijziging weet ik niet. Er is op wetsgebied iig. eea. veranderd, dus om zomaar te stellen dat er geen juridische basis bestaat is gewaagd. De acm heeft er in ieder geval wel een hoop bevoegdheden bij gekregen:
https://www.acm.nl/nl/publicaties/extra-bevoegdheden-voor-acm-om-telecommarkt-beter-te-laten-werken-voor-mensen-en-bedrijven

En misschien heb je wel gelijk, dat dit uitmond in een jarenlang slepende rechtzaak tussen allerlei partijen. Laten we hopen van niet.

Overigens is vrije modemkeuze in duitsland al jaren aan de orde en leid dit niet tot problemen, dus waar al het gedoe voor nodig is,  kan je je afvragen:

https://www.computable.nl/artikel/nieuws/infrastructuur/6316076/250449/kabinet-biedt-mogelijk-vrije-modemkeuze.html

duits kabelinternet, gewoon je eigen docsis modem eraan hangen, no problem:
https://kabel.vodafone.de/hilfe_und_service/eigene_geraete

unitymedia duitsland, tot 2019 notabene een dochter van liberty global

https://www.unitymedia.de/privatkunden/beratung/info/routerfreiheit/

Reputatie 3

De vrije modem/routerkeuze moet er wat mij betreft zo snel mogelijk komen.

Ik heb mij daar drie jaar lang intensief voor ingezet als abonnee van KPN. In juni 2019 ben ik door KPN samen met één andere abonnee uitgenodigd om als klankbordgroep vanuit de klant deel te nemen aan het project "vrije modemkeuze". Dit project heeft er toe geleid dat op 25 maart 2020 de vrije (modem)routerkeuze bij KPN een feit was.

Ik hoop oprecht dat de vrije modem/routerkeuze op korte termijn ook bij Ziggo een feit zal zijn. Wat daarbij van essentieel belang is, is dat de mediabox (nu nog) niet in die vrije keuze betrokken wordt want dat zal absoluut leiden tot rechtszaken en dus tot extra vertraging. Zo zie je ook in Duitsland en Italië dat er sprake is van vrije modem/routerkeuze maar dat de mediaboxen daarbij niet genoemd worden.

Reputatie 7

De extra vertraging is hierbij ingezet en zal ongetwijfeld gaan leiden tot een rechtszaak:

https://www.telecompaper.com/nieuws/vodafoneziggo-wijst-vrije-modemkeuze-af--1346570

Reputatie 7
Badge +9

Ziggo kennende, zal ze zolang als mogelijk proberen tegen te stribbelen en haar monopolie willen beschermen. Niet onnatuurlijk, maar is Ziggo er nu voor de klant of is Ziggo er voor haar aandeelhouders. Ook dit antwoord is duidelijk, de klanten staan in dienst van Ziggo ( en haar aandeelhouders ), maar wat de klanten daarmee ‘verdienen’ is mij ( als klant ) onduidelijk.

Hopelijk ziet Ziggo in, dat nu of over tig jaar, er toch iets als vrije modem keuze zal komen.

De vraag is echter:

Wacht Ziggo tot ze al haar klanten heeft weggepest ( met o.a. steeds slechtere service, apparatuur en eigenwijze keuzes ) of geeft Ziggo de klant weer het gevoel, dat Ziggo een betrouwbaar bedrijf is, dat alles ( nou ja, bijna dan ) voor haar klanten doet. En natuurlijk een beetje winst maakt ( daar is natuurlijk niets mis mee ).

Reageer