ACM: vrije modemkeuze treedt waarschijnlijk in 2021 in werking

  • 8 juli 2020
  • 52 reacties
  • 2974 keer bekeken


Toon eerste bericht

52 Reacties

Reputatie 7

Ach zo’n vrije modem/router keuze is leuk voor de happy few en daar is trouwens niets mis mee dus begrijp me niet verkeerd maar als ik zo naar de eisen kijk waaraan je eigen modem minimaal moet voldoen dan wens ik de helpdesk van KPN sterkte met klanten die een huis-tuin-en-keukenmodem proberen te installeren, leest u even mee:

sluit je een verkeerd type modem aan, dan kan het gebeuren dat je internetsnelheid verlaagd wordt, als je een eigen modem koopt, zorg dan dat je een modem hebt dat klaar is voor de toekomst. Kies een eigen modem dat VVDSL, Bonded (Vectored) VDSL en VPlus aankan.

ADSL2+_POTS = (ADSL2+)

  • ITU-T G.992.5 Annex A & Annex M
  •  
  • DLM (Dynamic Line Managementen) en (interleaved Forward Error Control) DSL stabilisatietechnieken

VDSL2_POTS = (VDSL2)

  • ITU-T G.993.2 Annex A (up to 17 Mhz profiles)
  • ITU-T- G.998.4 G.INP, (interleaved Forward Error Control) en DLM DSL stabilisatietechniek
  • ETSI TR 101 830-1 V1.5.2. spectraalshaping
  • UPBO ITU-T G993.2 amendment x (Upstream Power Back-Off) Spectraal management
  • ITU-T G.997.1 Physical layer management
  • ITU-T G994.1 Handshake protocol

VVDSL2_POTS = (Vectored VDSL2 en VPlus)

B(V)VDSL2_POTS = (Bonded (Vectored) VDSL(2))

GOF / EOF / GPON = (FTTH - Glasvezel)

 

Hallo, bent u er nog?

 

Reputatie 3

Er zal waarschijnlijk geen officiële reactie van Ziggo komen zolang de “ACM Beleidsregel netwerkaansluitpunt” niet definitief is vastgesteld en is gepubliceerd in de Staatscourant.

Reken je overigens nog niet rijk als we het hebben over de vrije keuze van mediaboxen, KPN heeft de vrije (modem)routerkeuze op 25 maart 2020 al gerealiseerd en ook daar is geen sprake van een vrije keuze van de TV ontvanger (STB). Als je de beleidsregel puur juridisch leest dan zal er ook alleen sprake zijn van een vrije keuze van modem en router en in ieder geval niet t.a.v. de extra zenders die via IPTV aangeleverd worden. Het enige wat t.o.v. december 2016 gewijzigd is, is dat de locatie van het netwerkaansluitpunt nu vastgesteld is en dat daarmee de modem en router nu definitief tot het klantdomein zijn gaan behoren waardoor deze dus vrij gekozen mogen door de abonnee. Daarnaast wordt gesproken over het feit dat een provider voldoende technische specificaties moet publiceren opdat een apparaat succesvol op het netwerkaansluitpunt aangesloten kan worden. Er is, puur juridisch, echter geen sprake van een verplichte levering van (TV) diensten op apparatuur van derden. Mocht de ACM deze verplichting wel willen opleggen dat zullen de providers dit zeer zeker juridisch aanvechten en het zal ook zeker verworpen worden door het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb).

@Nick999 Voor de overname van ziggo door liberty global kon een abonnee t/m vijf smartcards kopen voor €12,50 per smartcard, en zelfs gebruikte smartcards van anderen overnemen/krijgen en deze op zijn/haar account laten activeren (uiteraard mits daar geen producten van anderen meer aan de kaart gekoppeld/actief waren). Nog steeds is het zo dat “oude” ziggo abonnee’s hun bestaande smartcards behouden, deze hebben ze immers gekocht, en “nieuwe” abonnee’s een ci+ module kunnen huren (voor €2,- per maand) waarbij een smartcard zit.

 

Daarnaast is nog niet zomaar gezegd dat dit systeem in stand blijft. Als ziggo wordt verplicht om klanten niet alleen een vrije keuze in modems, maar ook mediaboxen te bieden, zou ik me kunnen voorstellen dat men wel moet faciliteren dat hiervoor de benodigde middelen worden aangereikt. Een smartcard (waar nauwelijks kosten voor ziggo aan verbonden zijn), is een elementair item wat nodig is om via een open standaard als dvb-c gebruik van de dienst te kunnen maken.

Overigens was het, tot de overname door liberty global, niets meer dan normaal om bij ziggo een smartcard te kunnen kopen. Er is in technische zin niet zo heel veel veranderd, het kan nog steeds. Dat men gestopt is met het aanbieden hiervan is in mijn beleving enkel een gevolg van een beleidsverandering, gezien we deze manier van productverspreiding kennen uit het roemrijke verleden van upc. (het oude) Ziggo was hierin een stuk vriendelijker naar haar klanten. Wellicht dat we van deze vergane vriendelijkheid weer iets terug gaan zien door deze nieuwe wet en regelgeving. Laten we het hopen.
 

Reputatie 5
Badge +3

Ach zo’n vrije modem/router keuze is leuk voor de happy few en daar is trouwens niets mis mee dus begrijp me niet verkeerd maar als ik zo naar de eisen kijk waaraan je eigen modem minimaal moet voldoen dan wens ik de helpdesk van KPN sterkte met klanten die een huis-tuin-en-keukenmodem proberen te installeren, leest u even mee:

sluit je een verkeerd type modem aan, dan kan het gebeuren dat je internetsnelheid verlaagd wordt, als je een eigen modem koopt, zorg dan dat je een modem hebt dat klaar is voor de toekomst. Kies een eigen modem dat VVDSL, Bonded (Vectored) VDSL en VPlus aankan.

ADSL2+_POTS = (ADSL2+)

  • ITU-T G.992.5 Annex A & Annex M
  •  
  • DLM (Dynamic Line Managementen) en (interleaved Forward Error Control) DSL stabilisatietechnieken

VDSL2_POTS = (VDSL2)

  • ITU-T G.993.2 Annex A (up to 17 Mhz profiles)
  • ITU-T- G.998.4 G.INP, (interleaved Forward Error Control) en DLM DSL stabilisatietechniek
  • ETSI TR 101 830-1 V1.5.2. spectraalshaping
  • UPBO ITU-T G993.2 amendment x (Upstream Power Back-Off) Spectraal management
  • ITU-T G.997.1 Physical layer management
  • ITU-T G994.1 Handshake protocol

VVDSL2_POTS = (Vectored VDSL2 en VPlus)

B(V)VDSL2_POTS = (Bonded (Vectored) VDSL(2))

GOF / EOF / GPON = (FTTH - Glasvezel)

 

Hallo, bent u er nog?

 

winkels spelen daar meestal handig op in en zetten daar de “geschikt voor ziggo” bij… Dus de technisch minder begaafde klanten redden het ook wel :)

@mguzz Ik begrijp je reactie niet, wat is het probleem? dsl modems zijn jarenlang in de vrije verkoop; en worden ook zo geplaatst. Ik zie het probleem niet. Kwestie van specs lezen.

Reputatie 7
Badge +9

Vrije modem keuze is natuurlijk niet voor iedereen nodig!

Iedereen die Ziggo heeft voor 'standaard' internet & tv kijken en dat alleen doet met Ziggo apparatuur, heeft natuurlijk niet echt een eigen modem nodig.

Maar wil je ook andere ( dan Ziggo ) apparatuur gebruiken en wil je wat meer geavanceerde opties/apparaten gebruiken, ja ...... dan loop je gauw tegen de bugs/tekortkomingen van de ConnectBox aan en dan is een eigen modem/router een uitkomst.

Iedereen met een eigen modem/router moet dan natuurlijk ook de gevolgen accepteren, dat de helpdesk dan niet echt meer kan helpen en je eigenlijk zelf verantwoordelijk bent.

Reputatie 7
Badge +17

Ik hoop dat iedereen die naar Duitsland kijkt als het perfecte voorbeeld, ook zo goed Duits begrijpt om te lezen dat er geen enkele ondersteuning wordt geboden bij technische problemen. Met andere woorden: je bent dus wel degelijk op jezelf (of de modemleverancier) aangewezen bij technische problemen.

  • Wir sind nur bis zu Deiner ersten Multimedia-Dose zuständig. Das bedeutet, wir können bei technischen Problemen mit Deinem Gerät keinen Support leisten.
  • Es kann sein, dass Dein eigener Router bestimmte Telefondienste nicht unterstützt. Prüf bitte selbst, ob Dein Router vollständig den Schnittstellenbeschreibungen entspricht. Mehr dazu hier.
  • Du darfst unsere Telefondienste nur am vereinbarten Anschlusspunkt nutzen. An anderen Orten oder außerhalb des Vodafone- Netzes ist die Nutzung nicht erlaubt.
  • Mit Deinem eigenen Router kannst Du unseren Homespot-Service und damit die Vodafone Hotspot-Community nicht nutzen.

Ik hoop dat iedereen die naar Duitsland kijkt als het perfecte voorbeeld, ook zo goed Duits begrijpt om te lezen dat er geen enkele ondersteuning wordt geboden bij technische problemen. Met andere woorden: je bent dus wel degelijk op jezelf (of de modemleverancier) aangewezen bij technische problemen.

  • Wir sind nur bis zu Deiner ersten Multimedia-Dose zuständig. Das bedeutet, wir können bei technischen Problemen mit Deinem Gerät keinen Support leisten.
  • Es kann sein, dass Dein eigener Router bestimmte Telefondienste nicht unterstützt. Prüf bitte selbst, ob Dein Router vollständig den Schnittstellenbeschreibungen entspricht. Mehr dazu hier.
  • Du darfst unsere Telefondienste nur am vereinbarten Anschlusspunkt nutzen. An anderen Orten oder außerhalb des Vodafone- Netzes ist die Nutzung nicht erlaubt.
  • Mit Deinem eigenen Router kannst Du unseren Homespot-Service und damit die Vodafone Hotspot-Community nicht nutzen.

  Liever een fatsoenlijk modem zonder support dan een brak modem met de huidige (matige) helpdesk-support. Een eigen  router had ik al, zonder support. Dus ach..

Reputatie 4
Badge +4

@Nick999Voor de overname van ziggo door liberty global kon een abonnee t/m vijf smartcards kopen voor €12,50 per smartcard, en zelfs gebruikte smartcards van anderen overnemen/krijgen en deze op zijn/haar account laten activeren (uiteraard mits daar geen producten van anderen meer aan de kaart gekoppeld/actief waren). Nog steeds is het zo dat “oude” ziggo abonnee’s hun bestaande smartcards behouden, deze hebben ze immers gekocht, en “nieuwe” abonnee’s een ci+ module kunnen huren (voor €2,- per maand) waarbij een smartcard zit.

 

Daarnaast is nog niet zomaar gezegd dat dit systeem in stand blijft. Als ziggo wordt verplicht om klanten niet alleen een vrije keuze in modems, maar ook mediaboxen te bieden, zou ik me kunnen voorstellen dat men wel moet faciliteren dat hiervoor de benodigde middelen worden aangereikt. Een smartcard (waar nauwelijks kosten voor ziggo aan verbonden zijn), is een elementair item wat nodig is om via een open standaard als dvb-c gebruik van de dienst te kunnen maken.

Overigens was het, tot de overname door liberty global, niets meer dan normaal om bij ziggo een smartcard te kunnen kopen. Er is in technische zin niet zo heel veel veranderd, het kan nog steeds. Dat men gestopt is met het aanbieden hiervan is in mijn beleving enkel een gevolg van een beleidsverandering, gezien we deze manier van productverspreiding kennen uit het roemrijke verleden van upc. (het oude) Ziggo was hierin een stuk vriendelijker naar haar klanten. Wellicht dat we van deze vergane vriendelijkheid weer iets terug gaan zien door deze nieuwe wet en regelgeving. Laten we het hopen.
 

Logisch nadenken: Ziggo is UPC ;-) Zie je aan alle veranderingen, systemen en de code van de websites.

@vergetenzoon Dat hoef je mij niet uit te leggen, die conclusie mag iedereen voor zichzelf trekken. Had gedacht dat dit je duidelijk was.

 

 

@w.j.b “ Er is, puur juridisch, echter geen sprake van een verplichte levering van (TV) diensten op apparatuur van derden. “ Waar haal jij die wijsheid vandaan? Ik ben zelf geen jurist noch heb ik kennis van deze materie. Ik kan me enkel berusten op de berichtgeving zoals gedaan door de ACM.

 

Wel valt bij de ACM te lezen “ Als consumenten zelf kunnen kiezen welke apparaten ze kopen om aan te sluiten, stimuleert dat  aanbieders van modems, routers en mediaboxen om een goed aanbod te doen op gebied van prijs en/of functionaliteit. De keuzevrijheid voor consumenten zorgt ervoor dat de concurrentie en de innovatie op de markt van deze apparaten wordt gestimuleerd. “ Dus ook mediaboxen.

Dat je stelt dat providers op hun achterste poten zullen staan en er allerlei belangenclubjes boos zullen worden geloof ik meteen. Dat was overigens al zo, en dit is nou net de reden waarom zowel de ACM als politiek den haag heeft besloten dat dit maar eens afgelopen moest zijn.

Ik zie overigens niet in waarom er geen keuzevrijheid zou kunnen bestaan in ontvangst van extra iptv zenders. Hier bestaan goede standaarden voor die deze diensten zouden kunnen faciliteren.

Kortom, er zit beweging in. Het argument: “KPN heeft de vrije (modem)routerkeuze op 25 maart 2020 al gerealiseerd en ook daar is geen sprake van een vrije keuze van de TV ontvanger (STB) ", vind ik nou niet bepaald sterk. Is kpn nu ineens boegbeeld van hoe het zou moeten wbt vrije keuze in apparatuur? KPN heeft heel lang zelfs geweigerd SIP gegevens vrij te geven. Niet echt een schoolvoorbeeld van hoe het zou moeten.
 

Ik ben inderdaad benieuwd naar de reactie van Ziggo (stond eigenlijk op het punt hier zelf een topic over te openen, maar je was me voor). Overigens, een saillant detail: de ACM geeft aan dat alle apparatuur na het 1e aansluitpunt in principe onder vrije keuze valt, dus ook de mediabox: “ Consumenten mogen hun eigen modem, router of mediabox, aansluiten op het netwerk van hun telecomaanbieder. “

 

Dit lijkt me een grote stap in de goede richting. Het zou fantastisch zijn wanneer we eindelijk af kunnen van de propriëtaire horizon producten en, uiteraard op een legitieme manier, met eigen apparatuur , gebruik van deze diensten kunnen maken. Waar de eerste versie van de horizon box een, in mijn beleving, upc erfenis was: een stroomvretend apparaat waar nog een oud kabelmodem in schuilging, en de opvolger ervan, welke met een hoop tromgeroffel werd gepresenteerd, nu dan alleen bij de duurdere abonnementen verhuurd wordt. Te weten, toen Ziggo nog Ziggo was (en niet in bezit van liberty global), kochten we onze ontvangers fijn zelf, waren deze producten veelal in eigendom van de klant; kon je als ziggo klant zelf bepalen welke apparatuur je kocht, ongeacht welk abonnement je afnam.

 

Zo bestaat er al langer vraag naar een nette plugin voor Libreelec/Kodi, zodat we op een opensource platform gebruik kunnen maken van de diensten van Ziggo. Dit is mogelijk, gezien LE/Kodi support voor widevine heeft, en daarmee drm ondersteund. Sterker nog, een ziggo liefhebber heeft dit in het verleden mogelijk gemaakt, zelfs toestemming aan ziggo gevraagd voor de verspreiding van zijn plugin, maar kreeg van ziggo nul op rekest. Wellicht dat hier nu verandering in komt.  
https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/kodi-ziggo-go-add-on-voor-kodi-20532

Daarmee staat er het één en ander te veranderen, te weten: vrije modem (en mediabox) keuze. En mogelijkerwijze het openstellen van de kabel.

@Pasi en welk merk en model zal dat dan worden ik neem aan dat je al een kanshebber hebt?

Reputatie 7
Badge +9

Dan is er nog geen werkelijke keuze vrijheid als ze een Ziggo certificering nodig hebben.


Maar er is wel keuze, zal Ziggo zeggen.

Als je zoekt, vindt je altijd wel een grijs gebied met ‘mogelijkheden’.

Zolang ik de officiële verklaring van Ziggo nog niet gezien heb én nog niet zie/merk dat modems/routers die niet door Ziggo gemaakt worden, normaal werken op het Ziggo netwerk, wacht ik af.

Sinds Ziggo ‘Amerikaans’ is geworden, vaart het een vreemde koers en is er sindsdien maar één item dat de richting bepaald, namelijk geld !
 

Reputatie 7
Badge +17


Daarmee staat er het één en ander te veranderen, te weten: vrije modem (en mediabox) keuze. En mogelijkerwijze het openstellen van de kabel.

 

Je kunt wel een vrije mediaboxkeuze hebben maar zonder smartcard begin je niet veel, En die worden niet los verkocht (en vallen overigens ook buiten de regelgeving)

Dus in het slechtste geval zit je vast aan FTA.

Reputatie 7

Modem keuze is Lastig Ziggo gebruikt 2 modems Compal en Arris dat is voor de gebruikers gewoon modem die je krijgt.

 

Ik weet niet hoe het met de Connect Giga zit of die alleen met het duurdere abonnement standaard wordt geleverd. Of dat dit de toekomstige modem gaat worden.

 

Ik vind wel een goed draadje @Pasi 

 

Ben wel benieuwd wat Ziggo gaat doen 😊

 

 

Reputatie 4
Badge +1

T-Mobile is druk bezig om een glasvezelnetwerk aan te leggen en Delta Fiber idem dito. Dus dat duopolie is relatief.  Wel hoop ik dat de vrije keuze van televisie ontvangers zowel gaat gelden voor DVB-C als IPTV. Je ziet al dat moderne televisies de keuze hebben in het menu voor IPTV. Ook Apple TV wordt in een aantal landen gebruikt als standaardontvanger bij providers. Er is dus veel meer mogelijk dan dat de providers hier ons nu toestaan.

Reputatie 3

Dus dat duopolie is relatief.

Als we naar de marktaandelen kijken dan is er echt wel sprake van een duopolie en al helemaal als we kijken naar de fysieke netwerken. KPN zou door de uitspraak van het CBb theoretisch de overeenkomst met T-Mobile voor het gebruik van de netwerken van KPN kunnen opzeggen en dat zou dan betekenen dat T-Mobile in één klap weer een stuk kleiner wordt.

 

Wel hoop ik dat de vrije keuze van televisie ontvangers zowel gaat gelden voor DVB-C als IPTV. 

Dat hoop ik ook maar dat zal dan moeten gebeuren op basis van vrijwilligheid want de juridische basis voor een verplichting ontbreekt.

Ik ben ook bang dat we in 2021 geen vrije modem/routerkeuze zullen hebben als de ACM die verplichting zou willen afdwingen. Ik verwacht dan namelijk dat de providers de gang naar de rechter zullen gaan bewandelen en dat de hele beleidsregel maar zo weer een jaartje (of twee) vertraging gaat oplopen.

Reputatie 7
Badge +11

Allemaal leuk en wel, maar waar moet de gemiddelde gebruiker zijn bij problemen? Bij Ziggo, modem leverancier, mediabox leverancier? Dat wordt een kastje muur verhaal.

@Nick999“ Ik hoop dat iedereen die naar Duitsland kijkt als het perfecte voorbeeld, ook zo goed Duits begrijpt om te lezen dat er geen enkele ondersteuning wordt geboden bij technische problemen “ Ja en? Dit is algemene kennis cq. voor de hand liggend?

 

Dit geld nu al voor een eigen router/firewall, of voor een eigen ontvanger. Geloof me, daar heb ik echt geen support van ziggo voor nodig. Wel is het handig als ziggo levert wat overeengekomen is, dus een werkende en stabiele dns server, een fatsoenlijk dvb-c/docsis signaal, een fatsoenlijk stuk coax wat de woning binnenkomt of een modem zonder brakke puma chipset. Als ik kijk naar de problemen die ik in de loop der jaren met ziggo producten heb gehad, dan lag dit vooral aan hun eigen materiaal en niet aan mijn eigen spullen. Een liefhebber/techneut zorgt heus wel dat hij/zij zijn zaken op orde heeft.

 

Jammer dat je het overigens niet nodig vond om mijn linkje hierboven te lezen, dus dan een citaat voor je:
“ Volgens Lancom is in Duitsland de vrije modemkeuze al een jaar een feit en leidt dit niet tot technische problemen, zoals Duitse providers eerder beweerden. ‘Niet bij adsl-/vdsl-aansluitingen, noch bij kabelaansluitingen en glasvezelaansluitingen leidt gebruik van een eigen modem of router tot technische problemen.’ De netwerkleverancier stelt verder dat Duitse gebruikers een grote belangstelling hebben  voor vrije modemkeuze. ‘Uit marktonderzoek van Ipsos, uitgevoerd een half jaar nadat de keuzevrijheid werd ingevoerd, blijkt dat 50 procent van de ondervraagden een eigen modem wil gebruiken. Ook Stiftung Warentest, de Duitse tegenhanger van de Consumentenbond, trekt een positieve conclusie: Een vergelijkende test van verschillende routers laat zien dat consumenten met een eigen toestel profiteren van meer functies, betere prestaties en hogere veiligheid.’ “

 

-edit: en toeval of niet: spontaan klapt m'n connectbox eruit, reboot uit zichzelf. uurtje na dit bericht gepost te hebben. Mooi spul!

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Ik hoop dat iedereen die naar Duitsland kijkt als het perfecte voorbeeld, ook zo goed Duits begrijpt om te lezen dat er geen enkele ondersteuning wordt geboden bij technische problemen. Met andere woorden: je bent dus wel degelijk op jezelf (of de modemleverancier) aangewezen bij technische problemen.

  • Wir sind nur bis zu Deiner ersten Multimedia-Dose zuständig. Das bedeutet, wir können bei technischen Problemen mit Deinem Gerät keinen Support leisten.
  • Es kann sein, dass Dein eigener Router bestimmte Telefondienste nicht unterstützt. Prüf bitte selbst, ob Dein Router vollständig den Schnittstellenbeschreibungen entspricht. Mehr dazu hier.
  • Du darfst unsere Telefondienste nur am vereinbarten Anschlusspunkt nutzen. An anderen Orten oder außerhalb des Vodafone- Netzes ist die Nutzung nicht erlaubt.
  • Mit Deinem eigenen Router kannst Du unseren Homespot-Service und damit die Vodafone Hotspot-Community nicht nutzen.

 

Ja …. und …. natürlich
 

...Iedereen met een eigen modem/router moet dan natuurlijk ook de gevolgen accepteren, dat de helpdesk dan niet echt meer kan helpen en je eigenlijk zelf verantwoordelijk bent.

 

Reputatie 7
Badge +17

@Pasi  In eerdere draadjes waren er toch mensen die hoopten/dachten/zeker wisten dat Ziggo ook eigen modems moest gaan ondersteunen. Vandaar dat ik het voor de duidelijkheid nog even plaatste. Eigen modem + problemen = of wachten op alsnog een Ziggo modem, of zelf (samen met de modemleverancier) het probleem oplossen.

Tijdelijk gebruik maken van Wifispots zit er dan ook niet in.

Reputatie 7
Badge +9

@Pasi  In eerdere draadjes waren er toch mensen die hoopten/dachten/zeker wisten dat Ziggo ook eigen modems moest gaan ondersteunen. Vandaar dat ik het voor de duidelijkheid nog even plaatste. Eigen modem + problemen = of wachten op alsnog een Ziggo modem, of zelf (samen met de modemleverancier) het probleem oplossen.

Tijdelijk gebruik maken van Wifispots zit er dan ook niet in.


Inderdaad.

Ach, de wifi hotspots zijn tegenwoordig ook niet echt meer nodig. Ik heb ze nooit gebruikt.
De data bundels worden steeds goedkoper en bij veel bedrijven heb je al gratis wifi.

Reputatie 3

Ach, de wifi hotspots zijn tegenwoordig ook niet echt meer nodig.

KPN stopt per 1 augustus met fon omdat er eigen nog maar nauwelijks gebruik van gemaakt wordt. Het zou me niets verbazen als ook bij Ziggo die wifi hotspots geen lang leven meer beschoren zijn.

Er wordt verwezen naar Duitsland echter de Duitse situatie is door de grootte van het land niet helemaal vergelijkbaar met Nederland. 

Waarom worden Mediaboxen niet genoemd heel simpel die keuze is altijd al vrij geweest.

TV Kijken in Duitsland

Tv en radio in Duitsland ontvangen

In de meeste gevallen zult u een Satelliet-ontvanger en en een schotel met (een- of meerdere) diditale lnb moeten aanschaffen.  Kabel tv is in Duitsland vaak alleen in en dicht bij de Duitse steden beschikbaar. Veel klanten nemen uit Nederland een smartcard en de toebehorende digitale ontvanger mee. 
Je moet dan wel nog een Nederlands adres hebben ( ook mogelijk via grenspost adres  Lees meer) en een Nederlandse bankrekening.

De Duitse Telekom biedt ook een compleet abo aan maar dan moet je weer wel over een snelle DSL (ADSL) verbinding beschikken en dat is dan op het land ook meer weer de vraag.

Bron

Het zou ook in Nederland gewoon vrij moeten zijn gebleven daar moet geen eens wettelijke verplichting voor nodig zijn, juist uit extra service naar de klanten zouden providers dit zelf moeten willen. Waarom willen ze het niet "Geld" de licentierechten bijvoorbeeld, het TV pakket kan je wellicht als een provider eigen dienst zien, uiteindelijk zijn het de Content eigenaren/leveranciers RTL, Talpa etc die alles bepalen wat wel of niet mag en tegen welke kosten. 

Bij de door KPN overgenomen glasvezel providers was het TV ontvanger beleid hetzelfde als voorheen bij Casema/Ziggo je kocht daar de Amino A140 of de M540 en klaar, 2 of 5 geen punt niks extra betalen voor meedere streams. Zoals nu bij de glasvezel/dsl providers het geval is, opnemen op een harde schijf. Geen beperktechoudbaarheid van een jaar zoals nu met cloud opname's.

 

Ziggo lijkt ook die kant op te gaan.

Wat TV betreft hebben we ons mede door de privatisering/kapitalisering van de beide netwerken laten betuttelen en van alles ons argeloos laten opdringen. Van eigen ether ontvangst via Centrale Antenne naar de kabel heeft ook parten gespeeld.

Heel soms hoewel voor de consument mogelijk niet goed denk ik wel eens hadden beide bedrijven zich beter bij hun kern kunnen houden Ziggo voor TV, KPN voor Internet en Telefonie. Twee bedrijven met een goed werkend product in plaats van een dienst gaan leveren waar ze van huis uit niks van wisten.

 

Reageer