bert_cillessen

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

4 netwerknamen in 1 huis....

Ik heb in mijn huis in de meterkast een draadloze router hangen. Omdat ik hiermee niet voldoende bereik had op de 1e en 2e etage van mijn woning heb ik op advies van ziggo een extra wifi punt bij hen gekocht. Deze heb ik bedraad aangesloten op de 1e etage. De netwerkdekking is nu in orde maar er kwam een volgend brobleem.

Beide wifi punten hebben een 2,4 en een 5 ghz netwerk met alleen een andere naam, dus 4 netwerknamen in 1 huis. Nu kiezen mijn apparaten niet het snelste netwerk uit, ze blijven bij het beneden komen op het netwerk van boven hangen en andersom met als gevolg traag internet.

Het schiet dus niet op en ik heb nog geen kant en klare oplossing gevonden op het internet.
Wat ik wil is 2 netwerken in huis. Een 2,4 ghz netwerk met 1 naam en hetzelfde voor het 5 ghz netwerk.

Hoe kan ik dit realiseren en zorgen dat mijn apparaat altijd op het dichtsbijzijnde wifi punt is aangemeld??

Groeten Bert Cillessen
14 Reacties 14
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
De netwerknamen kunt u zelf wijzigen. Het gedrag van uw apparaten is een ander punt. Veel zijn er op gericht zo lang mogelijk verbonden te blijven, ook bij een wat slechtere ontvangst. Deze eigenschap is moeilijk te beïnvloeden. Het is een kwestie van kiezen. Ik geef er de voorkeur aan de beschikbare verbinding duidelijk herkenbaar te maken, zodat ik weet hoe ik verbonden ben. Dat ik dan af en toe handmatig moet overschakelen neem ik voor lief.
bert_cillessen
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Aan netwerknamen veranderen heb ik niks, als ik ze dezelfde naam geef heb ik helemaal geen idee waarmee ik verbonden ben.

Ik heb de beschikbare netwerken duidelijk te onderscheiden namen gegeven en kies inderdaad handmatig.
Maar dit moet toch zeker anders kunnen in deze tijd! Ik wordt er in ieder geval schijtziek van! Heb dure apparaten en betaal maandelijks veel geld voor internet en ben nog aan het kloten.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
bert_cillessen wrote:
Aan netwerknamen veranderen heb ik niks, als ik ze dezelfde naam geef heb ik helemaal geen idee waarmee ik verbonden ben.

Ik heb de beschikbare netwerken duidelijk te onderscheiden namen gegeven en kies inderdaad handmatig.
Maar dit moet toch zeker anders kunnen in deze tijd! Ik wordt er in ieder geval schijtziek van! Heb dure apparaten en betaal maandelijks veel geld voor internet en ben nog aan het kloten.


Het heeft alles te maken met uw apparaten, niets met het internet van Ziggo. Mogelijk kunt u de fabrikanten van uw apparaten verzoeken de apparaten en software zo te maken dat ze automatisch kiezen voor het sterkste netwerk.
bert_cillessen
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Goed plan, bel straks ff naar Apple....ze hebben vast tijd dit voor me aan te passen...

Ik kan toch van ziggo verwachten dat het mogelijk is om een woningdekkend netwerk met 1 naam te creëren met apparaten die ze ter beschikking stellen.
Nu werd er geadviseerd een extra WiFi punt met andere naam te plaatsen.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Het is wel mogelijk om de beide 2,4-banden eenzelfde naam te geven net zoals u de beide 5,0-banden een zelfde naam kunt geven.
Het hangt echter af van de eigenschappen van uw apparaten of deze automatisch steeds het sterkste netwerk kiezen. De modern(st)e apparaten kunnen dat al wel, maar het forum weet natuurlijk niet hoe modern uw apparaten zijn. Kennen uw apparaten dit automatisme niet dan is het het verstandigste ieder wifipunt een eigen naam te geven en dan handmatig even te schakelen.
Dat dit technisch zo werkt kan Ziggo natuurlijk ook niets aan doen.
Verwijderd account
Niet van toepassing
bert_cillessen wrote:
Ik kan toch van ziggo verwachten dat het mogelijk is om een woningdekkend netwerk met 1 naam te creëren met apparaten die ze ter beschikking stellen.

Dan moet u bij de afdeling zakelijk van Ziggo zijn, daar kennen ze een systeem dat heet Multi-Wifi en werkt op de basis zoals u dat graag wilt, kost wel wat, maar dan heb je het ook voor elkaar:
https://www.ziggo.nl/zakelijk/internet/multi-wifi/
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Jan F. wrote:
De netwerknamen kunt u zelf wijzigen. Het gedrag van uw apparaten is een ander punt. Veel zijn er op gericht zo lang mogelijk verbonden te blijven, ook bij een wat slechtere ontvangst. Deze eigenschap is moeilijk te beïnvloeden.

Soms is dit in te stellen in de computer/laptop/smartphone functie heet agressiviteit bij roamen:
apparaatbeheer > eigenschappen adapter > geavanceerd > agressiviteit bij roamen op hoogste instellen.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Het sleutelwoord is roaming. Hiervoor bestaat wel speciale apparatuur. In grote warenhuizen waar de klanten gratis WiFi mogen gebruiken, hangen de plafonds vol met (professionele) WiFi-adapers. Hier hoef je je niet steeds van Access point (AC) naar access point over te schakelen.

Voor een thuissituatie is dit wellicht iets te veel van het goede. Zoiets kan je ook met gewone apparatuur benaderen. Zie b.v. onderstaande tip:

http://www.pcmweb.nl/tips-en-trucs/wlan-tip-15-roaming.html

Hier worden verschillende kanalen vast ingesteld. Wel steeds hetzelfde SSID en wachtwoord. Verlagen van het zendvermogen kan eerder overschakelen bevorderen.

Het nadeel dat een lopende sessie niet zal overschakelen (blijft “plakken”) kan je hiermee niet verhelpen.


Hieronder nog twee linkjes naar YouTube video’s. Het betreft een Australiër die in de IT werkzaam is.
In de eerste video laat hij zijn hoe hij een extra access point (op de huist tuin en keuken manier voor een klant installeert. In de tweede video laat hij zien hoe hij dit bij zichzelf thuis heeft opgelost. (Geld speelt voor die man blijkbaar niet zo’n grote rol.:):))

De eenvoudig methode:
https://www.youtube.com/watch?v=GXCImS2xWiU

De dure (gemanagede) oplossing:
https://www.youtube.com/watch?v=N5g1wCM624c


Met vriendelijke groet,
DennyW
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
bert_cillessen wrote:

Ik kan toch van ziggo verwachten dat het mogelijk is om een woningdekkend netwerk met 1 naam te creëren met apparaten die ze ter beschikking stellen.
Nu werd er geadviseerd een extra WiFi punt met andere naam te plaatsen.


Het zendvermogen van de apparaten die Ziggo verstrekt is door de regelgeving beperkt om storingen bij buren etc te voorkomen. In een dicht bevolkte wijk of appartementengebouw zal het zeker in de 2.4GHz band met het beperkte aantal beschikbare kanalen vaak moeilijk zijn om een vrij kanaal te vinden. U of uw buurman/vrouw kan extra wifipunten inzetten om een beter signaal te krijgen, maar dat zal vaak het signaal bij anderen weg drukken. Door het mindere bereik en meer beschikbare kanalen in de 5GHz-band speelt daar het probleem minder.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
@bert-cillessen

WiFi is een leuke toepassing. Draadloos is bij sommige apparaten noodzakelijk en biedt soms een oplossing waar een vaste verbinding niet haalbaar is. Mijns inziens is WiFi is eigenlijk meer een toepassing om erbij (naast de draad-verbindingen in huis) te hebben dan een “de” oplossing die elke kabel overbodig maakt.

Zoals Jan F. hierboven al aangaf is het niet reëel om te verwachten dat er een WiFi-Access point komt met groot vermogen.
Bovendien is WiFi, tweewegverkeer. Zowel de clients als de AC zijn om en om zender en ontvanger. Aan beide kanten van de verbinding zou het zendvermogen flink omhoog moeten. Ja, flink, want twee keer zoveel vermogen geeft niet een twee keer groter bereik.
Daarnaast is niet alleen de signaalsterkte van belang. Absorptie en reflecties (muren, vloeren en plafonds, maar ook spiegels en metalen kasten enz..) van het signaal vervormen en /of verzwakken het data-signaal. De data-pakketjes komen niet of vervormd aan. Hoe groter de afstand, hoe meer (ook externe, zoals magnetrons en b.v. Dect-telefoons) stoorbronnen er in de signaalweg voor kunnen komen.

Om te kunnen volstaan met één WiFi-AP is het handiger dat deze zich op een centrale plak bevindt. Helaas bevinden de abonnee-overnamepunten zich nagenoeg altijd dichtbij de buitengevel van een huis. Dit is geen ideale plek voor een Wifi-AP. De helft van het zend-signaal is naar buiten gericht en voor ontvangst geldt het omgekeerde.
Het is dus ook niet handig om een tweede AP achter in de tuin op te stellen (dicht bij de achterburen) omdat het zo leuk is om op het terras ook en goede WiFi-ontvangst te hebben:)

Met vriendelijke groet,
DennyW
Apuntje Rush

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Bert,

Waarom niet een repeater op zolder ipv een extra acces point. Deze zorgt voor beter wifi ontvangst van hetzelfde netwerk. Lijkt me beter dan allemaal acces points in huis. Kun je gewoon in een wandcontact doos steken en klaar is klara...

Gebruikt dit zo al jaar of wat en gaat prima.

Ik gebruik zelf de Wifi versterker TP-LINK (TP-LINK TL-WA854RE 300Mbps Universal WiFi Range Extender). Ben je voor rond de 30 euro klaar.

Hang je hoofd wifi router op de gang ipv in een kast (zeker niet in de meterkast veel interferentie) en een repeater op zolder en klaar. Je hoofd router zou je zoals ikzelf heb gedaan een model kunnen kiezen met 3 antennes voor betere dekking.

Ziggo wifi zou ik uitzetten en je ziggo router als brigde (door ziggo laten) instellen. Dan een eigen netwerk naar keuze erachter. Liefst allemaal van hetzelfde merk zodat ze makkelijk praten samen.

Succes ! Groet
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Apuntje Rush wrote:

Waarom niet een repeater op zolder ipv een extra acces point.


Een repeater is een apparaat dat zowel ontvangt als zendt. De snelheid wordt daardoor gehalveerd. Goed voor een incidentele verbinding, maar niet als er eisen aan snelheid worden gesteld.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Van de site "gratis software site.nl" overgenomen, ik kan het niet beter uitleggen:

"Access point of tweede router:
Als je meerdere vaste aansluitingen ('uit de muur') voor internet in huis hebt (of lange kabels getrokken hebt) dan is een access point de beste oplossing. Een access point kun je dan bekabeld aansluiten via een ethernetkabel en vervolgens weer een draadloos signaal laten uitzenden. Het voordeel is dat je geen snelheidsverlies hebt, zoals bij wifi-repeaters wel het geval is."

"Wifi repeaters of range extenders zijn eigenlijk de minste oplossing als je de wifi-ontvangst in je huis wilt verbeteren. Wifi repeaters vangen het draadloze signaal van je router of wifi-modem op en zenden dat vervolgens weer uit. Hierdoor wordt de snelheid minstens gehalveerd en heb je boven dus veel minder snel wifi dan beneden. Voordeel van wifi versterkers is dat ze vaak niet duur zijn en makkelijk te installeren. Een makkelijke, maar minder goede oplossing."

"Heb je boven geen internetaansluiting of kabels liggen dan kun je het beste een homeplug- of powerline-setje kopen. Met deze apparaatjes kun je internetten via het elektriciteitsnetwerk. Je verbindt in de meterkast een homeplug met je wifi-modem of router en vervolgens kun je overal in huis een tweede homeplug in het stopcontact steken, zodat je daar internet hebt. Dit is iets minder stabiel dan een 2e acces point of 2e router, maar beter dan een repeater"

"Liever access point dan wifi repeater.
Als je de mogelijkheid hebt kun je voor een sterker wifi-signaal beter een access point dan een wifi repeater gebruiken. De configuratie van een access point is echter wel wat ingewikkelder en je moet dus boven een ethernetkabel hebben liggen of een extra vaste internetaansluiting."

"Liever homeplugs of powerlines dan wifi repeater.
Homeplugs of powerlines hebben als voordeel dat ze via het elektriciteitsnet werken en dat je ze dus overal waar een stopcontact is kunt gebruiken. Daarbij wordt de internetsnelheid met homeplugs steeds hoger. Vertraagden ze een paar jaar terug soms nog flink, daar is steeds minder van te merken. Kies dan wel varianten met liefst 500 Mbps (of meer) snelheid en niet 200 Mbps. Homeplugs halen niet de snelheid van een gewone ethernetverbinding (ook niet als switch met een kabeltje), maar ze zijn wel sneller dan wifi repeaters. Wifi repeaters zijn echter weer goedkoper."

Jan-F, we waren tegelijkertijd aan het antwoorden.:D
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Be rt wrote:

Jan-F, we waren tegelijkertijd aan het antwoorden.:D


Dat kan hier, in een vergadering zou het al snel chaotisch worden. We zitten gelukkig meestal wel op een lijn.

Uitgelicht topic