Justin23

Level 9
  • 259Posts
  • 5Oplossingen
  • 68Likes

Ziggo test docsis 3.1-apparaten in het lab

Ik zou zeggen laat de test maar komen.

https://tweakers.net/nieuws/129827/ziggo-test-docsis-31-apparaten-in-het-lab.html
50 Reacties 50
Mattbett

Level 2
  • 43Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Optin in! When fieldtests start!! :wink:
level4

Level 1
  • 2516Posts
  • 129Oplossingen
  • 153Likes
Gaat het dan toch nog gebeuren ooit! ... 🙂
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes
Straks met Mach 2 over het internet? We gaan het beleven.:grinning:
gldrenthe89

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Optin!
EugeneS

Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
http://www.ubeeinteractive.com/products/cable/data-cable-modems/ubc1302-ba00-docsis-31-advanced-cable-modem geen regio Europe 😞
http://www.technicolor.com/en/solutions-services/connected-home/broadband-devices/cable-modems-gateways wel volgens mij
jck

Level 5
  • 65Posts
  • 3Oplossingen
  • 8Likes
Is er iets de melden over de voortgang van de testen van docsis 3.1 routers ??
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Zover ik weet nog steeds intern.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Ik verwacht in het veld heel veel problemen en (als ze het net zo gaan doen als in Zeeland) nog meer protesten.
Want daar wordt, om ruimte op de band vrij te maken voor Docsis 3.1, de hele FM band afgeschaft, dus geen FM radio meer.

Als je nu al kijkt hoeveel mensen protesteren bij slechte teletekst (:sunglasses: ) Kun je wel nagaan wat er gebeurt als de hele regio van de ene dag op de andere geen FM radio meer kan ontvangen. Persoonlijk denk ik dat er nog steeds meer mensen gebruik maken van de FM band dan geïnteresseerd zijn in Docsis 3.1 die overigens nog gevoeliger is voor storingen dan de huidige Docsis, vanwege een hogere QAM.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Nick999 Bedoel je dat de analoge radio in Zeeland van de kabel wordt verwijderd?
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Be rt Inderdaad. DE FM band verdwijnt om ruimte te maken voor de Docsis 3.1 frequenties. (Die bandbreedte moet ergens vandaan komen...)
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Hier nog ff stuikje van totaal.tv :

Vraagt de consument om megasnel internet?
Voor dit soort snelheden zijn nieuwe modems nodig, maar de vraag is hoeveel van die modems dan nodig zijn. Immers zit lang niet elke consument op - veel duurder - megasnel internet te wachten, zoals eerder dit jaar uit onderzoek bleek. Het in Zeeland actieve Delta, wil al volgend jaar helemaal naar Docsis 3.1 over en daarvoor zelfs de FM radioband gaan gebruiken. Deze analoge radiodienst, waar de kabelnetten ooit voor zijn ontworpen, gaat dan volgens planning in één keer uit.
Koen_online

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Nick999 wrote:
Be rt Inderdaad. DE FM band verdwijnt om ruimte te maken voor de Docsis 3.1 frequenties. (Die bandbreedte moet ergens vandaan komen...)


Gebruik al jaren geen FM meer en kijk uit naar 3.1, maar vraag mij toch af of dat “FM offer” nodig en gewenst is. Gevoelsmatig zeg ik dat er meer mensen gebruik maken van FM als dat er behoefte is aan nog sneller internet
ice0angel

Level 1
  • 95Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes
Zou het jammer vinden heb met regelmaat de radio aan staan en dab+ is geen optie ivm slecht tot geen bereik in huis daarbij is diverse zenders met verschillende bitrates aan het uitsturen.... Laten nou niet hebben over buitengebieden dan wordt het helemaal droevig er van .

Om het verhaal omtrent DAB+ etc.
kun je hier lezen: https://www.radiofreak.nl/minister-wil-taskforce-om-indeling-digitale-ether-verbeteren/
DJSmiley

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
De behoefte is er (nu nog) niet echt. In mijn segment is de gemiddelde belasting slechts rond de 30%. Op piektijden haal ik de 400Mbit niet, maar 300+ meestal wel. En dat in een segment met zo'n 500+ modems, en totaal 1Gbit (20 downstreamkanalen)
Doordat de behoefte aan bandbreedte wel steeds hoger wordt is het natuurlijk wel een kwestie van tijd. Ik ben overigens benieuwd of Ziggo Docsis 3.1 gaat implementeren of het hele netwerk opwaardeerd naar Docsis 3.1FD.
Binnen de huidige opbouw zal Docsis 3.1FD echter wel aanzienlijk lastiger te implementeren zijn. (3.1FD gebruikt het hele spectrum, ipv alleen de onderband voor retour)

De FM band hoeft, in eerste instantie, niet weg om Docsis 3.1 te gebruiken. In mijn segment is de hoogste transponder voor DVB-C op 834Mhz. Ervanuitgaand dat de versterkers enz tot 1.2Ghz gaan (Gebaseerd op de initiele design specs van D3.1) dan kan er, naast het huidige systeem, al 1 OFDM kanaal gebruikt worden (192Mhz, 1.2Gbit), zonder interferentie van MoCa enz (je blijft daar dan onder)
DJSmiley

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
De upstream is dan beperkt, maar ook met de huidige diplex filters (dus tot 65Mhz) kan er 48Mhz gebruikt (0.5 OFDM kanaal). Doordat de upstream van Docsis 3.1 compatible is met 3.0 hoeft er geen aparte frequentie meer voor vrijgemaakt worden. Als er meer upload nodig is dan zal de FM wel eraan moeten geloven, dan kun je in de tot 200Mhz band 2 kanalen kwijt.
Maar voor een pilot zie ik niet perse de noodzaak van het op voorhand afschaffen van FM.

Grootste uitdaging zal vnl het (her)inrichten van het retourpath zijn. Een 4 of 6-tal D3.0 upstreams heeft een lager vermogen in het optische deel van het netwerk dan een 48Mhz-breed OFDM kanaal. Dus zullen er vermoedelijk wel de nodige node's vervangen moeten worden, en mogelijk zelfs extra vezels (minder vermogen kan soms betekenen dat je onvoldoende power hebt voor je filters, of de SNR slechter wordt)

Maar ik ben wel benieuwd op wat voor termijn men wil gaan testen, ongeacht de noodzaak op korte(re) termijn. Feit is dat D3.1 toch wel enigszins anders is (ook voor D3.1FD) dat het netwerkdesign aangepast moet worden. En dat doe je niet in een weekendje.

Op zich zou ik het natuurlijk niet erg vinden als mijn lijn altijd z'n 400Mbit haalt 🙂 Wil ik best wel testen... Mijn signaal is iig prima (alleen mn AOP nog niet). Met een SNR van 38dB moet QAM2048 prima haalbaar zijn. En misschien met een beter AOP is er ook nog wel wat te winnen.


edit: Per ongeluk 2 posts. Forum vind het kleiner dan symbool blijkbaar niet leuk in een reactie (kapt 'm dan ineens af)
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
DJSmiley
Kun je hier een foto plaatsen van je AOP?
Als hij onder de oudere soorten valt, kan een Ziggo monteur gratis een nieuwe plaatsen.
DJSmiley

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Be rt wrote:
DJSmiley
Kun je hier een foto plaatsen van je AOP?
Als hij onder de oudere soorten valt, kan een Ziggo monteur gratis een nieuwe plaatsen.


Ik heb idd nog een oudje, een Tratec TRP-10/FF

Dat ding is 'maar' tot 862Mhz, en volgens mij ook niet helemaal 4G-proof anno 2018.

Ik weet dat een monteur gratis een nieuwe kan plaatsen. Alleen heb ik geen enkel probleem en zijn mijn signaalwaardes ook prima (+2dBmV DS, 38dB SNR, 47dB upstream), en laatste keer dat ik gemeten heb iets van 68dBuV op mijn AOP.
Behalve dat ie dan niet D3.1 geschikt is (wat nu nog niet gebruikt wordt) zie ik dus geen enkele reden waarom Ziggo dat ding zou willen komen vervangen. Dus heb ook niet gebeld.
robjkamp

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Count me in! Als dat nog kan 🙂
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Aanmelden gaat helaas niet op deze wijze. robjkamp

Houdt onderstaand topic in de gaten, daar komen nieuwe testen te staan met daarbij de voorwaarden waaraan je moet voldoen b.v. de regio waar je woont of de apparatuur die je in gebruik moet hebben voor de betreffende test en de wijze waarop je je voor een bepaalde test kunt aanmelden.

Er lopen meerdere testen en de wijze van aanmelden is vaak verschillend.

https://community.ziggo.nl/aankomende-testen-149

Uitgelicht topic