1
Vraag
2
Reageer en help mee
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

ACM: vrije modemkeuze treedt waarschijnlijk in 2021 in werking

Tweakers: "...

Nederlandse internetgebruikers moeten hun eigen modem of router kunnen kiezen. De Autoriteit Consument en Markt schrijft in een nieuwe richtlijn dat telecomproviders tot aan het 'vaste netwerkaansluitpunt' eigenaar zijn van het netwerk. Daarna zijn dat de klanten zelf.

De ACM schrijft in de Conceptbeleidsregel Netwerkaansluitpunt dat consumenten daarmee een vrije modemkeuze hebben. Nederlandse internetgebruikers zouden daarmee niet meer verplicht gebruik hoeven te maken van de modem die een isp aanbiedt...”


Ik zou zeggen: niet langer traineren Ziggo !! Uiteindelijk zal Ziggo het toch moeten toestaan, dus waarom dit proces nodeloos rekken ????

Zie ook dit draadje.

59 Reacties 59
dipswitch

Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes

Ik ben inderdaad benieuwd naar de reactie van Ziggo (stond eigenlijk op het punt hier zelf een topic over te openen, maar je was me voor). Overigens, een saillant detail: de ACM geeft aan dat alle apparatuur na het 1e aansluitpunt in principe onder vrije keuze valt, dus ook de mediabox: “ Consumenten mogen hun eigen modem, router of mediabox, aansluiten op het netwerk van hun telecomaanbieder. “

 

Dit lijkt me een grote stap in de goede richting. Het zou fantastisch zijn wanneer we eindelijk af kunnen van de propriëtaire horizon producten en, uiteraard op een legitieme manier, met eigen apparatuur , gebruik van deze diensten kunnen maken. Waar de eerste versie van de horizon box een, in mijn beleving, upc erfenis was: een stroomvretend apparaat waar nog een oud kabelmodem in schuilging, en de opvolger ervan, welke met een hoop tromgeroffel werd gepresenteerd, nu dan alleen bij de duurdere abonnementen verhuurd wordt. Te weten, toen Ziggo nog Ziggo was (en niet in bezit van liberty global), kochten we onze ontvangers fijn zelf, waren deze producten veelal in eigendom van de klant; kon je als ziggo klant zelf bepalen welke apparatuur je kocht, ongeacht welk abonnement je afnam.

 

Zo bestaat er al langer vraag naar een nette plugin voor Libreelec/Kodi, zodat we op een opensource platform gebruik kunnen maken van de diensten van Ziggo. Dit is mogelijk, gezien LE/Kodi support voor widevine heeft, en daarmee drm ondersteund. Sterker nog, een ziggo liefhebber heeft dit in het verleden mogelijk gemaakt, zelfs toestemming aan ziggo gevraagd voor de verspreiding van zijn plugin, maar kreeg van ziggo nul op rekest. Wellicht dat hier nu verandering in komt.  
https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/kodi-ziggo-go-add-on-voor-kodi-20532

Daarmee staat er het één en ander te veranderen, te weten: vrije modem (en mediabox) keuze. En mogelijkerwijze het openstellen van de kabel.

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Ik ben al blij als het ik de modem/router ( ConnectBox ) mag vervangen door een eigen keuze. Grote kans dat mijn netwerk dan 'spontaan' sneller & stabieler is én dat de compatibiliteit beter is, waardoor ook de samenwerking met niet Ziggo apparatuur, eindelijk eens zonder problemen en/of hics gaat werken.

Eerst maar vrij modem/router keus, daarna verder …..

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Pasi en welk merk en model zal dat dan worden ik neem aan dat je al een kanshebber hebt?

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Een 4k-opvolger met SSD van de Humax 5200c. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes
iMark wrote:

Een 4k-opvolger met SSD van de Humax 5200c. 

Dat is geen modem ?

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
iMark wrote:

Een 4k-opvolger met SSD van de Humax 5200c. 


Ik zou ‘m gelijk kopen !!


 

RoWi. wrote:

@Pasi en welk merk en model zal dat dan worden ik neem aan dat je al een kanshebber hebt?


Nee, dat nog niet. Maar waarom het wiel opnieuw uitvinden, dus grote kans dat het een FRITZ!Box wordt. Het is misschien ook afwachten welke typen Ziggo gaat goedkeuren voor hun netwerk en misschien levert AVM dan wel een nieuw model ?
 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dan is er nog geen werkelijke keuze vrijheid als ze een Ziggo certificering nodig hebben.

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
RoWi. wrote:

Dan is er nog geen werkelijke keuze vrijheid als ze een Ziggo certificering nodig hebben.


Maar er is wel keuze, zal Ziggo zeggen.

Als je zoekt, vindt je altijd wel een grijs gebied met ‘mogelijkheden’.

Zolang ik de officiële verklaring van Ziggo nog niet gezien heb én nog niet zie/merk dat modems/routers die niet door Ziggo gemaakt worden, normaal werken op het Ziggo netwerk, wacht ik af.

Sinds Ziggo ‘Amerikaans’ is geworden, vaart het een vreemde koers en is er sindsdien maar één item dat de richting bepaald, namelijk geld !
 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
RoWi. wrote:
iMark wrote:

Een 4k-opvolger met SSD van de Humax 5200c. 

Dat is geen modem ?

 

Nee, maar daarom niet minder fraai… 

Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
dipswitch wrote:


Daarmee staat er het één en ander te veranderen, te weten: vrije modem (en mediabox) keuze. En mogelijkerwijze het openstellen van de kabel.

 

Je kunt wel een vrije mediaboxkeuze hebben maar zonder smartcard begin je niet veel, En die worden niet los verkocht (en vallen overigens ook buiten de regelgeving)

Dus in het slechtste geval zit je vast aan FTA.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes

Modem keuze is Lastig Ziggo gebruikt 2 modems Compal en Arris dat is voor de gebruikers gewoon modem die je krijgt.

 

Ik weet niet hoe het met de Connect Giga zit of die alleen met het duurdere abonnement standaard wordt geleverd. Of dat dit de toekomstige modem gaat worden.

 

Ik vind wel een goed draadje @Pasi 

 

Ben wel benieuwd wat Ziggo gaat doen ?

 

 

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Tik ik op m'n mobiel weer het verkeerde vinkje aan. Natuurlijk is de opmerking van @dipswitch gewoon goed. Maar het beste antwoord kan alleen van Ziggo komen ( "...is in onderzoek..." wordt niet geaccepteerd ).

 

Zou een Ziggo mod zo vriendelijk willen zijn, om mijn 'domme' fout willen herstellen en het 'beste antwoord' te resetten !

wewanl

Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Ziggo kan het beste zo snel mogelijk beginnen met het ondersteunen van de Docsis 3.1 kabel modems van Fritzbox. Die zijn goed verkrijgbaar en breed ondersteund. KPN ondersteunt niet zonder reden de Fritzbox als tweede optie.

Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes

Modem-only! Ik ga bier, chips en popcorn halen om het te vieren! 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes
wewanl wrote:

Ziggo kan het beste zo snel mogelijk beginnen met het ondersteunen van de Docsis 3.1 kabel modems van Fritzbox. Die zijn goed verkrijgbaar en breed ondersteund. KPN ondersteunt niet zonder reden de Fritzbox als tweede optie.

Dat hangt uiteraard samen met de inlijving van XS4all in de stal. Vanwege het werken met vlans is de keuze in (goede geschikte) routers bij de KPN gerelateerde providers niet breed, het zit vooral in het gemak van ingebruik nemen, daarbij zijn Mikrotik routers heel lastig en FritzBox kinderlijk eenvoudig kies de juiste provider en klaar.

Deze hele regelgeving is meer bedoeld voor de fabrikanten dan voor de klant.

 

Zolang ik de officiële verklaring van Ziggo nog niet gezien heb én nog niet zie/merk dat modems/routers die niet door Ziggo gemaakt worden, normaal werken op het Ziggo netwerk, wacht ik af.

De standaarden staan al vast lijkt mij docsis is docsis, net zoals voor de routers en dsl modem/routers standaarden gelden. Kleine opmerking de Connectboxen worden uiteraard niet door maar voor Ziggo gemaakt, verder heb je helemaal gelijk. Ik verwacht eerlijk gezegd nog niet veel, maar aan de andere kant heeft KPN mij met hun SIPtool ook aangenaam verrast.

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

Allemaal leuk en wel, maar waar moet de gemiddelde gebruiker zijn bij problemen? Bij Ziggo, modem leverancier, mediabox leverancier? Dat wordt een kastje muur verhaal.

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
RoWi. wrote:

...de Connectboxen worden uiteraard niet door maar voor Ziggo gemaakt...


Nee, inderdaad niet. Laat ik het anders zeggen: Arris en Compal maken de ConnectBox naar de specificaties van Ziggo.


Algemeen: Of die specificatie zo exact zijn, dat ze de hardware bepalen, dat verwacht ik niet. Maar Ziggo zal wel bepalen, wat er van dat ding verwacht wordt én wat dat ding mag kosten. Het is aan Arris en Compal om die specificaties tot één werkend apparaat te smeden ( en ondertussen er ook nog wat aan te verdienen ). Daarna moet een bedrijf nog de bijbehorende software schrijven, die ook aan de Ziggo eisen moet voldoen. Ook dat bedrijf zal er natuurlijk ook iets aan willen verdienen. Zo ontstaan er genoeg onderdelen/raakvlakken, die bij een te kleine totaal prijs, waarschijnlijk ( ik weet het bijna zeker ) de basis vormen, van heel veel van de hier voorkomende/genoemde problemen.


 

Marco1861 wrote:

Modem-only! Ik ga bier, chips en popcorn halen om het te vieren! 

Als tussenoplossing, een goed begin. Maar dan wel graag een 100% ‘dom’ modem. Gewoon 100% transparant: coax in, signalen omzetten en UTP uit en niet meer. En a.u.b. vooral niet een door de ‘Ziggo’ script-kiddies geknutseld ding !!!! ( de goede engineers natuurlijk daar gelaten ).


 

MaxH wrote:

Allemaal leuk en wel, maar waar moet de gemiddelde gebruiker zijn bij problemen? Bij Ziggo, modem leverancier, mediabox leverancier? Dat wordt een kastje muur verhaal.

De gemiddelde gebruiker ( = digibeet, sorry maar ik bedoel het goed ) kan gewoon bij Ziggo een standaard modem/router en mediabox huren. Dat zou ‘eigen’ ontwerp kunnen zijn of een ( door Ziggo bepaald ) instapmodel van een ander merk.
Er zijn nu vast en zeker ( toch ? ) wel klanten, die alleen een CB & mediabox hebben en daar blij mee zijn. Zolang je dicht bij de basis blijft ( die Ziggo voor je heeft bedacht ), dan zal de Ziggo apparatuur ook wel werken ( welk niveau dat ook is ).

Wil je meer en ga je voor eigen apparatuur, dan ben je natuurlijk ook daarvoor verantwoordelijk en moet je de problemen zelf ( en m.b.v. dit forum ) oplossen. Dat er dan ook problemen zijn, dat is niet voorkomen. Er is altijd wel een percentage, die ongeacht welke apparatuur, wat fout gaat ( o.a. de wet van Murphy ). Ik verwacht echter wel, dat een wereldmerk als AVM ( om maar 1 te noemen ) hun apparatuur beter ontwerpen en maken, zodat b.v. onderlingen communicatie tussen apparatuur/merken wel goed gaat. Hierdoor zouden de vele ‘vreemde’ storingen/problemen die nu vaak optreden, veel minder vaak voorkomen.

Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes

@Pasi Ik wil helemaal geen apparatuur van Ziggo! Vanaf de AOP zelf een modem plaatsen (bijvoorbeeld een AVM FRITZ!Box 6490 óf een Netgear CM1150V). 

Pasi
Topicstarter
Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Pasi wrote:


...De gemiddelde gebruiker...

...Wil je meer en ga je voor eigen apparatuur

 

 

Marco1861 wrote:

@Pasi Ik wil helemaal geen apparatuur van Ziggo! Vanaf de AOP zelf een modem plaatsen (bijvoorbeeld een AVM FRITZ!Box 6490 óf een Netgear CM1150V). 

Had ik die optie niet genoemd



 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic