ACM: vrije modemkeuze treedt waarschijnlijk in 2021 in werking

  • 8 juli 2020
  • 52 reacties
  • 2775 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +9

Tweakers: "...

Nederlandse internetgebruikers moeten hun eigen modem of router kunnen kiezen. De Autoriteit Consument en Markt schrijft in een nieuwe richtlijn dat telecomproviders tot aan het 'vaste netwerkaansluitpunt' eigenaar zijn van het netwerk. Daarna zijn dat de klanten zelf.

De ACM schrijft in de Conceptbeleidsregel Netwerkaansluitpunt dat consumenten daarmee een vrije modemkeuze hebben. Nederlandse internetgebruikers zouden daarmee niet meer verplicht gebruik hoeven te maken van de modem die een isp aanbiedt...”


Ik zou zeggen: niet langer traineren Ziggo !! Uiteindelijk zal Ziggo het toch moeten toestaan, dus waarom dit proces nodeloos rekken ????

Zie ook dit draadje.


52 Reacties

Hoe anders kan het zijn; onze duitse buren (vodafone) hebben simpelweg een vrolijk filmpje online staan over hoe een eigen modem te activeren:
 

 

Reputatie 4
Badge +2

Even een schopje om dit topic actief te houden.

Wat ook meespeelt is het energieverbruik. Als gebruiker heb je nu niet de keuze om voor een zuiniger modem te kiezen.

 

Dus gewoon specs vrijgeven en klaar. Ziggo doet het moeilijker voorkomen dan dat het is. Lever gewoon bij een abo een standaardmodem (net zo'n brak Puma ding als dat nu geleverd wordt) maar laat de gebruiker zelf uitmaken wat hij gebruikt.

Bij problemen/storingen kan je van de gebruiker vragen het standaardmodem aan te sluiten. Kun je zelfs als standaardboodschap op het servicenummer zetten, dat scheelt weer telefoontjes.

Bovendien zullen voornamelijk de ‘techies’ een ander modem inzetten. Henk en Klaas en Marie en Sjaak gaan gewoon voor de standaardmethode. Heel vroeger had je op het servicenummer nog een linux-afdeling bij Ziggo, daar kon je tenminste fatsoenlijke informatie van krijgen ipv de telefoonscriptvolgers.

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb vanmorgen de link naar het artikel in Totaal TV vermeld in dit topic, omdat het topic gerelateerd is. Niet omdat ik mij schaar achter het standpunt van Ziggo inzake vrije modem keuze...

Dat is ( bij mij ) bekend. Maar om nu 2 keer dezelfde link te plaatsen, dus via een quote de link gemaakt. Sorry.

Zoals al eerder geschreven, zou ook ik geen problemen hebben met een ‘dom’ modem. Maar de kans is groot dat de Ziggo scripters er toch met de vingers aan moeten zitten. En dat men dan alsnog met allerlei vreemde storingen ( á la de ConnectBox en de Next ) te maken krijgt.

Als men bij Ziggo de keus zou krijgen tussen een CB of een 'dom’ modem, dan is voor mij de ‘vrije modem keuze’ daarmee opgelost.
 

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb vanmorgen de link naar het artikel in Totaal TV vermeld in dit topic, omdat het topic gerelateerd is. Niet omdat ik mij schaar achter het standpunt van Ziggo inzake vrije modem keuze. Ik sta neutraal in deze materie. Persoonlijk zal ik t.z.t. niet kiezen voor een eigen modem omdat ik onvoldoende technische kennis heb en ik uitermate tevreden ben over mijn Connectbox.

Dat Ziggo gerelateerde artikelen op de site van Totaal TV 'Ziggo gekleurd' zijn, is mij al heel lang bekend. In dat verband heb ik mij onder andere 1 jaar geleden mateloos geërgerd aan de review over de Next. En meer recent aan de berichtgevingen omtrent de onderhandelingen tussen Ziggo en Fox over een nieuw contract uitzendrechten voor Fox Sport; die zijn ook duidelijk geschreven vanuit de Ziggo positie.

Als Ziggo en andere providers ordinaire  modems zouden leveren waren diverse topics over dit onderwerp er nooit gekomen, het gaat de meeste klanten meer om het router deel.

Zelf zou ik geen probleem hebben als Ziggo ook kabelmodems zou leveren hooguit met een telefoon aansluiting er in.

Het probleem met het in bridge schakelen zoals genoemd in het artikel is dat je zover ik weet dan geen IPv6 mogelijkheid meer hebt dat maakt die optie niet acceptabel genoeg, ik snap ook niet waarom dit zo is.

Reputatie 7
Badge +9

Ziggo ziet niets in vrije keuze modem...


Had iemand wat anders verwacht ? En zoals ook verwacht, worden er allerlei ‘drempels’ in stelling gebracht om het eigen standpunt te ‘onderbouwen’ of om de algemene publieke mening te beïnvloeden.

Men moet m.b.t. Totaal.Tv vooral niet vergeten, dat deze site gezien wordt als de officieuze roeptoeter van Ziggo en dus niet geheel objectief en onpartijdig is. Inderdaad officieuze, want Ziggo brengt zelden officieel wat nieuws naar buiten ( behalve als het een prijsverhoging is ).

Beïnvloeding? Inderdaad, dat is o.a. goed te zien aan de opbouw van het artikel. In de uitleg van de artikelnaam staat nog een enkele woordje ‘dwars’, maar in de hele alinea ‘Internetmodem’ staat pas het echte bericht waarvoor dit hele artikel gemaakt is. In dat gedeelte probeert Ziggo de algemene publieke mening/opvatting duidelijk in haar voordeel om te buigen.
En als je het maar vaak genoeg vermeldt/schrijft/publiceert, dan creëer je minimaal een hoop ruis en in het ‘beste’ geval, gaat men het nog geloven ook.

Dat was al bekend. Gelukkig ziet decACM het anders.

Reputatie 7
Badge +4

Ziggo ziet niets in vrije keuze modem.

Bron Totaal TV: https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-ziet-niets-in-vrije-keuze-modem-/

 

Er wordt verwezen naar Duitsland echter de Duitse situatie is door de grootte van het land niet helemaal vergelijkbaar met Nederland. 

Waarom worden Mediaboxen niet genoemd heel simpel die keuze is altijd al vrij geweest.

TV Kijken in Duitsland

Tv en radio in Duitsland ontvangen

In de meeste gevallen zult u een Satelliet-ontvanger en en een schotel met (een- of meerdere) diditale lnb moeten aanschaffen.  Kabel tv is in Duitsland vaak alleen in en dicht bij de Duitse steden beschikbaar. Veel klanten nemen uit Nederland een smartcard en de toebehorende digitale ontvanger mee. 
Je moet dan wel nog een Nederlands adres hebben ( ook mogelijk via grenspost adres  Lees meer) en een Nederlandse bankrekening.

De Duitse Telekom biedt ook een compleet abo aan maar dan moet je weer wel over een snelle DSL (ADSL) verbinding beschikken en dat is dan op het land ook meer weer de vraag.

Bron

Het zou ook in Nederland gewoon vrij moeten zijn gebleven daar moet geen eens wettelijke verplichting voor nodig zijn, juist uit extra service naar de klanten zouden providers dit zelf moeten willen. Waarom willen ze het niet "Geld" de licentierechten bijvoorbeeld, het TV pakket kan je wellicht als een provider eigen dienst zien, uiteindelijk zijn het de Content eigenaren/leveranciers RTL, Talpa etc die alles bepalen wat wel of niet mag en tegen welke kosten. 

Bij de door KPN overgenomen glasvezel providers was het TV ontvanger beleid hetzelfde als voorheen bij Casema/Ziggo je kocht daar de Amino A140 of de M540 en klaar, 2 of 5 geen punt niks extra betalen voor meedere streams. Zoals nu bij de glasvezel/dsl providers het geval is, opnemen op een harde schijf. Geen beperktechoudbaarheid van een jaar zoals nu met cloud opname's.

 

Ziggo lijkt ook die kant op te gaan.

Wat TV betreft hebben we ons mede door de privatisering/kapitalisering van de beide netwerken laten betuttelen en van alles ons argeloos laten opdringen. Van eigen ether ontvangst via Centrale Antenne naar de kabel heeft ook parten gespeeld.

Heel soms hoewel voor de consument mogelijk niet goed denk ik wel eens hadden beide bedrijven zich beter bij hun kern kunnen houden Ziggo voor TV, KPN voor Internet en Telefonie. Twee bedrijven met een goed werkend product in plaats van een dienst gaan leveren waar ze van huis uit niks van wisten.

 

Reputatie 3

Ach, de wifi hotspots zijn tegenwoordig ook niet echt meer nodig.

KPN stopt per 1 augustus met fon omdat er eigen nog maar nauwelijks gebruik van gemaakt wordt. Het zou me niets verbazen als ook bij Ziggo die wifi hotspots geen lang leven meer beschoren zijn.

Reputatie 7
Badge +9

@Pasi  In eerdere draadjes waren er toch mensen die hoopten/dachten/zeker wisten dat Ziggo ook eigen modems moest gaan ondersteunen. Vandaar dat ik het voor de duidelijkheid nog even plaatste. Eigen modem + problemen = of wachten op alsnog een Ziggo modem, of zelf (samen met de modemleverancier) het probleem oplossen.

Tijdelijk gebruik maken van Wifispots zit er dan ook niet in.


Inderdaad.

Ach, de wifi hotspots zijn tegenwoordig ook niet echt meer nodig. Ik heb ze nooit gebruikt.
De data bundels worden steeds goedkoper en bij veel bedrijven heb je al gratis wifi.

Reputatie 7
Badge +17

@Pasi  In eerdere draadjes waren er toch mensen die hoopten/dachten/zeker wisten dat Ziggo ook eigen modems moest gaan ondersteunen. Vandaar dat ik het voor de duidelijkheid nog even plaatste. Eigen modem + problemen = of wachten op alsnog een Ziggo modem, of zelf (samen met de modemleverancier) het probleem oplossen.

Tijdelijk gebruik maken van Wifispots zit er dan ook niet in.

Reputatie 7
Badge +9

Ik hoop dat iedereen die naar Duitsland kijkt als het perfecte voorbeeld, ook zo goed Duits begrijpt om te lezen dat er geen enkele ondersteuning wordt geboden bij technische problemen. Met andere woorden: je bent dus wel degelijk op jezelf (of de modemleverancier) aangewezen bij technische problemen.

  • Wir sind nur bis zu Deiner ersten Multimedia-Dose zuständig. Das bedeutet, wir können bei technischen Problemen mit Deinem Gerät keinen Support leisten.
  • Es kann sein, dass Dein eigener Router bestimmte Telefondienste nicht unterstützt. Prüf bitte selbst, ob Dein Router vollständig den Schnittstellenbeschreibungen entspricht. Mehr dazu hier.
  • Du darfst unsere Telefondienste nur am vereinbarten Anschlusspunkt nutzen. An anderen Orten oder außerhalb des Vodafone- Netzes ist die Nutzung nicht erlaubt.
  • Mit Deinem eigenen Router kannst Du unseren Homespot-Service und damit die Vodafone Hotspot-Community nicht nutzen.

 

Ja …. und …. natürlich
 

...Iedereen met een eigen modem/router moet dan natuurlijk ook de gevolgen accepteren, dat de helpdesk dan niet echt meer kan helpen en je eigenlijk zelf verantwoordelijk bent.

 

@Nick999“ Ik hoop dat iedereen die naar Duitsland kijkt als het perfecte voorbeeld, ook zo goed Duits begrijpt om te lezen dat er geen enkele ondersteuning wordt geboden bij technische problemen “ Ja en? Dit is algemene kennis cq. voor de hand liggend?

 

Dit geld nu al voor een eigen router/firewall, of voor een eigen ontvanger. Geloof me, daar heb ik echt geen support van ziggo voor nodig. Wel is het handig als ziggo levert wat overeengekomen is, dus een werkende en stabiele dns server, een fatsoenlijk dvb-c/docsis signaal, een fatsoenlijk stuk coax wat de woning binnenkomt of een modem zonder brakke puma chipset. Als ik kijk naar de problemen die ik in de loop der jaren met ziggo producten heb gehad, dan lag dit vooral aan hun eigen materiaal en niet aan mijn eigen spullen. Een liefhebber/techneut zorgt heus wel dat hij/zij zijn zaken op orde heeft.

 

Jammer dat je het overigens niet nodig vond om mijn linkje hierboven te lezen, dus dan een citaat voor je:
“ Volgens Lancom is in Duitsland de vrije modemkeuze al een jaar een feit en leidt dit niet tot technische problemen, zoals Duitse providers eerder beweerden. ‘Niet bij adsl-/vdsl-aansluitingen, noch bij kabelaansluitingen en glasvezelaansluitingen leidt gebruik van een eigen modem of router tot technische problemen.’ De netwerkleverancier stelt verder dat Duitse gebruikers een grote belangstelling hebben  voor vrije modemkeuze. ‘Uit marktonderzoek van Ipsos, uitgevoerd een half jaar nadat de keuzevrijheid werd ingevoerd, blijkt dat 50 procent van de ondervraagden een eigen modem wil gebruiken. Ook Stiftung Warentest, de Duitse tegenhanger van de Consumentenbond, trekt een positieve conclusie: Een vergelijkende test van verschillende routers laat zien dat consumenten met een eigen toestel profiteren van meer functies, betere prestaties en hogere veiligheid.’ “

 

-edit: en toeval of niet: spontaan klapt m'n connectbox eruit, reboot uit zichzelf. uurtje na dit bericht gepost te hebben. Mooi spul!

 

 

 

 

Ik hoop dat iedereen die naar Duitsland kijkt als het perfecte voorbeeld, ook zo goed Duits begrijpt om te lezen dat er geen enkele ondersteuning wordt geboden bij technische problemen. Met andere woorden: je bent dus wel degelijk op jezelf (of de modemleverancier) aangewezen bij technische problemen.

  • Wir sind nur bis zu Deiner ersten Multimedia-Dose zuständig. Das bedeutet, wir können bei technischen Problemen mit Deinem Gerät keinen Support leisten.
  • Es kann sein, dass Dein eigener Router bestimmte Telefondienste nicht unterstützt. Prüf bitte selbst, ob Dein Router vollständig den Schnittstellenbeschreibungen entspricht. Mehr dazu hier.
  • Du darfst unsere Telefondienste nur am vereinbarten Anschlusspunkt nutzen. An anderen Orten oder außerhalb des Vodafone- Netzes ist die Nutzung nicht erlaubt.
  • Mit Deinem eigenen Router kannst Du unseren Homespot-Service und damit die Vodafone Hotspot-Community nicht nutzen.

  Liever een fatsoenlijk modem zonder support dan een brak modem met de huidige (matige) helpdesk-support. Een eigen  router had ik al, zonder support. Dus ach..

Reputatie 7
Badge +17

Ik hoop dat iedereen die naar Duitsland kijkt als het perfecte voorbeeld, ook zo goed Duits begrijpt om te lezen dat er geen enkele ondersteuning wordt geboden bij technische problemen. Met andere woorden: je bent dus wel degelijk op jezelf (of de modemleverancier) aangewezen bij technische problemen.

  • Wir sind nur bis zu Deiner ersten Multimedia-Dose zuständig. Das bedeutet, wir können bei technischen Problemen mit Deinem Gerät keinen Support leisten.
  • Es kann sein, dass Dein eigener Router bestimmte Telefondienste nicht unterstützt. Prüf bitte selbst, ob Dein Router vollständig den Schnittstellenbeschreibungen entspricht. Mehr dazu hier.
  • Du darfst unsere Telefondienste nur am vereinbarten Anschlusspunkt nutzen. An anderen Orten oder außerhalb des Vodafone- Netzes ist die Nutzung nicht erlaubt.
  • Mit Deinem eigenen Router kannst Du unseren Homespot-Service und damit die Vodafone Hotspot-Community nicht nutzen.
Reputatie 7
Badge +9

Vrije modem keuze is natuurlijk niet voor iedereen nodig!

Iedereen die Ziggo heeft voor 'standaard' internet & tv kijken en dat alleen doet met Ziggo apparatuur, heeft natuurlijk niet echt een eigen modem nodig.

Maar wil je ook andere ( dan Ziggo ) apparatuur gebruiken en wil je wat meer geavanceerde opties/apparaten gebruiken, ja ...... dan loop je gauw tegen de bugs/tekortkomingen van de ConnectBox aan en dan is een eigen modem/router een uitkomst.

Iedereen met een eigen modem/router moet dan natuurlijk ook de gevolgen accepteren, dat de helpdesk dan niet echt meer kan helpen en je eigenlijk zelf verantwoordelijk bent.

@mguzz Ik begrijp je reactie niet, wat is het probleem? dsl modems zijn jarenlang in de vrije verkoop; en worden ook zo geplaatst. Ik zie het probleem niet. Kwestie van specs lezen.

Reputatie 4
Badge +2

Ach zo’n vrije modem/router keuze is leuk voor de happy few en daar is trouwens niets mis mee dus begrijp me niet verkeerd maar als ik zo naar de eisen kijk waaraan je eigen modem minimaal moet voldoen dan wens ik de helpdesk van KPN sterkte met klanten die een huis-tuin-en-keukenmodem proberen te installeren, leest u even mee:

sluit je een verkeerd type modem aan, dan kan het gebeuren dat je internetsnelheid verlaagd wordt, als je een eigen modem koopt, zorg dan dat je een modem hebt dat klaar is voor de toekomst. Kies een eigen modem dat VVDSL, Bonded (Vectored) VDSL en VPlus aankan.

ADSL2+_POTS = (ADSL2+)

  • ITU-T G.992.5 Annex A & Annex M
  •  
  • DLM (Dynamic Line Managementen) en (interleaved Forward Error Control) DSL stabilisatietechnieken

VDSL2_POTS = (VDSL2)

  • ITU-T G.993.2 Annex A (up to 17 Mhz profiles)
  • ITU-T- G.998.4 G.INP, (interleaved Forward Error Control) en DLM DSL stabilisatietechniek
  • ETSI TR 101 830-1 V1.5.2. spectraalshaping
  • UPBO ITU-T G993.2 amendment x (Upstream Power Back-Off) Spectraal management
  • ITU-T G.997.1 Physical layer management
  • ITU-T G994.1 Handshake protocol

VVDSL2_POTS = (Vectored VDSL2 en VPlus)

B(V)VDSL2_POTS = (Bonded (Vectored) VDSL(2))

GOF / EOF / GPON = (FTTH - Glasvezel)

 

Hallo, bent u er nog?

 

winkels spelen daar meestal handig op in en zetten daar de “geschikt voor ziggo” bij… Dus de technisch minder begaafde klanten redden het ook wel :)

Reputatie 7

Ach zo’n vrije modem/router keuze is leuk voor de happy few en daar is trouwens niets mis mee dus begrijp me niet verkeerd maar als ik zo naar de eisen kijk waaraan je eigen modem minimaal moet voldoen dan wens ik de helpdesk van KPN sterkte met klanten die een huis-tuin-en-keukenmodem proberen te installeren, leest u even mee:

sluit je een verkeerd type modem aan, dan kan het gebeuren dat je internetsnelheid verlaagd wordt, als je een eigen modem koopt, zorg dan dat je een modem hebt dat klaar is voor de toekomst. Kies een eigen modem dat VVDSL, Bonded (Vectored) VDSL en VPlus aankan.

ADSL2+_POTS = (ADSL2+)

  • ITU-T G.992.5 Annex A & Annex M
  •  
  • DLM (Dynamic Line Managementen) en (interleaved Forward Error Control) DSL stabilisatietechnieken

VDSL2_POTS = (VDSL2)

  • ITU-T G.993.2 Annex A (up to 17 Mhz profiles)
  • ITU-T- G.998.4 G.INP, (interleaved Forward Error Control) en DLM DSL stabilisatietechniek
  • ETSI TR 101 830-1 V1.5.2. spectraalshaping
  • UPBO ITU-T G993.2 amendment x (Upstream Power Back-Off) Spectraal management
  • ITU-T G.997.1 Physical layer management
  • ITU-T G994.1 Handshake protocol

VVDSL2_POTS = (Vectored VDSL2 en VPlus)

B(V)VDSL2_POTS = (Bonded (Vectored) VDSL(2))

GOF / EOF / GPON = (FTTH - Glasvezel)

 

Hallo, bent u er nog?

 

Reputatie 7
Badge +9


Ziggo kennende, zal ze zolang als mogelijk proberen tegen te stribbelen en haar monopolie willen beschermen. Niet onnatuurlijk, maar is Ziggo er nu voor de klant of is Ziggo er voor haar aandeelhouders. Ook dit antwoord is duidelijk, de klanten staan in dienst van Ziggo ( en haar aandeelhouders ), maar wat de klanten daarmee ‘verdienen’ is mij ( als klant ) onduidelijk.

Hopelijk ziet Ziggo in, dat nu of over tig jaar, er toch iets als vrije modem keuze zal komen.

De vraag is echter:

Wacht Ziggo tot ze al haar klanten heeft weggepest ( met o.a. steeds slechtere service, apparatuur en eigenwijze keuzes ) of geeft Ziggo de klant weer het gevoel, dat Ziggo een betrouwbaar bedrijf is, dat alles ( nou ja, bijna dan ) voor haar klanten doet. En natuurlijk een beetje winst maakt ( daar is natuurlijk niets mis mee ).
 

Reputatie 3

Dat Ziggo beweert dat de modem een onderdeel is van het netwerk en dat een modem van Ziggo essentieel is voor de werking van het netwerk zal voor de rechter geen stand kunnen houden. Op hetzelfde netwerk van Ziggo worden immers ook zakelijke abonnementen afgesloten waarbij het wel mogelijk is om een standaard DOCSIS modem te gebruiken. Zo heb ik op mijn zakelijke aansluiting een Cisco EPC3008 DOCSIS 3.0 modem met daarachter mijn eigen professionele router.

Reputatie 7

De extra vertraging is hierbij ingezet en zal ongetwijfeld gaan leiden tot een rechtszaak:

 

https://www.telecompaper.com/nieuws/vodafoneziggo-wijst-vrije-modemkeuze-af--1346570

Reputatie 3

De vrije modem/routerkeuze moet er wat mij betreft zo snel mogelijk komen.

Ik heb mij daar drie jaar lang intensief voor ingezet als abonnee van KPN. In juni 2019 ben ik door KPN samen met één andere abonnee uitgenodigd om als klankbordgroep vanuit de klant deel te nemen aan het project "vrije modemkeuze". Dit project heeft er toe geleid dat op 25 maart 2020 de vrije (modem)routerkeuze bij KPN een feit was.

Ik hoop oprecht dat de vrije modem/routerkeuze op korte termijn ook bij Ziggo een feit zal zijn. Wat daarbij van essentieel belang is, is dat de mediabox (nu nog) niet in die vrije keuze betrokken wordt want dat zal absoluut leiden tot rechtszaken en dus tot extra vertraging. Zo zie je ook in Duitsland en Italië dat er sprake is van vrije modem/routerkeuze maar dat de mediaboxen daarbij niet genoemd worden.

@w.j.b

 

Even hoe de zaken tot  op heden zijn verlopen (verkorte versie): de acm heeft ziggo verplicht de kabel open te stellen, heeft vervolgens door het CBb ongelijk gekregen, waarop politiek den haag aangegeven heeft hier niet blij mee te zijn. Met als gevolg dat men de wet heeft aangepast:
https://tweakers.net/nieuws/167758/wetswijziging-zet-deur-open-voor-acm-om-isps-te-dwingen-netwerk-open-te-stellen.html

Daarmee zou de juridische basis om nu de kabel alsnog open te stellen nu wel bestaan (zoals ik het tenminste heb begrepen). In welke mate de vrije modemkeuze hier iets mee te maken heeft, of dat dit ook genoemd is in de wetswijziging weet ik niet. Er is op wetsgebied iig. eea. veranderd, dus om zomaar te stellen dat er geen juridische basis bestaat is gewaagd. De acm heeft er in ieder geval wel een hoop bevoegdheden bij gekregen:
https://www.acm.nl/nl/publicaties/extra-bevoegdheden-voor-acm-om-telecommarkt-beter-te-laten-werken-voor-mensen-en-bedrijven

 

En misschien heb je wel gelijk, dat dit uitmond in een jarenlang slepende rechtzaak tussen allerlei partijen. Laten we hopen van niet.

 

Overigens is vrije modemkeuze in duitsland al jaren aan de orde en leid dit niet tot problemen, dus waar al het gedoe voor nodig is,  kan je je afvragen:

 

https://www.computable.nl/artikel/nieuws/infrastructuur/6316076/250449/kabinet-biedt-mogelijk-vrije-modemkeuze.html

 

duits kabelinternet, gewoon je eigen docsis modem eraan hangen, no problem:
https://kabel.vodafone.de/hilfe_und_service/eigene_geraete

 

unitymedia duitsland, tot 2019 notabene een dochter van liberty global

https://www.unitymedia.de/privatkunden/beratung/info/routerfreiheit/

Reageer